Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur säkra är dina online konton?


mikaellq
 Share

Rekommendera Poster

16 minuter sedan, Alix säger:

dump.thumb.png.4f1f2dd377915a74da2abe143ab98615.png

 

Samma resultat där. Fast de gillar inte att det saknas siffror, så jag gjorde ett med en klassisk poptext i stället:

 

319362253_dump1.thumb.png.5cc1a681229017721964c64aff56db46.png

 

Det gick lite bättre. Lösenordet hämtat från inledningsraden av Beatleslåten One After 909.

 

Sanningen är förstås den att det där är starka lösenord, och lättare att komma ihåg än skumma teckenvariationer.

 

Det bör vara enklare för envisa nördar att knäcka lösenord om orden som används är vanliga i uppslagsverken som finns installerade på de flesta datorer numera. Idén är att tvinga skurken/nörden att gå igenom alla kombinationer som finns, att inte lämna några kryphål för att snabba upp processen, som att använda uppslagsverk till exempel.

 

Det är därför Apples starka lösenord är så starka, det finns inget annat sätt att knäcka lösenordet än att gå igenom alla miljarders miljarder kombinationer.

Fast om man vill kunna komma ihåg lösenorden själv är dock Apples starka lösenord odugliga, då är tipsen i Lifewires artikel bäst tror jag som också använt det i åratal. Där är knäck-metoden med uppslagsverk tämligen oduglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Det bör vara enklare för envisa nördar att knäcka lösenord om orden som används är vanliga i uppslagsverken som finns installerade på de flesta datorer numera. Idén är att tvinga skurken/nörden att gå igenom alla kombinationer som finns, att inte lämna några kryphål för att snabba upp processen, som att använda uppslagsverk till exempel.

 

Det är därför Apples starka lösenord är så starka, det finns inget annat sätt att knäcka lösenordet än att gå igenom alla miljarders miljarder kombinationer.

Fast om man vill kunna komma ihåg lösenorden själv är dock Apples starka lösenord odugliga, då är tipsen i Lifewires artikel bäst tror jag som också använt det i åratal. Där är knäck-metoden med uppslagsverk tämligen oduglig.

Det är ju inte som Enigma, precis, där man har en befintlig text som ska avkodas. I mitt fall har man bara 34 olika inmatningar och man vet inte vad de består av. Visst kan man testa mot en ordlista, men det duger ju bara om hela lösenordet står där. I och för sig, om någon vet att Nisse brukar använda sig av låttexter eller versstrofer, så blir det enklare. Men hur ska de kunna veta det? Det är en myt att säkra lösenord måste bestå av udda teckenkombinationer för att vara starkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Det är ju inte som Enigma, precis, där man har en befintlig text som ska avkodas. I mitt fall har man bara 34 olika inmatningar och man vet inte vad de består av. Visst kan man testa mot en ordlista, men det duger ju bara om hela lösenordet står där. I och för sig, om någon vet att Nisse brukar använda sig av låttexter eller versstrofer, så blir det enklare. Men hur ska de kunna veta det? Det är en myt att säkra lösenord måste bestå av udda teckenkombinationer för att vara starkt.

Längd har STOR betydelse det också. Prova med att testa med bara 2-4 ord. Poängen är ju att kunna komma ihåg det samt gärna slippa skriva in lösenord tills fingrarna blöder. :) 

 

Jag tänker hursomhelst lyda råden på sidan, gillar sidan så mycket att jag till och med sparat den som ett webbarkiv. Behöver inte servern.

 

https://www.uic.edu/apps/strong-password/

 

Skärmavbild 2021-08-15 kl. 21.09.08.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har återvänt till Mail-appen väl medveten om säkerhetsrisker i en teknisk värld som ställer allt högre krav på just säkerhet. Se uppdateringarna från  i höst, snart, till exempel.

 

Google nämnde i inställningarna för sin Mail en av många säkerhetsaspekter som den att skydda lösenord och därför aldrig lämna ut dem till diverse app-utvecklare heller. Så det finns en teknik som kallas för OAuth (Open Authorization) för att delegera rättigheter, alltså helt enkelt att låta Google dela ut access tokens, tillfälliga rättigheter vilket jag gissar helt enkelt är ett ofantligt långt lösenord, fast inte mitt!

 

Mail stödjer denna standard och mycket annat i en strävan efter att göra tiden online säkrare.

 

https://www.wikiwand.com/en/OAuth

 

360px-Oauth_logo.svg.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag har lagt ner en hel del arbete på att anpassa Mail till mina behov till minsta detalj.

Den smarta brevlådan "Viktigt" hos Gmail ingår såklart för att snabbt se det viktiga och minska risken för att missa det.

