Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

M1 mac och program för Intel Windows


TB-000
 Share

Rekommendera Poster

Jag är litet sugen på att så småningom byta ut min 2015 MBP 13" till en M1 MacBook Air. Det tilltalar mig att M1 MBA saknar fläkt och därför inte borde suga in damm (samt borde vara tyst). Jag tänker mig också att en M1 MacBook Air borde orka med det som 2015 MBP 13" orkar med (och gärna litet till) – någon med erfarenhet som kan kommentera om antagandet är rimligt?

 

Några gånger om året behöver jag kunna köra några program som bara finns för Windows. Det är inte inga tunga program utan litet resultatberäkningar och litet släktforskning. Med tidigare macOS som hade stöd för 32-bitars binärer gick det bra att köra dem i Wine. Med nyare macOS på 2015 MBP så går det bra att köra dem under Intel Windows i VirtualBox eller Parallels. 

Jag hittade https://machow2.com/windows-on-m1-mac/ som hävdar att ARM Windows har emulering för att köra Intel-Windows-program och att det fungerar under Parallels på M1 Mac. Är det någon som testat detta? Fungerar det tillfredsställande för sporadisk användning av Intel-Windows-program (typ släktforskning, redovisning, resultatberäkning – ingen krävande grafik och inga spel)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat Windows 10 ungefär enligt länken som du visar, alltså Windows 10 ARM via Windows Insider och sedan i Parallells. Jag har sedan installerat alla skivor "Sveriges befolkning", "Sveriges Dödbok" och "Begravda i Sverige" och alla verkar fungera som vanligt.

 

Man får väl nästan förutsätta att Officepaketet fungerar? Ska kanske prova med den demoversion av FileMaker Pro också någon gång. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Hetlund!

 

Officepaketen (både Microsoft och Libreoffice) kör jag native på mac. Det är möjligheten att köra udda program som inte finns i mac-version som har praktisk betydelse. Sedan är det naturligtvis så att ju fler program som man testat och lyckats köra i intel-windows-version under Parallels på M1 Mac, desto troligare är det väl att även udda program man inte testat antagligen fungerar. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, TB-000 säger:

Jag är litet sugen på att så småningom byta ut min 2015 MBP 13" till en M1 MacBook Air. Det tilltalar mig att M1 MBA saknar fläkt och därför inte borde suga in damm (samt borde vara tyst). Jag tänker mig också att en M1 MacBook Air borde orka med det som 2015 MBP 13" orkar med (och gärna litet till) – någon med erfarenhet som kan kommentera om antagandet är rimligt?

 

M1 är nästan 500% kraftfullare än din MBP. Dra egna slutsatser..... default_laugh.png.bd52144018ce216482d758da61f53c0c.png

 

 

Skärmavbild 2021-08-04 kl. 15.39.18.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar bli mer och mer sugen på att köpa en M1 MBA – men det skulle ju vara surt om Apple lanserade en ny bättre MBA veckan efter att jag köpt en M1 MBA.

(Det som för mig skulle innebära en ny bättre MBA skulle vara något av följande: en MBA med M2 eller M1X-processor, en MBA med FaceID, eller en MBA med fler än 2 Thunderbolt-portar alternativt 2 Thunderbolt-portar plus ytterligare USB/HDMI-portar.)

 

Någon som har en aning om en ny bättre MBA är trolig under tidig höst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte installera AVG Antivirus Free, men det gick inte. AVG har för tillfället inget stöd för ARM-processorer:

https://support.avg.com/answers?id=9065p000000PooDAAS

 

Har inte testat andra antivirusprogram. Åtminstone jag surfar i stort sett aldrig från Windows, men kanske värt att undersöka ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag vet inte om någon är intresserad, men jag installerade skivan Nationalencyklopedin Multimedia från 2000, och den fungerar faktiskt. Om än lite struligt. Kräver att CD-skivan sätts i.

 

Däremot gick det inte att installera Nationalencyklopedins Ordbok från 1999 eller Svenska Akademiens Ordlista från 1998. 

 

Och varför skulle man egentligen? Det finns ju uppdaterade versioner på det så kallade Nätet. Men jag hade lite tid över att leka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...