Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Wedlund
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en fungerande MBP från sent 2013 (modell 11,3) och har läst att denna modell inte är (officiellt) kompatibel med macOS 12.

 

Vad tror ni är bäst ur ett prestanda- och säkerhetsperspektiv: att vara kvar med Big Sur eller att installera (”patcha”) kommande macOS på inofficiella sätt? Min uppfattning är att ful-uppgraderade macOS brukar fungera fint trots att Apple menar att burkarna inte är kompatibla. Kolla tex: https://bit.ly/2VSAOTh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju mycket möjligt att det bara är en enstaka feature som kräver nyare hårdvara och att alla delar av en nyare macOS som du använder fungerar även på äldre hårdvara. 

 

Om man vill ha driftssäkerhet så skulle jag avstå från att köra en OS-version som officiellt inte stöder hårdvaran.

 

Sedan brukar ju de första releaserna av ett nytt OS tyvärr innehålla buggar som minskar driftssäkerheten. Jag ser det som bäst för driftssäkerheten att vänta c:a 4 – 6 månader innan jag uppgraderar till senaste macOS även på hårdvara som stöder senaste macOS. Apple brukar ju släppa de viktigaste säkerhetsfixarna även för macOS som inte är senaste version.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, TB-000 säger:

Det är ju mycket möjligt att det bara är en enstaka feature som kräver nyare hårdvara och att alla delar av en nyare macOS som du använder fungerar även på äldre hårdvara. 

 

Om man vill ha driftssäkerhet så skulle jag avstå från att köra en OS-version som officiellt inte stöder hårdvaran.

 

Sedan brukar ju de första releaserna av ett nytt OS tyvärr innehålla buggar som minskar driftssäkerheten. Jag ser det som bäst för driftssäkerheten att vänta c:a 4 – 6 månader innan jag uppgraderar till senaste macOS även på hårdvara som stöder senaste macOS. Apple brukar ju släppa de viktigaste säkerhetsfixarna även för macOS som inte är senaste version.

 

Yes, jag brukar också vänta. Jag har dock väntat då jag har väldigt många små tredjepartsprogram (plug-ins) som jag vill ska hinna bli kompatibla (tex snabb uppgradering Mojave -> Catalina hade dödat hälften av dessa (32-bit)). Jag tänkte inte på att det faktiskt brukar finnas en del säkerhetsrisker också i måndagsexemplaren av nya macOS och bara det gör det ju värt att vänta.

 

Jag hittar ingen officiell information från apple om hur länge de planerar att släppa säkerhetsuppdateringar till Big Sur men enligt vissa forum brukar det röra sig om ca 3-4 år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade Big Sur för några veckor sedan på min osupportade Mac mini Late 2012. Det funkar fint. Jag dröjde med det, dels för att jag är lat, dels för att vara säker på att det skulle funka. Utvecklarna av moddprogrammen tar sin lilla tid på sig. Jag lär kunna få in Monterey också, men kommer att vänta med det också ett tag.

Apple stöder varje version av macOS i två år, utöver versionsåret, om man ser tillbaka ett antal år i tiden.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tutar & kör, installerar direkt som vet att problemen kommer att bli små och obetydliga jämfört med det ROLIGA i att få sätta händerna i och utforska det nya. :hihihi:

 

Folk är så nervösa så... 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag tutar & kör, installerar direkt som vet att problemen kommer att bli små och obetydliga jämfört med det ROLIGA i att få sätta händerna i och utforska det nya. :hihihi:

 

Folk är så nervösa så... 😄

Nåja, det kan ju vara så att folk är beroende av vissa program i arbetet eller studier, och som inte omedelbart uppdateras för ett nytt operativsystem. De har legitim orsak att vänta. Jag har dock ingenting att skylla på! :D 

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Jag installerade Big Sur för några veckor sedan på min osupportade Mac mini Late 2012. Det funkar fint. Jag dröjde med det, dels för att jag är lat, dels för att vara säker på att det skulle funka. Utvecklarna av moddprogrammen tar sin lilla tid på sig. Jag lär kunna få in Monterey också, men kommer att vänta med det också ett tag.

Apple stöder varje version av macOS i två år, utöver versionsåret, om man ser tillbaka ett antal år i tiden.

 

17 minuter sedan, Alix säger:

Nåja, det kan ju vara så att folk är beroende av vissa program i arbetet eller studier, och som inte omedelbart uppdateras för ett nytt operativsystem. De har legitim orsak att vänta. Jag har dock ingenting att skylla på! :D 

Okej, vad kul att det funkar fint och att äldre macOS ändå stöds i två år. Om jag installerar Monterey så väntar jag nog också på att utvecklarna hinner ordna till allt ordentligt.

 

Och som du svarade med ditt senaste inlägg så handlar det inte om att jag är nervös utan i första hand om att jag inte vill förlora kompatibilitet med alla tredjepartsprogram som jag använder inom musikproduktion och systemutveckling, sekundärt att jag vill göra det som är bäst prestanda- och säkerhetsmässigt för min gamla trotjänare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! 🙌🏼 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...