Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför säljer Apple billigare via Amazon än från sin egen sajt?


Alix
 Share

Go to solution Solved by littlemaze,

Rekommendera Poster

Amazon.se:

 

dump.png.03471bb524cd0acbe0e4e31640ec056a.png

 

Apple Store SE:

 

13371632_dump1.png.17d067ee4eba2877484e382c63e68250.png

 

 

Ingen jätteskillnad, men varför är det en skillnad alls? Valutakurs? :fundersam:

 

PS. Postar dumpar eftersom priserna via länkarna kanske ändras.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som med mina AirPods (3:e gen) för en tusenlapp billigare hos Netonnet.

Har ingen aning om vad denna konstiga prispolitik kan bero på. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Som med mina AirPods (3:e gen) för en tusenlapp billigare hos Netonnet.

Har ingen aning om vad denna konstiga prispolitik kan bero på. :fundersam:

Nej, men det är en annan sak. I båda fall i min trådstart är det Apple som säljer, men via Amazon respektive sin egen sajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amazon är väl ett av världens största företag? Därav priser. 
Dock ska man vara försiktig när man handlar där då det visat sig vara en annan produkt än man beställt man får hem. Har hänt mig flera gånger. Beställt en speciell motorolja en gång, men fick en variant som inte passade min bil. Likaså premiumskal till mobiltelefoner, visade sig vara mycket skickligt gjorda kopior, det som avslöjade det var att passformen inte var exakt, samt etiketten med hologram på förpackningarna visade något annat än originalet. Det är lite Wish med Amszon 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i handla från Amazon! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, iMarc säger:

 Det är lite Wish med Amszon 

Är inte det affärsidén? Lagligt bedrägeri? :toodeloo:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, iMarc säger:

Amazon är väl ett av världens största företag? Därav priser. 
Dock ska man vara försiktig när man handlar där då det visat sig vara en annan produkt än man beställt man får hem. Har hänt mig flera gånger. Beställt en speciell motorolja en gång, men fick en variant som inte passade min bil. Likaså premiumskal till mobiltelefoner, visade sig vara mycket skickligt gjorda kopior, det som avslöjade det var att passformen inte var exakt, samt etiketten med hologram på förpackningarna visade något annat än originalet. Det är lite Wish med Amszon 

36 minuter sedan, Pocahontas säger:

Skit i handla från Amazon! 

36 minuter sedan, Axelman säger:

Är inte det affärsidén? Lagligt bedrägeri? :toodeloo:

Amazon är en marknadsplats för olika företag. Amazon åtar sig också leveranser åt företag. Det finns mängder av dåliga eller oseriösa företag som använder Amazon, det är riktigt. Det ska man ha i åtanke. Att jag skulle få en kopia av en mini med kinesisk Linux i tror jag inte.

 

11 timmar sedan, mikaellq säger:

Som med mina AirPods (3:e gen) för en tusenlapp billigare hos Netonnet.

Har ingen aning om vad denna konstiga prispolitik kan bero på. :fundersam:

11 timmar sedan, Alix säger:

Nej, men det är en annan sak. I båda fall i min trådstart är det Apple som säljer, men via Amazon respektive sin egen sajt.

Ja, du har rätt, jag såg fel. I det här fallet säljer Amazon själva Appleprodukter och levererar dem. Jag undrar hur det kan bli billigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Amazon är en marknadsplats för olika företag. Amazon åtar sig också leveranser åt företag. Det finns mängder av dåliga eller oseriösa företag som använder Amazon, det är riktigt. Det ska man ha i åtanke. Att jag skulle få en kopia av en mini med kinesisk Linux i tror jag inte.

 

Ja, du har rätt, jag såg fel. I det här fallet säljer Amazon själva Appleprodukter och levererar dem. Jag undrar hur det kan bli billigare.

 

Avtal med Apple?

Distribution och försäljning värt något det med?

