Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är One lockande för dig?


mikaellq
 Share

Rekommendera Poster

Jag växte upp med Häpna! då mina föräldrar hade flertalet årgångar. Framför allt en stor mängd utsökta noveller, men även lite längre läsning. ^_^ 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mikaellq, du tycks gilla Sci-fi

har du läst denna boken  (du kanske inte läser böcker skrivna av en kommunist :whistling: ) 

 

 

Skärmavbild 2021-09-27 kl. 08.56.00.jpg

Skärmavbild 2021-09-27 kl. 08.55.41.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

mikaellq, du tycks gilla Sci-fi

har du läst denna boken  (du kanske inte läser böcker skrivna av en kommunist :whistling: ) 

 

 

Skärmavbild 2021-09-27 kl. 08.56.00.jpg

Skärmavbild 2021-09-27 kl. 08.55.41.jpg

Jag har älskat sci-fi sedan barnsben och mamma hade introducerat mig till det nyöppnade, lokala lilla biblioteket ~70. 
 

Simak är faktiskt topp-favoriten med "Porten till Stjärnorna" tror jag (Waystation) som min nummer ett. Orwell har jag redan klarat av två av, "1984" och "Djurfarmen".

 

Huxley och hans "Du sköna nya värld" tipsades jag om häromdagen och fann som ljudbok hos Böcker. En radioshow, en gammal dramatisering. 
 

Resten får jag titta närmare på när jag hinner. Jag läser om antika Grekland och Rom fast utan att behöva vara anhängare av någon ordning som rådde då. Eller varför inte Asimovs Foundation vars diktatur ingen av oss velat leva i. Likväl intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

När jag var c.a 14 år, fick jag syn på en bok i tobaksaffärens fönster..."Wow"...jag sa nog inte så då, men jag kunde inte släppa blicken från boken..den måste jag bara ha.. oh vad det kittlade i skallen

 

Hade inte köpt några böcker ännu i den åldern, hade ju ett bibliotek alldeles intill där jag bodde i Göteborg.

Så där had jag lånat allt från sagoböcker till astronomi och kemi m.m

Sci-fi var det magert om där..vaktmästarn "chokladjesus" som vi kallade den buttre skäggige vaktmästarn fattade inte vad jag sökte..  

 

Fattiga var vi också, fråga morsan om 6:75..nä..det var mycket på den tiden.  

 

Men jag "tjackade" tidningar på söndagarna....så det skulle jag nog få ihop i dricks. 

Det fick jag jag, och köpte min första bok.. som var denna

 

 

Skärmavbild 2021-09-27 kl. 11.36.52.jpg

Skärmavbild 2021-09-27 kl. 11.36.23.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Pocahontas säger:

:)

När jag var c.a 14 år, fick jag syn på en bok i tobaksaffärens fönster..."Wow"...jag sa nog inte så då, men jag kunde inte släppa blicken från boken..den måste jag bara ha.. oh vad det kittlade i skallen

 

Hade inte köpt några böcker ännu i den åldern, hade ju ett bibliotek alldeles intill där jag bodde i Göteborg.

Så där had jag lånat allt från sagoböcker till astronomi och kemi m.m

Sci-fi var det magert om där..vaktmästarn "chokladjesus" som vi kallade den buttre skäggige vaktmästarn fattade inte vad jag sökte..  

 

Fattiga var vi också, fråga morsan om 6:75..nä..det var mycket på den tiden.  

 

Men jag "tjackade" tidningar på söndagarna....så det skulle jag nog få ihop i dricks. 

Det fick jag jag, och köpte min första bok.. som var denna

 

 

Skärmavbild 2021-09-27 kl. 11.36.52.jpg

Skärmavbild 2021-09-27 kl. 11.36.23.jpg

Ja tänk alla dessa år vi spenderat på att tjafsa om små detaljer och helt ignorerat det gigantiska hav av gemensamt.

 

Otroligt dumt, eller hur.

 

Jag känner både nostalgi och värme för hur biblioteket förgyllde min barndom som varken var guldkantad eller speciellt fattig.

 

Doften av böcker kommer alltid vara skönare än den ljuvaste av parfymer. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Doften av böcker kommer alltid vara skönare än den ljuvaste av parfymer.

