Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem att installera Big Sur på Macbook Pro 15" mid 15


kajkajkaj
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Som rubriken lyder... Först stod den en timme och tuggade på att det återstod en minut, och sen kom det upp nya program, "macOS-uppdateringsassistent" och "startskiva". I det här läget har den fastnat i ca 20 minuter där det står att jag ska välja startskiva utan att visa någon startskiva. Hjulet snurrar som om den jobbar, men ska det ta så lång tid? Eller behöver jag åka och panikköpa en Thunderbolt-kabel och flytta över filerna till en annan dator? Vad kan jag göra fel nu? 

16270590643216819499392661375419.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag åka och köpa en extern hårddisk formeterad för Mac och koppla in den och sen välja hårddiskläge och flytta över alla filer? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Du har ingen fungerande startskiva så du får starta i Recovery och installera om MacOS.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Är det kört? Är så sjukt dum som inte säkerhetskopierade innan... Tänkte att det brukar ju gå bara fint. Men nu är flera års jobb bortkastat, yay

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

19 minuter sedan, Alix säger:

Du har ingen fungerande startskiva så du får starta i Recovery och installera om MacOS.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

 

16 minuter sedan, kajkajkaj säger:

Men då försvinner alla filer va? Finns inget sätt att rädda alla bilder osv? 

Om allt fungerar så försvinner inte användarens filer när man installerar om macOS från Recovery, förutsatt att man inte raderar hårddisken. (Sedan kan alltid något gå fel så man bör alltid ha en backup.)

 

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, kajkajkaj säger:

Kan jag åka och köpa en extern hårddisk formeterad för Mac och koppla in den och sen välja hårddiskläge och flytta över alla filer? 

Du behöver en annan Mac för att nyttja funktionen Target mode/hårddiskläge.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlp1443/mac

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker att någon liten skada för att inte datorn ska starta upp i OS X men det betyder inte att filerna är förlorade. Du kan också ta ut SSD-n, sätta den i ett kabinett och läsa av den därifrån med största sannolikhet. Finns också datarescueprogram att köpa som kan extrahera filer även om filträdet har gått sönder. Bifogar instruktioner hur du plockar ut SSD-n.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ska jag vänta lite till? Den ser ju ut att jobba för hjulet snurrar ju? 

 

Om jag ska starta i Recovery mode, hur gör jag steg för steg? Har varit inne på länken men har för mycket panik för att tänka klart så förstår inte alls haha. Känns som att alla alternativ i guidelinen är för om man är inloggad och inne i datorn? 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det överkurs. Jag kan verkligen inte så mycket att jag skulle våga öppna den 😁

 

Men kan saker förvärras av att jag startar om i Recovery mode (om jag nu förstår hur jag ska göra)? Har någon tips på ett bra ställe i Göteborg man kan lämna in den på om jag inte lyckas? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, kajkajkaj säger:

Men då försvinner alla filer va? Finns inget sätt att rädda alla bilder osv? 

Nej, som utgångspunkt ska det finnas kvar. Men om försiktighet är prioritet ska du förstås följa anvisningarna på skärmen och ansluta din dator i hårddiskläge med Thunderbolt så att du kan rädda dina filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick radera lite filer i papperskorgen för att den skulle kunna installeras.. Men sen fanns det tillräckligt när jag raderat en del. Kanske är där något gått snett. Att den behövde mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Big Sur är BIG. Man måste ha rejält med ledigt utrymme för att kunna installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag rädda mina filer om jag kopplar in in en annan Mac? Har en macbook 16" som är från typ 2019 via jobbet men den är installerad på något speciellt sätt med typ filewave och har massa profiler inlagda för säkerhet osv, tror ni att det fungerar då? 

