Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur säkra är dina online konton?


mikaellq
 Share

Rekommendera Poster

Jag lade till Authenticator till Google-kontots 2FA fast med iOS som generator såklart.

Tror du @Alix att Google är smart nog att ta verifikation i följande vettiga ordning?

  1. Google-appen
  2. Authenticator (iOS genererar kod)
  3. och SMS i sista hand?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag lade till Authenticator till Google-kontots 2FA fast med iOS som generator såklart.

Tror du @Alix att Google är smart nog att ta verifikation i följande vettiga ordning?

  1. Google-appen
  2. Authenticator (iOS genererar kod)
  3. och SMS i sista hand?

Jadå!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Jadå!

Jag har lagt till iOS authenticator till Facebook, Google, Twitter och NextDNS.

Jag ser nu att man faktiskt kan välja metod för autentisering själv. :blush:

Alla var smidiga, bara att klicka för att fylla i utom med Fejsbok.

Men ja ja, man gör det inte så ofta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu bestämt mig för att avvakta med Private Relay (beta) därför att NextDNS förser med krypterad DNS som dessutom skyddar mot annonser och tracking vilket är mycket viktigare än att  dölja mitt IP. 

 

NextDNS förser med en trygg och blixtsnabb online-upplevelse. Private Relay är fortfarande beta och för dålig helt enkelt.

 

Bye bye for now! 👋

 

https://nextdns.io

 

510947B0-FB24-4B48-AF49-2E233E3D43CE.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Verkar vettigt att avstå från en beta-tjänst så länge den är just beta. Säkerhet via beta? Nja...

Jag hade glatt fortsatt att använda Private Relay om det bara fungerat ihop med NextDNS...

 

Det hade varit det ultimata för mitt surfande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Jag hade glatt fortsatt att använda Private Relay om det bara fungerat ihop med NextDNS...

 

Det hade varit det ultimata för mitt surfande.

Ja, det hade du nog, men jag tror inte att allt är säkert bara för att det är Apple. Jag är mer skeptiskt lagd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Ja, det hade du nog, men jag tror inte att allt är säkert bara för att det är Apple. Jag är mer skeptiskt lagd.

Jag tänker tänker mer i banan att dold IP hade varit bättre såklart. Men som det nu är måste jag tyvärr välja. 

 

Jag har aktiverat bevakning av appar, "Registrera appaktivitet" så här morgonen efter installationen av iOS 15. Inte mycket som har hänt än men ska bli intressant att se dess innehåll.

 

Jag är precis lika skeptiskt lagd som dig Alix. 👍

43B008E6-255C-445C-862A-89C61E882799.jpeg

Redigerad av mikaellq
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips: https://browser.kagi.com

 

https://browser.kagi.com/faq.html

 

Säkerhetscentrad webbläsare byggd på WebKit i vardande.

 

Bara en sådan sak som att den stöder Web Extensions API:er. Wow.

 

Why does Orion look very similar to Safari (and not Chrome or Firefox)?
We see Safari as the "reference" implementation of the browser on macOS, by the OS manufacturer (Apple). This ensures that the browser follows best practices in terms of design, engineering, interactions, native controls, OS integrations etc. and we want to build upon the same base, respecting these decisions made by Apple. This is why Orion feels familiar and blends well in your macOS environment.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Tips: https://browser.kagi.com

 

https://browser.kagi.com/faq.html

 

Säkerhetscentrad webbläsare byggd på WebKit i vardande.

 

Bara en sådan sak som att den stöder Web Extensions API:er. Wow.

 

Why does Orion look very similar to Safari (and not Chrome or Firefox)?
We see Safari as the "reference" implementation of the browser on macOS, by the OS manufacturer (Apple). This ensures that the browser follows best practices in terms of design, engineering, interactions, native controls, OS integrations etc. and we want to build upon the same base, respecting these decisions made by Apple. This is why Orion feels familiar and blends well in your macOS environment.”

Jag har bett om en invite för att titta närmare i min iMac åtminstone. Får se om jag får prova...

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I AM awesome! grin.gif

Skitsmidigt nu när jag fört över de flesta av mina viktigaste sidor till iOS ansvar att generera verifieringskod till.

