Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur radera klantskrift i Terminal?


Michael J
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Råkade ut för 401-felet och meddelandet ”Webbplatsen kan inte nås” (”127.0.0.1 avvisade anslutningen”) när jag försökte ladda upp ett klipp på YouTube, vilket jag nog återkommer till i en annan tråd.

 

Efter att ha rensat webbläsarens cacheminne, vilket inte löste problemet, försökte jag rensa DNS:en genom att skriva in en kod i Terminal, vilket inte heller hjälpte. (För Terminal-programmet på Mac skriver Kinsta.com: ”Mata in kommandoraden sudo killall -HUP mDNSResponder och tryck på Retur.”)

 

Hur kan jag radera mitt skrivbidrag inom det rödmarkerade fältet? (Bifogad fil 1). Kan det ställa till med problem eller kan jag låta det vara?

 

Tacksam för hjälp.

 

Bifogade filer:

1. Detalj från Terminal (delvis censurerad för integritet) överst och därunder Hjälp-instruktioner som inte fungerade.

2. Meddelandet att Webbplatsen inte kan nås.

 

Terminal 20210806ret.png

Webbplatsen kan inte nås 20210806.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

127.0.0.1 är localhost (d.v.s. för varje dator är det just den datorn). Att du försöker nå en webbserver på 127.0.0.1 tyder på att du har felaktigt konfigurerade VPN- eller proxy-inställningar (alternativt att du vill nå en webbserver lokalt på din dator).

 

Terminal är för kommandon. Man kan skriva in vad som helst i Terminal, och det händer först när man kör/försöker köra det som kommando genom att trycka <retur> eller <enter>.

 

Kommandot du skrivit in skickar signalen HUP (=hangup) till programmet mDNSresponder och eftersom du började med sudo så görs det med administratörsrättigheter. Den som skrivit programmet mDNSresponer (antagligen Apple) har haft möjligheten att välja om dom vill fånga signalen HUP och agera på den. Det är vanligt att HUP-signalen används för att läsa om konfigurationen. (Historiskt så var HUP-signalen för hantering av modemkopplade eller växelkopplade terminaler som kunde koppla ner = hangup, därav namnet.) Om den som skrivit programmet inte väljer att fånga en signal, så dör programmet när det får signalen. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Vad har du för version av Mac OS X? Kolla annars här:

 

https://osxdaily.com/2017/12/18/reset-dns-cache-macos-high-sierra/

1. macOS High Sierra Version 10.13.6.

2. Tack för länken, men när jag klickade Terminal-ikonen såg det ut som i bifogad skärmdump (fast utan mina röda censurmarkeringar). Koden från i morse lyste med sin frånvaro. Ska jag tolka det som att problemet inte finns kvar?   

Terminal 20210806-3ret.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, TB-000 säger:

127.0.0.1 är localhost (d.v.s. för varje dator är det just den datorn). Att du försöker nå en webbserver på 127.0.0.1 tyder på att du har felaktigt konfigurerade VPN- eller proxy-inställningar (alternativt att du vill nå en webbserver lokalt på din dator).

 

Terminal är för kommandon. Man kan skriva in vad som helst i Terminal, och det händer först när man kör/försöker köra det som kommando genom att trycka <retur> eller <enter>.

 

Kommandot du skrivit in skickar signalen HUP (=hangup) till programmet mDNSresponder och eftersom du började med sudo så görs det med administratörsrättigheter. Den som skrivit programmet mDNSresponer (antagligen Apple) har haft möjligheten att välja om dom vill fånga signalen HUP och agera på den. Det är vanligt att HUP-signalen används för att läsa om konfigurationen. (Historiskt så var HUP-signalen för hantering av modemkopplade eller växelkopplade terminaler som kunde koppla ner = hangup, därav namnet.) Om den som skrivit programmet inte väljer att fånga en signal, så dör programmet när det får signalen. 

 

Tack för kommentaren. Kanske bäst att tills vidare inte göra mera än att köra som vanligt och hoppas på det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Michael J säger:

1. macOS High Sierra Version 10.13.6.

2. Tack för länken, men när jag klickade Terminal-ikonen såg det ut som i bifogad skärmdump (fast utan mina röda censurmarkeringar). Koden från i morse lyste med sin frånvaro. Ska jag tolka det som att problemet inte finns kvar?   

Terminal 20210806-3ret.png

Terminalen dödar alla processer den förväntas utföra om den avslutas. Alltså är den ”tom” när du startar den igen.

En annan sak är om tidigare kommandon lever kvar. Om du vill/behöver nollställa DNS-cachen följer du länken jag gav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Michael J säger:

1. macOS High Sierra Version 10.13.6.

2. Tack för länken, men när jag klickade Terminal-ikonen såg det ut som i bifogad skärmdump (fast utan mina röda censurmarkeringar). Koden från i morse lyste med sin frånvaro. Ska jag tolka det som att problemet inte finns kvar?   

Terminal 20210806-3ret.png

Nej, det ser alltid ut sådär, jämför med din första bild.

Kommandotolken berättar vilken användare som är inloggad och på vilket dator, sedan följer information om placering i filträdet.

Exempel (layouten kan variera) :

jag@minDator:hemligMapp $

När du skriver in ett kommando och trycker enter det så kommer kommandot köras. Eventuellt kommer det då skivas ut något på skärmen och när kommandot är kört så kommer en ny kommandotolkrad att visas.

 

Det här användargränssnittet, som inte är särskilt intuitivt, härstammar från tiden då en dator hade tangentbord, men ingen mus, och endast kunde visa text.

 

Körda kommandon brukar sparas, ofta i en dold fil i användarens hemmapp, och du kan bläddra mellan dem med pilknapparna (upp och ner).

 

Det som körs är processer, de kan listas med kommandot ps. Vill du se en mer rejäl lista kan du köra "ps -A". Ofarligt men ganska obegripligt.

 

Lite förenklat och generellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...