 

Använder främst "Alla inkorgar" för att se alla brev från Gmail och iCloud på samma bekväma gång och filtret Oläst på stort sett hela tiden för att hålla det enkelt och överskådligt.

 

Har även färgsatt brev efter avsändare. Apple blått, myndigheter rött, Kivra grönt... Till mig personligen gult, allt annat ofärgat. Va nördig man är men det gör det mer personligt och alla mina inställningar och avslutande av en massa prenumerationer (även raderade brev) har börjat löna sig i form av en betydligt mer trevlig Mail-app att ständigt återvända till. :ThumbsUp:

 

Jo föresten, det verkar som om regeln längst ner utförs sist och får därför avgörandet vilken färg ett brev ska ha i listan. Det funkade bättre för mig hursomhelst med det i åtanke.

 

Mail-appen studsar till några gånger när brev från Kivra kommer in, den digitala brevlådan för företag och myndigheter. Den ger även ifrån sig ett eget ljud, "Breeze". :nerd:

 

regler.png

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag registrerade mig hos Riksdagen för information om verksamheten genom e-post.
Det hände inte mycket under några dagar varför jag testade att registrera mig igen då de vänligt nog informerade mig om att jag redan ÄR registrerad. Tack! :) 

 

Nu när jag rensat så mycket i min e-post, avslutat prenumerationer, så kan det nu användas till något vettigt.

Jag ville avsluta prenumerationen av SIFO-undersökningar, försökte flera gånger och fick till slut helt sonika blockera dem. Nu räcker det! :superirriterad:

 

E-posten blir så sakteliga som jag faktiskt vill ha det. Bara ett par brev varje dag och bara sådant av verkligt värde. 👍

 

https://riksdagen.se/sv/folj-och-prenumerera/prenumerera-via-e-post/

 

IMG_7868.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-21 11:41, mikaellq säger:

Jag registrerade mig hos Riksdagen för information om verksamheten genom e-post.
Det hände inte mycket under några dagar varför jag testade att registrera mig igen då de vänligt nog informerade mig om att jag redan ÄR registrerad. Tack! :) 

 

Nu när jag rensat så mycket i min e-post, avslutat prenumerationer, så kan det nu användas till något vettigt.

Jag ville avsluta prenumerationen av SIFO-undersökningar, försökte flera gånger och fick till slut helt sonika blockera dem. Nu räcker det! :superirriterad:

 

E-posten blir så sakteliga som jag faktiskt vill ha det. Bara ett par brev varje dag och bara sådant av verkligt värde. 👍

 

https://riksdagen.se/sv/folj-och-prenumerera/prenumerera-via-e-post/

 

IMG_7868.png

Sifo gick tydligen inte att blockera, bara telefonnummer, så brevet åkte i Skräpkorgen, alltså den för spam, den som förhoppningsvis lär sig att kasta dessa oönskade brev i Skräpkorgen automatiskt i framtiden.

 

Enkelt utseende på sidan med Brevlådor nu sedan jag förstått att Idag egentligen är den enda jag behöver. :) 

 

223B061B-F43C-4CED-9830-608552B4D563.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle logga in på min sida hos NextDNS och hade totalt glömt bort att jag använder 2FA-appen Authy där.

Ska bli skönt när iOS 15 installerats.

Då blir det inga tredjepartsappar för detta ändamål. :nerd:

 

 

IMG_7901 (1).png

Redigerad av mikaellq
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har äntligen fått igenom min tjocka skalle hur logga in med  funkar.

Det är lösenordet till kontot på min iMac den vill att jag ska knacka in.

På min iPhone är det förstås FaceID som sköter om det.

 

IQ-fiskmås. Har tagit månader att komma underfund med det uppenbara. 😂🤣

 

Frågan är vad avsikten bakom är? Att kunna åtnjuta FaceID/TouchID mer? ETT lösenord för tiden online? Min iMac och iPhone ÄR nyckeln till det digitala verkligheten? :fundersam:

 

1.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga in med AppleID uppskattas alltmer och så till den grad att jag önskar att jag hade FaceID på min iMac också. 

 

Ett lösenord, samma som till kontot i iMac eller iPhone, unlocks the world! :ThumbsUp:

 

07D719C5-64DD-4809-85CB-E4A926CF54B5.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle rensa sidor/appar inloggade med ID men det visade sig bara vara Dropbox som var oanvändbar, alla de andra var i bruk på diverse sätt som Spotify och Adobe för att kunna läsa e-böcker. 18 blev 13, snart kanske 12.

 

Men med tiden blir nog allt inloggat med ID ändå. Mycket säkrare ju och jag kommer aldrig att byta till PeCe eller andråjd igen ändå.