Bara att klicka på en knapp ju! Även när det är i min iMac jag ska logga in! B) 

 

Har funderat på Apple också men det behövs ju inte där som kör med betrodda enheter istället, precis som Google föresten. :nerd:

 

Skärmavbild 2021-09-23 kl. 20.14.34.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bestämde mig igår för att kryptera TM backup på min TC som dock tvunget fick raderas. Bara backup men sämre för den 4TB hårddisken som står intill kopplad till TC.

 

Värdet för mig personligen i detta besvär är mycket liten. Men bara för att jag kan...

 

Funderar fortfarande på en 2TB SSD Samsung i rött med max 1GB/s hastighet att gömma & glömma bakom min iMac...

 

FABCECBE-CF82-48FA-ACD9-7ACF11C3F2D2.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Mail är en av de saker som funkar bäst i macOS med i synnerhet smarta mailboxar för att organisera och snabbt hitta. 
 

Vi har ju VIP även i iOS Mail där jag kunnat lägga till alla avsändare som är lite viktigare för mig som familj, jobb och myndigheter. 
 

Flaggor däremot har jag ännu inte helt förstått värdet i annat än att markera specifika konversationer som lite extra viktiga. Men varför då alla dessa olika färger? Måste jag alltså få fundera lite mer på. 
 

Smarta mailboxar är till stor nytta som gör det så enkelt och blixtsnabbt för mig att hitta det viktigaste som inte hör hemma i VIP. Önskar att det fanns i iOS Mail också. I sökmenyn till exempel. 

2135B797-A01B-4029-AD4E-8E49B7AFCE85.thumb.jpeg.deabdc9aab086d56765f200546f138da.jpeg

 

90620A21-C6B9-4287-8863-D07238D94F27.thumb.jpeg.9f53b76d6ca84ddbf8339ef412111488.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idén bakom flaggorna i olika färger till Mail är långt enklare än jag först föreställt mig.

Också för att organisera fast med enskilda brev/trådar.

 

VIP för avsändare, flaggor för de enskilda breven.

 

Så jag har nu döpt om rött till bråttom, orange till intressant och grönt till avklarat.

 

Får se hur det utvecklar sig med flaggorna och fler som får byta namn.

Inte bråttom. :nerd:

 

Skärmavbild 2021-10-12 kl. 21.19.07.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-12 21:34, mikaellq säger:

Idén bakom flaggorna i olika färger till Mail är långt enklare än jag först föreställt mig.

Också för att organisera fast med enskilda brev/trådar.

 

VIP för avsändare, flaggor för de enskilda breven.

 

Så jag har nu döpt om rött till bråttom, orange till intressant och grönt till avklarat.

 

Får se hur det utvecklar sig med flaggorna och fler som får byta namn.

Inte bråttom. :nerd:

 

Skärmavbild 2021-10-12 kl. 21.19.07.png

Som en komplettering, grädde på moset, kan filtret ställas in till att visa oläst och flaggat, dvs allt det som bör vara av intresse de flesta av tillfällen. 
 

Flaggat: Brådskande, Viktigt, Intressant och Avklarat vilket det sistnämnda dock kan vara av något mindre intresse. :) 
 

VIP och söka efter bilagor är sannolikt av intresse mer sällan. 
 

926C654F-D825-479F-A92C-076B21B0E63D.jpeg

Redigerad av mikaellq
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Github är föga förvånande bäst med sin 2FA som ju ska förväntas verkligen kunna koda. 
 

Yahoo gör det lite annorlunda genom att erbjuda tummen eller FaceID som en andra garant för att jag är jag. Vad skickas till sidan  efter FaceID? Rimligtvis måste min identitet i någon form skickas till Yahoo, något mer än bara mitt namn som ju går att förfalska. 
 

Eller en garanti för min identitet precis som med logga in med Apple på många sidor. Isåfall är det helt klart att föredra. 
 

C508279D-D16A-4BE7-9C1F-CBDB85B815BB.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan löna sig att ta god tid på sig för att utforma något nytt, något potentiellt viktigt.

