Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur säkra är dina online konton?


mikaellq
 Share

Rekommendera Poster

Ja hur säkra är dina online konton?

Själv använder jag mitt Gmail-konto som en sorts identitet och det på iCloud mest som en backup till Gmail ifall något skulle hända.

 

Det ligger därför i mitt intresse att skydda mitt Gmail-konto så mycket jag kan. Tvåstegsverifiering till exempel.

 

Jag har kört Googles säkerhetskontroll i inställningarna som numera signalerar grönt. Känns bra. 👍

 

2137B619-7E1E-403F-A871-E16417CD4D73.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google är viktigast för mig som identitet och av historiska skäl. Google har varit en viktig del av min tid online.

 

Facebook blir allt viktigare av många skäl, fler än jag vill räkna upp här och nu.

 

Främst tvåfaktorsautentiseringen men också det andra som Facebook har att erbjuda.

 

Även Facebook har ett säkerhetstest i sina inställningar, under Säkerhet & inloggning.

 

A4F276A6-54D4-4561-BE33-73DD1E6AFA3B.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag återanvänder heller ALDRIG mer lösenord. Nästan samtliga nu de långa och säkra automatiskt genererade av iOS eller macOS.

 

Säkerhetsmässigt kan det nu bara bli bättre med höstens nya OS från Apple.

FD39F117-7892-4098-A981-D0830FADE273.jpeg

Redigerad av mikaellq
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Googles lösenordsförslag via Chrome och lägger in dem i den synkade nyckelringen där. Gamla lösenord på gamla sajter bryr jag mig inte om. Googlekontot är ändå skyddat.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Jag använder Googles lösenordsförslag via Chrome och lägger in dem i den synkade nyckelringen där. Gamla lösenord på gamla sajter bryr jag mig inte om. Googlekontot är ändå skyddat.

När jag gick igenom alla lösenord i iOS inställningar tidigare i år så upptäckte jag att ganska många sidor inte längre fanns eller så fungerade inte lösenordet längre. Bara att radera. Faktiskt ganska många som försvann.

 

Sidor som fortfarande fungerar fick samtliga Apples långa och säkra lösenord, 2FA där det erbjuds.

 

De i särklass sämsta sidorna ur säkerhetssynpunkt är jobbsidorna, alltså där jag söker jobb eller rapporterar tid. Ordet "uruselt" är ingen överdrift. Där har jag tvingats behålla enklare lösenord som jag minns.

 

Google-kontot MÅSTE skyddas! Vi i Västvärlden går nu också in i en ny epok, huvudsakligen industriell med synnerligen tuffa krav på säkerhet varför Apples nya OS utvecklats som det gjort med mer säkerhet, höstens nya. Du, jag och alla andra medvetna om verkligheten gör klokt i att följa med, låsa vårt eget hus så att säga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

Google-kontot MÅSTE skyddas!

Helt riktigt! Det kan inte sägas ofta nog. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Helt riktigt! Det kan inte sägas ofta nog. :yeahbaby:

Kommer du att använda kod-generatorn i iOS:Inställningar:Lösenord?

Eller kommer Googles eller Authy att fortsätta att föredras?

För de tiotalet sidor med 2FA och som inte använder BankID kommer för min del koderna att genereras på direkten i iOS eller kanske macOS.

 

"Seamless usage", ett minimum av krånglande, typiskt för Apple med det enkla och helt automatiska i nästan allt. Koderna kommer att fyllas i automatiskt som jag förstått det. Ska bli kul att testa på i oktober.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Kommer du att använda kod-generatorn i iOS:Inställningar:Lösenord?

Eller kommer Googles eller Authy att fortsätta att föredras?

För de tiotalet sidor med 2FA och som inte använder BankID kommer för min del koderna att genereras på direkten i iOS eller kanske macOS.

 

"Seamless usage", ett minimum av krånglande, typiskt för Apple med det enkla och helt automatiska i nästan allt. Koderna kommer att fyllas i automatiskt som jag förstått det. Ska bli kul att testa på i oktober.

Jag använder lösenordsgeneratorn i Google Chrome och sedan synkar jag dem via Chrome och Googlekontot. Se dumpar hur det fungerar. IOS har numera stöd för Chromes nyckelring så på Iphone använder jag det där även i Safari (och andra appar).

 

dump.png.dcf2a7a7bbed4e661737e5f3e0ec728c.png

 

106827368_dump1.png.557edb6cb614bb9ec303d44244488222.png

 

PS. Sistnämnda lösenord är bara ett exempel, jag använder det inte.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Jag använder lösenordsgeneratorn i Google Chrome och sedan synkar jag dem via Chrome och Googlekontot. Se dumpar hur det fungerar. IOS har numera stöd för Chromes nyckelring så på Iphone använder jag det där även i Safari (och andra appar).