 

1 (5).jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ted Talks, sidan med inspiration, kunskap och nya idéer, funkar utmärkt med ID.
Jag har dessutom ingen e-post registrerad där. :ThumbsUp:

 

Bibliotek - 1 av 2.jpeg

Bibliotek - 2 av 2.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flipboard är en nyhetssida som samlar sådant av intresse. Perfekt med ID den också. Har ingen e-post registrerad där heller. 👍


För både högre säkerhet genom Apple och ökad anonymitet. 
 

393E846B-5F35-411E-89FE-4253CC5EDEDF.jpeg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har att göra nu hos IMDB.com, Internet Movie Data Base.

Funkar även den utmärkt med ID, som jag ingen e-post har knutit till heller.

Poängen är att jag själv plötsligt har kontroll över vilken information jag vill dela med mig av.

E-posten är via Private Relay och anonymiserad.

 

Skärmavbild 2021-08-28 kl. 20.09.14.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplade Reddit till mitt ID.

Inte av ett sådant gigantiskt värde men när Reddit frågar efter login igen så har jag fortfarande bekvämligheten med ID.

 

Login med lösenord är fortfarande skyddat av 2FA-kod. 

 

Jag tycker absolut att det är av stort värde att sträva efter att göra livet online så säker som möjligt. De största företagen "GAFAM" och många fler gör ju likadant och till och med uppmuntrar till det.

 

Den fjärde industriella revolutionen vi går in i nu KRÄVER det!

 

73C8FF4E-A9A4-460D-8954-F3FA635BD209.jpeg

E3FDDA6B-9B34-4043-86C4-0A405CA27F2A.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Alix säger:

Vad menas med procentsiffrorna per företag under GAFAM ovan?

För dig så tämligen ointressanta som min användning av de stora elefanternas tjänster. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog precis bort tillgången till Google-kontot från Spark epost-klient. För att vara petig med säkerheten. Nu är det bara macOS med tillgång, och iOS. :nerd:

 

4CC18A64-FF2E-4998-B970-4860471F8D17.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rensade kakor och historik i iOS Safari nyss och loggade in hos Google igen.

Tvåstegsverifieringen genom Google-appen är precis lika bra som den med koder från appar som Authy och Google Authenticator därför att ingen information skickas ut på nätet förrän själva login. 

 

Google-appen blir en betrodd enhet tack vare sin 2FA-inloggning, precis som min iMac och iPhone med AppleID, precis som Facebook 2FA och Safari. :ThumbsUp:

 

14AD612A-45E3-452F-87F2-7A0652832B8B.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Alix säger:

Ja, om man har Gmail-appen, men jag tog bort den, använder Mail. Tror kanske att Google-appen också funkar.

Det kvittar vilken Google-app som vi loggat in i. Det väsentliga är hur inloggningen gick till, om med 2FA. 

 

Det där med 2FA och betrodda enheter eller appar är enormt kraftfullt. Kan utvecklas hur mycket som helst.

 

En stor del av min tillit beror också på Google som jag VET att de vet vad de gör, ett kompetent företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Ja, om man har Gmail-appen, men jag tog bort den, använder Mail. Tror kanske att Google-appen också funkar.

By the way, jag använder Google-appen. Har ingen användning av Gmail-appen som är så stor. 327,7 MB med bara själva appen. :o 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

By the way, jag använder Google-appen. Har ingen användning av Gmail-appen som är så stor. 327,7 MB med bara själva appen. :o 

Då så! ^_^ 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har rensat kraftigt bland installerade appar i min iPhone inte bara för utrymmets skull utan också därför att apparna inte funkar bättre än ett enkelt bokmärke i Safari.

 

Integritetsfrågorna har betydelse men inte lika mycket. Kanske mindre information kan läcka genom Safari?

 

Hiss IMDB har jag dessutom loggat in med ID som räcker för att få alla fördelar där av att vara inloggad. 

 

Nu är dessa appar reagerade och omvandlade till bokmärken. Kännas bra. Litar mycket mer på .

9B026655-F54A-4135-A0E1-C09A67047D20.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även rensat friskt bland alla reklamblockerare, speciellt de som upprättade en virtuell vpn. Allt har åkt ut utom AdGuard för blockeringen i Safari är den enda jag behållit för snyggare sidor.

 

NextDNS är det enda jag behöver för blockeringen i sig.

 

Jag blev lite orolig först när "VPN och nätverk" försvann från förstasidan men ser att det alltid funnits tillgänglig i "Allmänt" en bit ner.

 

Det går med en rasande fart!

Reklamfritt dessutom. :) 

 

A811152E-67FB-4F16-A5EC-868D360BEBA1.jpeg

FB9F0726-B005-4099-B90B-DE2580DFA2AC.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...