 

 Flaggor i Mail används mest för att markera sådant som är viktigare, brev man vill återvända till för att studera mer. 
 

Så medan jag behåller brådskande, viktigt och avklarat som de är, rött, orange och grått, så kommer resten bli ”intressant” i de resterande färgerna som olika kategorier. 
 

Kanske ”intressant kunskap” som en kategori till exempel. 
 

Det blir både roligare och mycket mer användbart när man helt förstår vad det ÄR. 

 

https://support.apple.com/sv-se/guide/mail/mlhlp1052/mac
 

f43213e0cea7479bad60020cb1ca8f52

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det blev. Känns ganska genomtänkt. 
Viktigt för ordningens skull och för att få ut maximalt ut ur Mail-appen. 

Flaggor och färger

🔴 ‼️Brådskande

🟠 Viktigt

🔘 ☑️Avklarat

 

💡 är helt enkelt kort för intressant. 🙂

 Kunskap och Nöje täcker in det mesta. 

 

🟣 💡 Kunskap

🟢 💡 Nöje

🟡 💡 Teknik

🔵 💡 Politik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lade till en regel i inställningar för Mail som ger varje "From your watchlist" från IMDb en grön flagga som i "Nöje".

Avancerat värre :) men kan utvecklas till något riktigt bra beroende på kvaliteten på innehållet, dvs hur intressant det är för mig. Till exempel kan jag låta Mail söka efter speciella ämnen från Riksdagen att märka med en blå flagga för att ännu snabbare hitta det av stort intresse. :nerd:

 

Skärmavbild 2021-10-16 kl. 22.41.05.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

 

Att du är du är ganska säkert bekräftat nu genom 2FA/MFA medan kommunikationen skyddas av metoden med två nycklar, en offentlig och en privat. Bara den privata kan avkryptera. 

Certifikat som genuina sidor använder, som Google till exempel, garanterar att det är Google och ingen annan du kommunicerar med. Jag tycker att det är tillräckligt säkert. För svårt att knäcka. 


 

Citat

 

If a website has a valid certificate, it means that a certificate authority has taken steps to verify that the web address actually belongs to that organization. When you type a URL or follow a link to a secure website, your browser will check the certificate for the following characteristics:

The website address matches the address on the certificate.

The certificate is signed by a certificate authority that the browser recognizes as a "trusted" authority.

 

”The level of trust you put in a certificate is connected to how much you trust the organization and the certificate authority.”

 

https://us-cert.cisa.gov/ncas/tips/ST05-010
 

CISA_Logo.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

 

Att webbläsare som Safari och Chrome dessutom varnar för bedrägliga sidor gör det lite tryggare dessutom, som ett tillägg till det skydd certifikaten ger. 

8F74C634-A198-45DD-A822-47964B2C430D.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google delar med sig av en insynsrapport som du kan läsa igenom och godkänna eller inte. 
Där finns också en hel del av stort intresse rörande som krypterad e-post och säker sökning. 
 

https://transparencyreport.google.com

 

5DA730F4-A880-4A03-B4E9-155A9553F1A5.jpeg

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På desktop kör jag med Ublocks filterlistor vad gäller bedrägliga webbplatser och annan malware på internet. På mobilen samma fast med Adguard pro. Fast den är tyvärr lite si och så i avvaktan på en större uppdatering inom kort. Den ska väl anpassas till IOS 15 bättre, antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

På desktop kör jag med Ublocks filterlistor vad gäller bedrägliga webbplatser och annan malware på internet. På mobilen samma fast med Adguard pro. Fast den är tyvärr lite si och så i avvaktan på en större uppdatering inom kort. Den ska väl anpassas till IOS 15 bättre, antar jag.

Jag blockerar allt skräp jag med och kombinerar flera filter istället, med NextDNS. 

Fast detta har inte mycket att göra med säkerhetsutmaningen WWW nu står inför. 
Krypterad trafik är givet men också att kunna garantera identitet.

 

 BankID och antagligen Freja eID också verkar vara aningens säkrare därför att de inte skickar några hemliga nycklar eller lösenord. 
 

Freja eID var suspekt enkelt att skaffa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...