Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finder och Textredigerare problem med .txt/.rtf i iCloud drive


TB-000
 Share

Rekommendera Poster

Jag har stött på ett märkligt problem som jag undrar om någon kan förklara.

 

Jag har en iMac och in MBP som delar Skrivbord och Dokument med iCloud Drive. Båda kör Big Sur 11.4.

 

När jag skapar en textfil (.txt) eller formaterad textfil (.rtf) med Textredigerare på iMac i Dokument eller på skrivbordet, så dyker filnamnet upp på MBP som det ska, men Textredigerare på MBP kan inte öppna den utan den hänger när jag försöker. Finder på MBP kan inte heller radera filen, utan Finder på MBP hänger på det. Om jag i Finder på MBP väljer att öppna filen men Xcode så öppnas den OK. Aquamacs på MBP kan också öppna filen helt OK. I Terminal  på MBP kan jag titta på filens innehåll och radera den OK. Jag har upprepat det här flera gånger med olika filnamn och olika mappar, och får konsekvent samma problem. Finder kan inte heller visa innehållet (markera filen och tryck mellanslag) på MBP när den skapats på iMac. 

För andra typer av filer (excel, PDF, ...) så fungerar allt, problemet är bara med .rtf och .txt.

 

Om jag skapar en .rtf-fil med Textredigerare på MBP så kan jag öppna den och radera den på iMac utan problem. 

 

Någon som fattar vad det kan vara som går fel? 

Förklaringar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa öppna textredigerare inställningar. Välj visa RTF filer som ”kod” istället för formaterad text. Kan funka men inte säker. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 minuter sedan, Region47 säger:

Testa öppna textredigerare inställningar. Välj visa RTF filer som ”kod” istället för formaterad text. Kan funka men inte säker. 

Det gör ingen skillnad. (Och jag har ju också problem med .txt-filer som är oformaterad text.)

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fipplat litet för att försöka lösa det här.  En säker start på MBP löste inte problemet. Efter denna första säkra start fipplade jag runt litet till utan att det blev bättre. Sedan gjorde jag en ny säker start av MBP och efter den var problemet försvunnet. Jag vet alltså inte riktigt vad jag gjorde som fixade problemet. 

 

En teori jag har är att problemet började när jag inte tänkte mig för utan körde kompileringar och byggen i en mapp i Documents, som skapade en massa temporära filer som sedan raderades. (Det betydde att det var mycket ändringar som skulle synkas över iCloud drive. iCloud drive kanske inte tycker om att många filer raderas innan de hunnit synkas över för att sedan skapa nya filer med samma namn som också raderas efter en mycket kort stund.)
Har ni andra erfarenhet av att sådant kan ställa till det med iCloud drive, eller är förklaringen något annat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...