Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Betaversion av 1Password 8 ute – kritiken flödar in


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Citat

Övergången till Electron från ett riktigt Macprogram som använder Mac OS standardfönster, -dialogrutor, -menyer och så vidare har inte tagits emot väl av användarna. Agilebits supportforum har snabbt fyllts av hundratals klagomål på gränssnittet.

Då blir det säkert inte långlivat 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, ronny säger:

Då blir det säkert inte långlivat 

Tror inte jag heller. För min del kommer iOS och macOS nyckelring att vara fullt tillräcklig. 

 

Argumentet är plattformsoberoende, att man inte vill låsa in sig hos Apple men varför denna villighet att låsa in sig i 1Password? Borde inte systemet kännas tryggare? Jag har aldrig hört om detta intresse för plattformsoberoende från winblows-slavar heller. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Google Chromes nyckelring är plattformsoberoende, så vitt jag vet. Duger för mig.

Ja Googles lösning bör hålla hög säkerhet. Det man bör vara bekymrad över med det företaget är spionerandet.

🕵️

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, mikaellq säger:

Tror inte jag heller. För min del kommer iOS och macOS nyckelring att vara fullt tillräcklig. 

Som jag förstått macOS nyckelring tycker jag att den har tre brister som 1Password löser för mig:

  • macOS nyckelring koncentrerar sig på webbplatser och applikationer som integrerat mot nyckelringen, men är svårt/klumpigt att använda för att lagra lösenord till applikationer där applikationsutvecklaren inte har lagt till stöd för att använda nyckelringen. 1Password fungerar för att lagra och kopiera/klistra lösenord till applikationer som inte har stöd för nyckelhanterarare.
  • nyckelringen är öppen så fort man är inloggad - vilket ibland är praktiskt, men betyder också att om man tillfälligt går ifrån en inloggad dator så kan någon använda de inloggningar som finns i nyckelringen. Ett masterpassword för att låsa upp de känsligare delarna av nyckelringen endast vid behov kan vara bra. 
  • jag har flera routers och "personal wifi hotspots" som jag beroende av plats kan vilja komma åt. De har alla adressen 192.1698.1.1. Där tror jag att macOS nyckelring har problem att lagra alla lösenord och låta mig smidigt välja vilket jag vill använda.

Om iOS och macOS nyckelring bara skulle lösa dessa brister så skulle jag gärna avsluta 1Password.

(Eventuellt har kanske iOS och macOS nyckelring lösningar på detta som jag missat...)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...