Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går det att ta bort funktioner från låsskärmen?


boevil
 Share

Rekommendera Poster

Det händer emellanåt att jag av misstag aktiverar kameran på min iPhone, speciellt på kvällar/nätter när jag lyssnar på en ljudbok. Oftast märker jag det och stänger av den, men inte alltid. 
iPhone blir mycket varm om kameran eller blixtlampa är på när den ligger på mage.

går det att stänga av, ta bort kamera o blixt från låsskärm?

A36ECD75-9321-410C-8737-675C979FBCBC.thumb.jpeg.fd629699b0c303f22dc202d6e885e767.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte. Du får jobba in en vana att du låser mobilskärmen innan du lägger ifrån dig den.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Det går inte. Du får jobba in en vana att du låser mobilskärmen innan du lägger ifrån dig den.

Tack för svar.

Svårt med vanor… och även om jag ’släcker’ skärmen vaknar den automatiskt när jag flyttar mobilen, och om ett av mina fingrar råkar befinna sig fel, startar kameran. 
I normala fall är det inga problem, men jag är inte så alert på nätter när jag lyssnar på ljudböcker innan jag somnar. Jag använder sovtimer 30 minuter, som jag startar om tills jag somnat, det är då det kan ske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, boevil säger:

Tack för svar.

Svårt med vanor… och även om jag ’släcker’ skärmen vaknar den automatiskt när jag flyttar mobilen, och om ett av mina fingrar råkar befinna sig fel, startar kameran. 
I normala fall är det inga problem, men jag är inte så alert på nätter när jag lyssnar på ljudböcker innan jag somnar. Jag använder sovtimer 30 minuter, som jag startar om tills jag somnat, det är då det kan ske.

Då kanske du ska avaktivera Håll upp för att väcka. Fingerproblemet verkar olösligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Då kanske du ska avaktivera Håll upp för att väcka. Fingerproblemet verkar olösligt.

Jag kom just på att problemet uppstår nog pga att jag låser skärmen innan jag lägger ifrån mig mobilen. När jag startar om sovtimern är appen Storytel aktiv. Låsskärmen blir aktiv först om jag låser.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

Jag kom just på att problemet uppstår nog pga att jag låser skärmen innan jag lägger ifrån mig mobilen. När jag startar om sovtimern är appen Storytel aktiv. Låsskärmen blir aktiv först om jag låser.

Okej, då hoppas vi att det funkar. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Okej, då hoppas vi att det funkar. :yeahbaby:

Jag får se, kanske räcker det med ditt förslag att avaktivera ”håll upp för att väcka”. Jag börjar med det.

(låsa mobilskärmen innan man lägger ifrån sig mobilen är nog en bra vana, som jag tror att jag har… även på nätter)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Då kanske du ska avaktivera Håll upp för att väcka. Fingerproblemet verkar olösligt.

Jag trodde att "håll upp för att väcka" betydde att iPhone vaknar antingen p.g.a. finger på skärmen eller för att den känner att man lyfter upp den. 

 

När jag skaffade iPhone X (2017) så aktiverade jag "håll upp för att väcka". Det ledde dock till att iPhone vaknade i fickan vid rörelse. Vid varje sådan väckning så misslyckades FaceID-inloggningen (eftersom FaceId-kameran låg mot tyg). Resultatet blev att iPhone själv bestämde sig för att kräva lösenord eftersom den haft så många misslyckade FaceId-försök. Jag avaktiverade snart "håll upp för att väcka" och har inte testat det sedan dess. Det kan ju dock ha blivit bättre sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, TB-000 säger:

Jag trodde att "håll upp för att väcka" betydde att iPhone vaknar antingen p.g.a. finger på skärmen eller för att den känner att man lyfter upp den. 

 

När jag skaffade iPhone X (2017) så aktiverade jag "håll upp för att väcka". Det ledde dock till att iPhone vaknade i fickan vid rörelse. Vid varje sådan väckning så misslyckades FaceID-inloggningen (eftersom FaceId-kameran låg mot tyg). Resultatet blev att iPhone själv bestämde sig för att kräva lösenord eftersom den haft så många misslyckade FaceId-försök. Jag avaktiverade snart "håll upp för att väcka" och har inte testat det sedan dess. Det kan ju dock ha blivit bättre sedan dess.

Jag har en SE 1st gen så jag har inte det problemet, det aktiveras ingen Face ID. Så jag har det aktiverat. Lustigt nog råkade jag fickringa nyss, jag hade glömt låsa skärmen innan jag lade mobilen i fickan.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Jag har en SE 1st gen så jag har inte det problemet, det aktiveras ingen Face ID. Så jag har det aktiverat. Lustigt nog råkade jag fickringa nyss, jag hade glömt låsa skärmen innan jag lade mobilen i fickan.

Jag tog flera ’intressanta’ fotografier av insidan på min mobilväska härom veckan.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis mitt problem också! Händer inte ofta men nog är det irriterande. Har blivit en del ”roliga” bilder …

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Trojoan säger:

Om det bara händer på kvällen kan du testa att aktivera sovläge, antingen manuellt eller via schema i Hälsa. Då kommer telefonen att gå in i ett ”låst” läge där du behöver trycka på en knapp för att komma ur.

 

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph2d7daf6fc/ios

Tack för ditt tips. 

Problemet är egentligen storytel-appen. Jag kan starta och pausa lysningen med en knapp på hörlurarna, men sov- timern kan endast startas/startas om, inifrån appen. Dvs jag måste hålla telefonen i handen för varje timerperiod som jag vill påbörja.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...