 

Är det bästa sättet? Innan Recovery mode? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag hade typ 30 GB efter att ha raderat grejer i papperskorgen, den krävde 24 tror jag det stod.. Men det kanske inte räckte då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, kajkajkaj säger:

Kan jag rädda mina filer om jag kopplar in in en annan Mac? Har en macbook 16" som är från typ 2019 via jobbet men den är installerad på något speciellt sätt med typ filewave och har massa profiler inlagda för säkerhet osv, tror ni att det fungerar då? 

 

Är det bästa sättet? Innan Recovery mode? 

Du kan ju alltid försöka. Jag vet inte vad det innebär för begränsningar. Om det är viktiga filer måste du förstås prioritera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, kajkajkaj säger:

Kan jag rädda mina filer om jag kopplar in in en annan Mac? Har en macbook 16" som är från typ 2019 via jobbet men den är installerad på något speciellt sätt med typ filewave och har massa profiler inlagda för säkerhet osv, tror ni att det fungerar då? 

 

Är det bästa sättet? Innan Recovery mode? 

Du fick en länk. Använd den och läs. Inget är säkert med datorer. Men det kan fungera.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dyrt med backup. Men tusen gånger dyrare att inte ha den. Men du ska ha fler backuper. Jag städade skrivbordet för några veckor sedan och råkade dra ur sladden till min TimeMachine-backupdisk. Nåt pajjade så det gick inte att skriva till den mer. Plötsligt stod jag nästan utan skydd! Så dagen efter köpte jag en sprillans ny hårddisk och startade upp TimeMachine igen. Jag har också en annan backupdisk där jag kör CarbonCopyCloner så jag har två backupdiskar av olika fabrikat och olika backupprogram. När minTM-disk pajjade hade jag inte backat till min CCC-disk på ett par månader så allt nytt hade kunnat flugit.

 

TimeMachine

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Carbon CopyCloner

https://bombich.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Du fick en länk. Använd den och läs. Inget är säkert med datorer. Men det kan fungera.

Jag läste den, men det står inte vilken Thunderbolt man ska ha. 1,2 eller 3? Den ena har bara usb-c/thunderbolt 3-uttag och den andra vanlig usb och thunderbolt 1. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Det är dyrt med backup. Men tusen gånger dyrare att inte ha den. Men du ska ha fler backuper. Jag städade skrivbordet för några veckor sedan och råkade dra ur sladden till min TimeMachine-backupdisk. Nåt pajjade så det gick inte att skriva till den mer. Plötsligt stod jag nästan utan skydd! Så dagen efter köpte jag en sprillans ny hårddisk och startade upp TimeMachine igen. Jag har också en annan backupdisk där jag kör CarbonCopyCloner så jag har två backupdiskar av olika fabrikat och olika backupprogram. När minTM-disk pajjade hade jag inte backat till min CCC-disk på ett par månader så allt nytt hade kunnat flugit.

 

TimeMachine

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Carbon CopyCloner

https://bombich.com

Har en TimeMachine men alla filer låste sig, gick inte att öppna alls från en annan dator, så jag slutade använda den för många år sedan. Funderar på en "WD my passport" + molnlagring. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Alix säger:

Nej, som utgångspunkt ska det finnas kvar. Men om försiktighet är prioritet ska du förstås följa anvisningarna på skärmen och ansluta din dator i hårddiskläge med Thunderbolt så att du kan rädda dina filer.

Ska jag först hålla in strömknappen och stänga av innan jag startar den igen och håller in dom knapparna? 

Screenshot_20210723_203011_com.android.chrome.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade om i Recovery mode men finns ingen skiva att välja. Nu är det bara att lämna in den va? 

IMG_20210723_205343.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, kajkajkaj säger:

Nu är det bara att lämna in den va?

Ja, det är det bästa för dig och din dator i ditt fall. Du reder inte ut detta. Ha inte bråttom och gör inget överilat. Poängtera för verkstaden att räddandet av dina filer är det viktigaste. Gå till en riktig Appleverkstad, inte ett billigt hål i väggen.

@marcushedenstrom eller @Mattiasgbg kanske kan tipsa dig om en bra verkstad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...