Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur får man filväljaren i Mac att komma i håg senaste sökvägen?


Json298
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Jag undrar om man kan (och iså fall hur) få filväljaren i Mac, att komma ihåg den senaste sökvägen man gjort. När man gör samma moment om och om igen flera gånger så skulle det vara bra om filväljaren kom i håg vilken mapp man var inne i sist. Tacksam för hjälp - om det nu går. //Json

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i Finder använder Gå -> Gå till mapp… (⇧ ⌘ G) så finns sökvägen du skriver in där kvar nästa gång du väljer samma kommando.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kretsloppan Lindeman

Beskriv gärna vad du vill utföra, eftersom det kanske finns andra sätt att lösa frågan på.

 

Som ett exempel har jag dragit in alias (genvägar på Windowsspråk) till olika mappar i Finderfönstrets sidebar.

Så varje gång jag sparar en fil kan jag klicka direkt på dessa mappar och spara filen.

 

Sparar också smarta sökningar i sidebaren, vilka i sig kan innehålla i stort sett vad som helst, då det finns ett hundratal sökattribut att välja på (se bifogad fil).

 

Några vanliga smartsökningar hos mig är:

filer från idag, igår, denna veckan, denna månaden - alla med och utan systemfiler (som inte visas i en vanlig sökning, såvida man inte lägger till det), visa bara bildfiler o.s.v.

 

Just hur alias/genvägar fungerar är väldigt kraftfullt i Mac OS och kan användas på många kreativa sätt. Finder har så många smarta funktioner som sällan används (enligt min erfarenhet på IT-support), i synnerhet om användaren kommer från Windows-världen där man inte har en liknande motsvarighet - spring loaded folders är ett bra exempel på detta.

 

sökattribut.jpg

Redigerad av Kretsloppan Lindeman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...