Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inga sekunder i klockan


bjoernowitsch
 Share

Rekommendera Poster

bjoernowitsch

Härom dagen skaffade jag mig en Mac mini M1 med Big Sur installerat. I dag upptäckte jag att klockan som visas i övre högra hörnet av skärmen inte visar sekunder längre. Går det inte att ställa in klockan, så att den visar sekunder längre, eller är det jag som inte har lärt mig hur. man gör? När man uppdaterar något, ska det väl bli bättre? Jag saknar gamla Dashboard som sist fanns i Mojave, för det hade så smarta widgetar som visade tid, väder, omräkning av valuta, vikt, längd, osv. De nyare versionerna av Mac OS har blivit mera avskalade, men det är väl så när man inte tar betalt för själva systemet, utan gör så att alla som vill ha de här funktionerna måste köpa extra program.😠

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, bjoernowitsch säger:

Går det inte att ställa in klockan, så att den visar sekunder längre, eller är det jag som inte har lärt mig hur. man gör?

Inte självklart var man gör det i Mojave. Kör inte Big Sur, så jag vet inte om det funkar där.

1006706245_Skrmavbild2021-08-13kl_18_53_37.thumb.png.f5b3692ea81876430661df50e0b97221.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Den fliken är bortplockad där.

Surt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36168567_Skrmavbild2021-08-13kl_20_00_08.thumb.png.8e591fdf08b1bc1b10d41b0f81ed7eeb.pngI Big Sur: 

 -> Systeminställningar -> Dock och menyrad -> Klocka menyrad -> Visa tiden med sekunder.

 

 

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, TB-000 säger:

36168567_Skrmavbild2021-08-13kl_20_00_08.thumb.png.8e591fdf08b1bc1b10d41b0f81ed7eeb.pngI Big Sur: 

 -> Systeminställningar -> Dock och menyrad -> Klocka menyrad -> Visa tiden med sekunder.

 

 

Aha, de har flyttat det dit! Tack. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, TB-000 säger:

I Big Sur: 

 -> Systeminställningar -> Dock och menyrad -> Klocka menyrad -> Visa tiden med sekunder.

 

Märkligt. På Apples hjälpsida https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlp2996/mac

Så hänvisas till "Dock och menyrad" här: https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlp1119/11.0/mac/11.0

 

Men i texten nämns inte alla valmöjligheter, bara en vag formulering. Specifikt nämns inte möjligheten att visa tiden med sekunder. :( 

 

För Klocka kan du ställa in alternativ för att anpassa hur tid och datum ska visas i menyraden. Markera kryssrutan Meddela tiden om du vill att tiden ska meddelas och välj sedan när du vill att den ska meddelas och vilken röst som ska användas. 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...