 

Man ska inte skåda given kuse i munnen! ;) 

Fånga fågeln med bägge händerna men kolla gärna upp den först för att slippa tråkiga överraskningar. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag har inget med Apple att göra men om jag skulle få spekulera fritt skulle jag kunna tänka mig ett scenario som ser ut så här:

 

+Produktkostnad (alla komponenters inköpspris + sammansättning av dessa)

+Tillverkarens Markup (5-10%), eftersom Apple inte tillverkar något görs detta av företag typ TSMC så vill dom få ut sin del av kakan.

=Mac Minis Cost hos Apple

+Apples R&D allokering för Mac mini

+Övrig OH (andel av HQ etc)

=”Totalt produktpris Mac mini”

 

Nu kan Apple välja att göra två saker antingen

-sälja själva via Apple eller

-sälja till Återförsäljare typ Amazon.

 

Om jag har förstått Apples finansiella strategi så är Marginalen viktigt. Så genom att sälja till Amazon vet Apple direkt vilken marginal man får, Totalt Produkt Pris + Marginal (%). Och som ni redan har nämnt så är Amazon en av världens största handelsplatser och troligtvis då relativt låga kostnader för såld produkt.

 

Men om Apple väljer att sälja den via egna kanaler, fysiskt eller web, behöver Apple lägga på ytterligare någon % för att täcka den sista delen av sina kostnader OM man vill få ut samma marginal. Så som butikshyror, personal och frakt eftersom dom nästan alltid erbjuder fri frakt. För Mac mini 100% av gångerna eftersom priset överstiger minimiordern.

 

Som sagt ren spekulation från min sida.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, littlemaze säger:

Jag har inget med Apple att göra men om jag skulle få spekulera fritt skulle jag kunna tänka mig ett scenario som ser ut så här:

Spoiler


 

+Produktkostnad (alla komponenters inköpspris + sammansättning av dessa)

+Tillverkarens Markup (5-10%), eftersom Apple inte tillverkar något görs detta av företag typ TSMC så vill dom få ut sin del av kakan.

=Mac Minis Cost hos Apple

+Apples R&D allokering för Mac mini

+Övrig OH (andel av HQ etc)

=”Totalt produktpris Mac mini”

 

Nu kan Apple välja att göra två saker antingen

-sälja själva via Apple eller

-sälja till Återförsäljare typ Amazon.

 

Om jag har förstått Apples finansiella strategi så är Marginalen viktigt. Så genom att sälja till Amazon vet Apple direkt vilken marginal man får, Totalt Produkt Pris + Marginal (%). Och som ni redan har nämnt så är Amazon en av världens största handelsplatser och troligtvis då relativt låga kostnader för såld produkt.

 

Men om Apple väljer att sälja den via egna kanaler, fysiskt eller web, behöver Apple lägga på ytterligare någon % för att täcka den sista delen av sina kostnader OM man vill få ut samma marginal. Så som butikshyror, personal och frakt eftersom dom nästan alltid erbjuder fri frakt. För Mac mini 100% av gångerna eftersom priset överstiger minimiordern.

 

Som sagt ren spekulation från min sida.

 

 

Det låter rimligt. Den är alltså inte billigare på Amazon, utan dyrare hos Apple. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Alix säger:

Det låter rimligt. Den är alltså inte billigare på Amazon, utan dyrare hos Apple. :) 

Ingår frakt i amazonpriset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prisjakt. Priserna är VÄLDIGT lika!

 

 

Skärmavbild 2021-07-11 kl. 12.38.11.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ingår frakt i amazonpriset?

Ja, typ, frakten kostar 29 kronor men med en kampanj dras 29 kronor av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

Prisjakt. Priserna är VÄLDIGT lika!

 

 

Skärmavbild 2021-07-11 kl. 12.38.11.png

Jo, som sagt läste jag fel, och tråden handlar egentligen inte om det jag undrade över. :D 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Skärmavbild 2021-07-11 kl. 12.56.09.png

Blev det rätt tråd, verkligen? I så fall får du förklara. Anar att detta har med begagnade bilar att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...