Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Märken på skärmen


Kajsaberg1
 Share

Rekommendera Poster

Hej! ”Fuktade” min skärm idag genom att andas på den, för att sedan torka av den. Men det blev märken som jag inte vet hur jag får bort. Skärmen har även som vita prickar lite här och var som inte går bort genom att torka. Någon som varit med om detta och vet hur man får bort det? Eller är skärmen liksom trasig nu? 
tacksam för svar :) 

F507EE23-7A84-4E80-A3E4-C693C8A62E28.jpeg

Redigerad av Kajsaberg1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Kajsaberg1 säger:

för att sedan torka av den

Med vad då?

 

Testa en putsduk för glasögon, de funkar bra på datorskärmar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana här problem är kända sedan länge, men inget specialprogram för MBA.

 

https://www.macrumors.com/2020/03/26/retina-macbook-air-anti-reflective-coating-issue/

https://www.theverge.com/2020/3/27/21196794/apple-macbook-air-screen-smudging-anti-glare-coating

 

Blir problemet stort kan man ta bort ytbehandlingen:

 

https://homeexplained.com/remove-anti-reflective-coating-from-glasses/

 

DISCLAIMER! Jag tar inget ansvar för om det går åt fanders. DISCLAIMER!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog en filt bara! Får prova med putsduk, men misstänker tyvärr att reflektions-skyddet redan är trasig 😩 hade ingen aning om att det var så känsligt 

Redigerad av Kajsaberg1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick bort!! Med hjälp av samma procedur fast men en putsduk för glasögon istället för filten. Tusen tack!! 😄

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Kajsaberg1 säger:

Det gick bort!! Med hjälp av samma procedur fast men en putsduk för glasögon istället för filten. Tusen tack!! 😄

Putsduk är ett bättre val än en filt, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Kajsaberg1 säger:

Tog en filt bara!

Det är inte så bara. :) 

Frågan är tydligen överspelad, men var det en fleecefilt, yllefilt, bomullsfilt eller annat typ?

 

26 minuter sedan, Kajsaberg1 säger:

Det gick bort!! Med hjälp av samma procedur fast men en putsduk för glasögon istället för filten. Tusen tack!! 😄

Så bra. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig.

Mikrofiberdukar av bra kvalitet kan funka också. Oftast räcker det att andas på skärmen och sedan torka. Mycket bättre än bomull. Funkar finfint på datorskärmar, eller när man ska lägga skärmskydd på plattor, telefoner eller spelkonsoller. Dukarna måste givetvis vara rena etc, inga gruskorn eller annat. Glasögondukar är också bra, men ganska små och sämre att tvätta när de väl blivit smutsiga. Det finns speciella mikrofiberdukar för glasrutor, de liknar glasögonduk men är större och tjockare, jag har en sådan som funkar bättre än en standard mikrofiberduk om det är väldigt jobbig smuts som måste nötas bort. 

(vi tvättar mikrofiberdukar på mitt jobb när de blivit smutsiga, 60C utan sköljmedel, de håller dussintals tvättar utan några som helst problem)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, poi ran säger:

Det finns speciella mikrofiberdukar för glasrutor, de liknar glasögonduk men är större och tjockare

Några andra mikrofiberdukar kan jag inte tänka mig använda på skärmar. Har ett par sådana till skannern. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...