Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min erfarenhet av den nya iMacen


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Jag har blivit med en ny iMac. Den med ett M och en etta 1 som namn. Den är väldigt fin och har fungerat bra när den får visa vad den går för. Dock har det visat sig att den inte gillar att man sätter in äldre hårddiskar i de "vanliga" USB-ingångar. Jag köpte en USB-hubb för att kunna använda mina gamla hårddiskar innan jag kan köpa hårddiskar med thunderbolt-koppling. Jag satte in den i dom vanliga ingångarna i tron att det var man skulle göra, men varje gång jag försökte skapa en katalog for Lightroom och Music fick datorn panik och antingen låste sig eller startade om. Men så fick jag en liten geniknäpp. Kanske ska jag sätta i hårddiskarna och hubben i thunderbolt-uttagen. Det har jag nu gjort och genast är datorn mer stabil och den är snabbare på att visa hårddiskarna. Av nån anledning bråkar iCloud Drive mindre också nu.

Nån som vet varför datorn föredrar Thunderbolt för de externa hårddiskarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, snowreeler säger:

Jag har blivit med en ny iMac. Den med ett M och en etta 1 som namn. Den är väldigt fin och har fungerat bra när den får visa vad den går för. Dock har det visat sig att den inte gillar att man sätter in äldre hårddiskar i de "vanliga" USB-ingångar. Jag köpte en USB-hubb för att kunna använda mina gamla hårddiskar innan jag kan köpa hårddiskar med thunderbolt-koppling. Jag satte in den i dom vanliga ingångarna i tron att det var man skulle göra, men varje gång jag försökte skapa en katalog for Lightroom och Music fick datorn panik och antingen låste sig eller startade om. Men så fick jag en liten geniknäpp. Kanske ska jag sätta i hårddiskarna och hubben i thunderbolt-uttagen. Det har jag nu gjort och genast är datorn mer stabil och den är snabbare på att visa hårddiskarna. Av nån anledning bråkar iCloud Drive mindre också nu.

Nån som vet varför datorn föredrar Thunderbolt för de externa hårddiskarna?

Barnsjukdomar?

Jag ser att Thunderbolt 3 visserligen är det snabbaste alternativet på min Intel iMac medan USB-4 som endast finns på M1 Macs är lika snabba. Upp till 40 Gbps.

 

https://support.apple.com/en-gb/guide/mac-help/mh35952/mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, snowreeler säger:

Jag har blivit med en ny iMac. Den med ett M och en etta 1 som namn. Den är väldigt fin och har fungerat bra när den får visa vad den går för. Dock har det visat sig att den inte gillar att man sätter in äldre hårddiskar i de "vanliga" USB-ingångar. Jag köpte en USB-hubb för att kunna använda mina gamla hårddiskar innan jag kan köpa hårddiskar med thunderbolt-koppling. Jag satte in den i dom vanliga ingångarna i tron att det var man skulle göra, men varje gång jag försökte skapa en katalog for Lightroom och Music fick datorn panik och antingen låste sig eller startade om. Men så fick jag en liten geniknäpp. Kanske ska jag sätta i hårddiskarna och hubben i thunderbolt-uttagen. Det har jag nu gjort och genast är datorn mer stabil och den är snabbare på att visa hårddiskarna. Av nån anledning bråkar iCloud Drive mindre också nu.

Nån som vet varför datorn föredrar Thunderbolt för de externa hårddiskarna?

Har hubben egen spänningsmatning?

TB - ingången kan ge högre effekt än USB 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TB 3 och USB 4 ska stödja 100W. Min misstanke är kablarna. För att nyttja farten och strömmen måste det till kablar som är USB 4-godkända så även för TB 3.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
12 timmar sedan, snowreeler säger:

Jag köpte en USB-hubb för att kunna använda mina gamla hårddiskar innan jag kan köpa hårddiskar med thunderbolt-koppling.

Vilken hubb var det du köpte?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Vilken hubb var det du köpte?

Nån billig sak från CDON.com. Jag får kolla namnet när jag kommer hem från min semester

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2 minuter sedan, Proton säger:

Den är ju så tunn hur är det värmeavgången funkar den bra under hög last?

Funkar bra. Enda M1-macen som knäar lite av värme i extremfall är MacBook Air, den saknar fläkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har alltså en och har kört lite tunga videoprojekt med massor av effekter på så den ligger nära max? Det ser ut som att du har en intel mac mini så du kanske borde ändra i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Proton säger:

Så du har alltså en och har kört lite tunga videoprojekt med massor av effekter på så den ligger nära max? Det ser ut som att du har en intel mac mini så du kanske borde ändra i så fall.

Nej, jag har ingen M1-mac, men är påläst. Vill du specifikt ha svar från en som har en sådan får du avvakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Proton säger:

Så du vet alltså inte ok bra att veta

Med din definition av kunskap kan man bara veta att månen finns genom att man har gått på den.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde en vanlig 2,5" USB3 disk på morsans utan något mankemang. Jag kommer ärligt talat inte ihåg om den är inkopplad på någon av Thunderboltportarna eller USB-portarna. Inget problem med USB-minnen heller. 

Men som de andra säger kolla vad din hubb kan leverera för ström. Det är ju ganska vanligt att det står en notis om att de har begränsning på strömuttagen om de inte har extern strömförsörjning. 

 

Blir det någon skillnad om du sätter ansluter hårddiskarna utan hubb så kan du nog utgå från att problemet ligger där. 

Redigerad av Mr Walker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-07-17 12:01, Axelman säger:

TB 3 och USB 4 ska stödja 100W. Min misstanke är kablarna. För att nyttja farten och strömmen måste det till kablar som är USB 4-godkända så även för TB 3.

Om det inte är Thunderbolt3 eller USB4 diskar / hubb som hängts dit så lär det inte behöva något annat än USB3 kablar. Det riskerar bara bli sämre, speciellt om det är aktiva kablar. Rätt kabel bör det vara. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Med din definition av kunskap kan man bara veta att månen finns genom att man har gått på den.

Hur vet du hur jag definierar kunskap nu får du lägga ner och sluta larva dig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...