 

dump.png.dcf2a7a7bbed4e661737e5f3e0ec728c.png

 

106827368_dump1.png.557edb6cb614bb9ec303d44244488222.png

 

PS. Sistnämnda lösenord är bara ett exempel, jag använder det inte.

Intressant och ungefär samma som i iOS/macOS men jag tänkte på den där sexsiffriga koden för 2FA.

Ska bli skönt att kapa den osäkra vägen via SMS och e-post även om all trafik mellan mig och Apple är krypterad och kanske den är det mellan Google och Apple, alternativt mellan Google och Sparks servrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

jag tänkte på den där sexsiffriga koden för 2FA

Jaha, jag har Google Authenticator på min Iphone för den.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nu att Readdle hyr serverplats hos Google vilket kanske, förmodligen, betyder att min e-post kan gå direkt från Gmail till Spark krypterat. Kanske också att trafiken hem till mig blir krypterad med min nykel, en offentlig nyckel som används men med ett innehåll som bara kan avkrypteras med den privata som bara finns på min iPhone, iMac och i iCloud.

 

Så kallad asynkron kryptering som kommer att användas alltmer exklusivt som något ordentligt säkerhetshöjande där bara JAG kan läsa mitt innehåll.

 

Hur kan man bli säker på att så är fallet? Går inte att se i mail-appen Spark.

 

https://sparkmailapp.com/blog/privacy-explained

 

Spark%20-%20Privacy%20-%20Cover.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Kivra som är bekväm och jag slipper alla papper.

Den är dessutom säker med ett digitalt certifikat. Bara jag kan läsa.

Inloggning med BankID hade dock varit säkrare om QR-koden krävts.

BankID använder dock enhetens plats.

 

Jag är skapligt nöjd med nivån på säkerheten då speciellt asynkron kryptering med en offentlig nyckel (alla kan se) som används för kryptering medan min privata nyckel krävs för att dekryptera och som aldrig lämnas ut.

 

kivra.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att jag är väldigt dålig på att komma ihåg lösenord 

så jag har bara ett

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, ronny säger:

Jag måste säga att jag är väldigt dålig på att komma ihåg lösenord 

så jag har bara ett

Är ”ett” långt nog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Är ”ett” långt nog?

Långt nog ja

men inte olika på flera ställen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag gillar Kivra som är bekväm och jag slipper alla papper.

Den är dessutom säker med ett digitalt certifikat. Bara jag kan läsa.

Inloggning med BankID hade dock varit säkrare om QR-koden krävts.

BankID använder dock enhetens plats.

 

Jag är skapligt nöjd med nivån på säkerheten då speciellt asynkron kryptering med en offentlig nyckel (alla kan se) som används för kryptering medan min privata nyckel krävs för att dekryptera och som aldrig lämnas ut.

 

kivra.png

Asymmetrisk kryptering ska det vara såklart. Trött idag. :blushing:

Betyder helt enkelt två nycklar, en offentlig och en privat som bara jag känner till och bara den privata kan dekryptera det krypterade med den offentliga nyckeln. TLS, HTTPS... :nerd:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, ronny säger:

Jag måste säga att jag är väldigt dålig på att komma ihåg lösenord 

så jag har bara ett

Du behöver inte komma ihåg om du använder systemet som kan komma ihåg åt dig.

Faktum är att jag själv inte minns en enda av de långa och krångliga lösenorden som systemet genererat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Du behöver inte komma ihåg om du använder systemet som kan komma ihåg åt dig.

Faktum är att jag själv inte minns en enda av de långa och krångliga lösenorden som systemet genererat.

Det knepiga är ju webbsidorna…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, ronny säger:

Det knepiga är ju webbsidorna…

Och apparna men vars lösenord (och användarnamn) systemet/Safari kan komma ihåg åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika här på lösenord till twitter 

 

8386FC8B-09D1-452E-BD1B-027A4E54625C.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, ronny säger:

Kika här på lösenord till twitter 

 

8386FC8B-09D1-452E-BD1B-027A4E54625C.jpeg

Det ska räcka med ETT Ronny. :behave:

Jag tror att du behöver städa du med, men ENBART om du vet vad du gör. Annars låt det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Det ska räcka med ETT Ronny. :behave:

Jag tror att du behöver städa du med, men ENBART om du vet vad du gör. Annars låt det vara.

Jag använder appen Twitterrific men när går in på twitter.com så känner inte sidan igen kontot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, ronny säger:

Jag använder appen Twitterrific men när går in på twitter.com så känner inte sidan igen kontot

Du måste godkänna en apps åtkomst av dina Twitter data.

I Twitter finns inställningar för det under Säkerhet och kontoåtkomst... Anslutna appar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut på sidan

Jag använder inte appen twitter om det är där man ställer in appar

91ABD850-A5EA-42C4-B156-89207E111544.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...