Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skadeprogram i Meddelande, iPhone


Agnes
 Share

Rekommendera Poster

Har drabbats av något slags skadeprogram i Meddelande.

 

När jag ska svara på ett inkommande meddelande så går det inte. I stället så skrivs en engelsk nonsenstext alldeles av sig självt och det pågår ända tills jag stänger appen. Har kollat att det inte är från någon särskild avsändare som det här uppstår utan det verkar gälla alla.

 

Har läst artikeln om virus i iPhone som forumet hänvisar till men det hjälper mig inte. Jag har ingen backup på telefonen men har heller ingen jätteviktig info som inte kan återställas på annat sätt. Någon som har förslag på enklaste sätt att bli av med det här? Jag är tacksam för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga virus som fungerar på iPhone.

Något kan ändå vara trasigt i systemet.

Du säger att du inget har av värde i din iPhone men det är ändå alltid tryggast att ha en backup åtminstone i iCloud innan du återställer mobilen. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av telefonen en stund och sätt på den igen.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis kan du följa instruktionerna https://support.apple.com/sv-se/HT201351 så får du en iPhone utan alla inställningar och kan börja om från början. Det är dock rätt mycket jobb att ställa in allt så som man vill ha det så jag skulle ta det som sista utväg.

 

Har du kollat bluetooth parkopplingen så du inte har något som iPhone uppfattar som tangentbord som matar in text över bluetooth?

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

Stäng av telefonen en stund och sätt på den igen.

Har funkat för mig när App-biblioteket plötsligt sett konstigt ut, i konstig oordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag!

 

Ja, jag har stängt av telefonen utan resultat. Men jag tog fasta på Mikaellqs fundering om systemet, så jag uppdaterade till senaste (som jag ändå stod i begrepp att göra strax innan detta trista hände). Sen säkerhetskopierade jag allt med iTunes. För säkerhets skull..🙂

 

Vågar inte riktigt lita på det men nu verkar det fungera igen. Ber att få återkomma annars.

 

 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eländet fortsatte men konstigt nog bara ibland. Igår kom jag på varför.

 

Jag hade några dagar tidigare aktiverat Röststyrning, som är bekvämt ibland när man tar bilder. Närmaste dagarna efter aktiveringen har jag väl varit tyst när jag skrivit meddelanden men när det här började stod jag samtidigt och pratade med en person. Röststyrning fungerar ju bara med engelska, så när jag mer och mer stod och ojade mig (på svenska) över det som hände i telefonen, skrevs ju mer nonsens förstås med en viss fördröjning.😂

 

Så enkelt kan det vara ibland och det ska man förstås vara glad för. Fast jag kände mig ändå ganska dum för att jag inte kommit på det tidigare.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Agnes säger:

Eländet fortsatte men konstigt nog bara ibland. Igår kom jag på varför.

 

Jag hade några dagar tidigare aktiverat Röststyrning, som är bekvämt ibland när man tar bilder. Närmaste dagarna efter aktiveringen har jag väl varit tyst när jag skrivit meddelanden men när det här började stod jag samtidigt och pratade med en person. Röststyrning fungerar ju bara med engelska, så när jag mer och mer stod och ojade mig (på svenska) över det som hände i telefonen, skrevs ju mer nonsens förstås med en viss fördröjning.😂

 

Så enkelt kan det vara ibland och det ska man förstås vara glad för. Fast jag kände mig ändå ganska dum för att jag inte kommit på det tidigare.

Trevligt att läsa att det löst sig på bästa sätt. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...