Liksom den från trycksvärta och mullret av tryckpressen. :kartjej:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Liksom den från trycksvärta och mullret av tryckpressen. :kartjej:

Du älskar skrivandet men modernitetens utveckling har förstört intet av det utan snarare skriker åt oss att producera MER.

 

Romantikens invändningar i Rousseau var felaktiga med tokiga premisser ty strävan efter framsteg och upptäckter finns i vårt blod, långt före båtfararna upptäckte Amerika och att jorden inte alls är platt, kyrkan hade fel som vanligt.

 

Nu med vårt gemensamma intresse, industrialismens senaste produkter, kan vi göra vad vi vill och kan, du med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sci-Fi är en av de genren jag gillar bäst vad gäller film. Dock är Sci-Fi ett oerhört brett område och ofta hamnar många i genren i fel kategori, i synnerhet på streaming sajter. 
Vad gäller åt det astronomiska hållet har jag hittat endast ett få antal titlar såsom

2001 a Space Odyssey, ett mästerverk som aldrig går ur tiden regisserad av Stanley Kubrick. Andra favoriter är Solaris (båda versionerna), Sunshine samt Europa Report. 

Sci-Fi horror så ligger Alien samt Aliens på topp. Nere på Jorden utan tvekan The Thing från 1982. 
Futuristisk Sci-Fi är min favorit Ex-Machina. 
Psykologisk/Drama Sci-Fi finns väldigt många men Butterfly Effect är riktig bra. 
 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Pocahontas säger:

Har alla nummer från start, önskar jag varit mer aktsam om första numret, tycks vara värdefullt 🙂

Har inte räknar alla mina  Sci-fi böcker, men det är många..en del med titlar som man inte tror handlar om sci-fi 🙂

Skärmavbild 2021-09-27 kl. 08.35.04.jpg

Skärmavbild 2021-09-27 kl. 08.39.02.jpg

Har du sett Aniara-filmen som gjordes för något år sedan. Jag, som inte tycker något speciellt alls om sci-fi tyckte att den var riktigt bra.

https://www.imdb.com/title/tt7589524/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Har du sett Aniara-filmen som gjordes för något år sedan. Jag, som inte tycker något speciellt alls om sci-fi tyckte att den var riktigt bra.

https://www.imdb.com/title/tt7589524/

Tänka sig att jag av alla faktiskt missat den och lär inte få se den heller därför att den finns på ViaPlay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för nåt verkar vara nåt jag behöver då jag gillar filmer och har nog sett det mesta. Avskyr spel och serier dock och har en massa kanaler via TVn redan men där går bara en massa man redan sett och så en massa tråkigt skräp och allt är ju på engelska. Man är så haj på engelska nu för tiden att man inte behöver undertexter så det är mest att jag blir förbannad att dom är lata och tillåts använda sitt språk för att tjäna pengar på oss andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Proton säger:

Vad är det för nåt verkar vara nåt jag behöver då jag gillar filmer och har nog sett det mesta. Avskyr spel och serier dock och har en massa kanaler via TVn redan men där går bara en massa man redan sett och så en massa tråkigt skräp och allt är ju på engelska. Man är så haj på engelska nu för tiden att man inte behöver undertexter så det är mest att jag blir förbannad att dom är lata och tillåts använda sitt språk för att tjäna pengar på oss andra.

Om man är haj på engelska borde dialogen den här dialogen vara enkel att hänga med i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok det kan jag säkerligen men varför ska jag titta på den jag kan redan all engelska jag behöver kunna och lite till. Det vore lite klädsamt om dom engelskspråkiga kunde lite utländska som alla vi andra kan deras språk. Har bott i Danmark också så jag kan även lite Danska om du har ytterligare synpunkter. Min brorsas exfru är från Nigeria och där må du tro som på många andra ställen i världen har dom utvecklat sin alldeles egen variant av engelska. Den är skitsvår att fatta och americanska är lättast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag kikade på avsnitt ett och två av Invasion igår på tv+.

Avsnitt tre av Invasion och sex av Foundation blir det ikväll.

Jag är nöjd med att betala för 29 kr för 200 GB iCloud och 59 kr för tv+.

Summa 88 kr. En skitsumma. Det räcker så. Jag är nöjd. 👍

 

Om de bara kunde lyfta Private Relay (iCloud+) ut ur beta...

 

IMG_8412.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...