Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur bli av med dolda filer


Gojlos
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en E-boksläsare där jag läser alla mina böcker. Använder Calibre som bibliotek i min Mac.

Tyckte att biblioteket vägde lite mycket så jag började kolla. Det visade sig att 60% av utrymmet som användes på disken var dolda filer vid namn icon?

Va? Jag menar 60%, är inte det lite väl mycket för filer som inte behövs?

Vad kan jag göra för att slippa dessa filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, för omslagen ligger där jpg filer.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha tagit bort filerna och startat om datorn ett par gånger under de senaste timmarna fungerar allt som det ska och filerna har ej skapats om. Jag fattar ingenting men är nöjd.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har lite samma fundering kring Bilder-biblioteket. Kollar jag i Finder så ramlar hela mappen bilder in på 261 GB men när jag kollar i Terminalen så är det över 500 GB. Det är Bilder biblioteket som har olika storlek. 

Till saken hör att jag slog ihop ett par olika Bilder-bibliotek i helgen och laddande ned alla bilderna på nytt. I Skivverktyg står det att jag har 200 GB rensbart. Är det några temporära filer som ligger och dräller och försvinner av sig självt när back-uper etc är klart eller vad är det som händer? 

 

 

Skärmavbild 2021-07-09 kl. 11.48.13.png

Skärmavbild 2021-07-09 kl. 11.48.01.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Mr Walker säger:

Hej, har lite samma fundering kring Bilder-biblioteket. Kollar jag i Finder så ramlar hela mappen bilder in på 261 GB men när jag kollar i Terminalen så är det över 500 GB. Det är Bilder biblioteket som har olika storlek. 

Till saken hör att jag slog ihop ett par olika Bilder-bibliotek i helgen och laddande ned alla bilderna på nytt. I Skivverktyg står det att jag har 200 GB rensbart. Är det några temporära filer som ligger och dräller och försvinner av sig självt när back-uper etc är klart eller vad är det som händer? 

 

 

Skärmavbild 2021-07-09 kl. 11.48.13.png

Skärmavbild 2021-07-09 kl. 11.48.01.png

Har du optimerad lagring påslaget? Tror att då rapporteras allt som finns i Icloud oavsett om du har det på datorn eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Har du optimerad lagring påslaget? Tror att då rapporteras allt som finns i Icloud oavsett om du har det på datorn eller ej.

Nej, jag valde att ladda ned allt. MEN jag började på ett nytt bibliotek, valde först optimerad lagring, väntade på att det skulle synka klart och kryssade sen i att ladda ned allt. 

Har back-up på allt gammalt och kan backa tillbaka till hur det var innan om det inte skärper till sig eller så får jag helt enkelt kryssa för optimerad lagring och se vad som händer.. eller börja på ny kula igen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...