Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla Power Mac G5 2.0 till modern hdmi/displayport-skärm


MariaAndersson
 Share

Rekommendera Poster

MariaAndersson

Hej på er. Jag behöver koppla upp en Power Mac G5 2.0 till en modern skärm och funderar på vilken adapter som kommer att funka. Datorn har två single-link DVI portar, jag *tror* att jag behöver en DVI-I dual link-adapter, kommer det att funka mot hdmi/displayport tro?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken PM G5 är det mer specifikt? Vilket grafikkort sitter i? Hur stor upplösning har din skärm? I och för sig kostar adapter några tior, så du kan köpa båda, om du är osäker. Exempel:

 

https://www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Kablar--Adaptrar/HDMI/Adaptrar/DVI-I-hane-till-HDMI-hona-adapter.htm
https://www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Kablar--Adaptrar/HDMI/Adaptrar/HDMI-adapter-HDMI-19-pin-hona---DVI-D-Single-Link-.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En googling ger blandade resultat, vissa har lyckats medan andra har misslyckats. Oklart om problemet ligger i adaptern eller i skärmen/TVn som de testat med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaAndersson

Nu blir det lite copy-paste här:

 

Power Macintosh G5/2.0 DP (PCI) features dual 2.0 GHz PowerPC 970fx (G5) processors each with an optimized AltiVec "Velocity Engine" vector processing unit and 512k level 2 on-chip cache.

 

Grafikkortet:  ATI Radeon 9600 (AGP 8X Pro) video card with 128 MB of DDR SDRAM.

 

Upplösningen på skärmen är 1920x1080, behöver se vad som finns på datorn, kommer inte att använda den skärmen en längre tid till detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaAndersson
9 minuter sedan, Alix säger:

Vilken PM G5 är det mer specifikt? Vilket grafikkort sitter i? Hur stor upplösning har din skärm? I och för sig kostar adapter några tior, så du kan köpa båda, om du är osäker. Exempel:

 

https://www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Kablar--Adaptrar/HDMI/Adaptrar/DVI-I-hane-till-HDMI-hona-adapter.htm
https://www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Kablar--Adaptrar/HDMI/Adaptrar/HDMI-adapter-HDMI-19-pin-hona---DVI-D-Single-Link-.htm

Den första adaptern funderar jag på, är ju dual link.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaAndersson
7 minuter sedan, Telly82 säger:

En googling ger blandade resultat, vissa har lyckats medan andra har misslyckats. Oklart om problemet ligger i adaptern eller i skärmen/TVn som de testat med.

Ja, har märkt detsamma, det verkar inte helt klockrent att få det att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, MariaAndersson säger:

behöver se vad som finns på datorn,

Då kan du ta ut disken och ansluta den till en USB-adapter eller en USB-docka.

Exempelvis:

https://www.pricerunner.se/pl/1618-3200153816/Okategoriserat/Deltaco-K308-USB-3.1-priser

 

En bonus då är att du kan kopiera de önskade filerna direkt till en nyare Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, MariaAndersson säger:

Upplösningen på skärmen är 1920x1080

2 timmar sedan, MariaAndersson säger:

Den första adaptern funderar jag på, är ju dual link.

Det räcker med en single link i så fall, det har med grafikkortets och skärmens upplösning att göra. Men köper du en dual link är du helgarderad.

 

1 timme sedan, Telly82 säger:

Då kan du ta ut disken och ansluta den till en USB-adapter eller en USB-docka.

Exempelvis:

https://www.pricerunner.se/pl/1618-3200153816/Okategoriserat/Deltaco-K308-USB-3.1-priser

 

En bonus då är att du kan kopiera de önskade filerna direkt till en nyare Mac.

Eller så ansluter man sin PM G5 i hårddiskläge till en annan mac, potentiellt ännu enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaAndersson
1 timme sedan, Telly82 säger:

Då kan du ta ut disken och ansluta den till en USB-adapter eller en USB-docka.

Exempelvis:

https://www.pricerunner.se/pl/1618-3200153816/Okategoriserat/Deltaco-K308-USB-3.1-priser

 

En bonus då är att du kan kopiera de önskade filerna direkt till en nyare Mac.

Wow, praktiskt!👍 bra tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaAndersson
3 minuter sedan, Alix säger:

Det räcker med en single link i så fall, det har med grafikkortets och skärmens upplösning att göra. Men köper du en dual link är du helgarderad.

 

Eller så ansluter man sin PM G5 i hårddiskläge till en annan mac, potentiellt ännu enklare.

Bra att veta, funderade på om single link skulle räcka. 
 

har bara Windows-datorer i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Eller så ansluter man sin PM G5 i hårddiskläge till en annan mac, potentiellt ännu enklare.

Ja, ifall man har en annan gammal Mac med Firewire. Eller en Thunderbolt-docka med Firewire och en nyare Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, MariaAndersson säger:

har bara Windows-datorer i övrigt.

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, ifall man har en annan gammal Mac med Firewire. Eller en Thunderbolt-docka med Firewire och en nyare Mac.

Då är tipset att plocka ur hårddisken det mer realistiska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, MariaAndersson säger:

Wow, praktiskt!👍 bra tips.

 

7 minuter sedan, MariaAndersson säger:

 

har bara Windows-datorer i övrigt.

Då funkar inte mitt tips. Windows kan inte läsa Mac-formaterade diskar. 

Ja, om man inte skaffar mer eller mindre obskyra tredjepartsprogram till Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

 

Då funkar inte mitt tips. Windows kan inte läsa Mac-formaterade diskar. 

Ja, om man inte skaffar mer eller mindre obskyra tredjepartsprogram till Windows.

HFSExplorer är inte speciellt obskyrt, tycker jag. Jag har använt det problemfritt. Om nu det sista ordet i föregående mening är kompatibelt med Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Telly82 säger:

 

Då funkar inte mitt tips. Windows kan inte läsa Mac-formaterade diskar. 

Ja, om man inte skaffar mer eller mindre obskyra tredjepartsprogram till Windows.

Man kan boota en PC med Linux på USB och läsa Mac-disken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaAndersson
10 minuter sedan, polken säger:

Man kan boota en PC med Linux på USB och läsa Mac-disken. 

Får nämna att den Windowsdator jag har är min jobbdator där jag inte har rättigheter att göra nästan ngt alls. Har jobbat med linux och gillar det, hade gett mig på det om jag haft en privat dator numera. Tror det får bli ett test med adapter till skärm helt enkelt, är enkelt om det funkar vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-14 10:01, MariaAndersson säger:

Tror det får bli ett test med adapter till skärm helt enkelt, är enkelt om det funkar vill säga.

Och vill du spara filer så lägg dem på ett USB-minne, formaterat antingen FAT32 eller (hellre) exFAT. Då kan Macen skriva och Windows läsa.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...