Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klarna, smoooth shopping

Rekommendera Poster

boevil

Jag handlar mycket på nätet och använder klarna, när det är möjligt.

En sak som irriterar mig (förutom den axelryckande rapparen på klarna-appen) är att klarna registrerar och spar information om allt jag köper. Det hade ju räckt med totalsumman för köpet, kvitto får jag av säljaren.

Varför gör klarna ”på detta viset”? Säljer klarna uppgifterna vidare? Har jag godkänt det i så fall?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mattiasgbg

Gissar att det handlar om att "känna kunden", något som alla banker mm nu måste göra för att inte råka finansiera terrorism.

Att man kan sälja informationen vidare är bara en bonus och något som du antagligen har godkänt. Se ungefär femtonde stycket på sidan ca 136 i avtalet du godkände.

Informationen bör också användas för att känna igen dig på andra sidor du handlar på.

Länk till inlägg
TB-000
24 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Gissar att det handlar om att "känna kunden", något som alla banker mm nu måste göra för att inte råka finansiera terrorism.

Att man kan sälja informationen vidare är bara en bonus

Jag skulle gissa att det är tvärtom. Det drivande är att samla in så mycket information som möjligt eftersom informationen är hårdvaluta. Sedan kan dom alltid skylla på att dom samlar in informationen p.g.a. kraven om kundkännedom. 

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Mattiasgbg
30 minuter sedan, TB-000 säger:

Jag skulle gissa att det är tvärtom. Det drivande är att samla in så mycket information som möjligt eftersom informationen är hårdvaluta. Sedan kan dom alltid skylla på att dom samlar in informationen p.g.a. kraven om kundkännedom. 

Menar du att trevliga kapitalister kan vara så hemska?

• Haha 2
Länk till inlägg
mikaellq
32 minuter sedan, TB-000 säger:

Det tror jag med som ryggade tillbaka när jag såg hur mycket information appen ville ha. Nej tack. 👋

Länk till inlägg
boevil
18 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Menar du att trevliga kapitalister kan vara så hemska?

Jaha är dom trevliga, då är det nog ok.

Jo, jag misstänker att det står nånstans i avtalet, som jag antar att jag godkänt. 

Länk till inlägg
BjornS

Samlar de information även när du betalar direkt med kort?

Kanske factoring som ligger bakom.

Länk till inlägg
boevil
31 minuter sedan, BjornS säger:

Samlar de information även när du betalar direkt med kort?

Kanske factoring som ligger bakom.

Vet inte, jag betalar när varan levereras.. 14 dagar faktura kallas det tror jag. (De drar från mitt VISA- kort)

de listar varje vara t.o.m när jag veckohandlar på Coop, 4 liter mjölk, 3 liter yoghurt…. 

Länk till inlägg
Telly82
3 timmar sedan, boevil säger:

Jag handlar mycket på nätet och använder klarna, när det är möjligt.

Jag undviker Klarna, nästan till varje pris.

Gillar inte alls deras metoder.

Länk till inlägg
Hassec

Jag har lämnat Klarna. IT-läcka, Asap Rocky och nu efter jag lämnade dubbelfakturering. 

Känns inte seriöst med all reklam för shopping och då gärna på avbetalning. 

Lämnade vid månadsskiftet.

• Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till inlägg
mikaellq

Jag fattar ärligt talat inte vad som är så svårt med faktura och betalning i internetbanken.

Jag ser att Kivra erbjuder hantering av fakturor men ser inte behovet av det. Säkrast med internetbanken. Möjligtvis Apple Pay. 

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...