Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Krånglande gammal hårddisk i MacPro


larslucidor
 Share

Rekommendera Poster

larslucidor

Den här ganska gamla hårddisken har suttit i en MacPro från 2006 och fungerat felfritt till i förrgår. Den vill nu inte längre montera på skrivbordet, inga felmeddelanden i datorn. Spinner igång men stannar till efter att försökt få kontakt med datorn vad det verkar. Vi omstart av datorn verkar disken gå igång och "vänta in datorn" så den reagerar på att det finns en ansluten dator. Efter ett antal försök lägger den av och vilar. Det går inte att tvinga den till skrivbordet med Skivkontroll - där visas den en mikrosekund och försvinner. När jag sätter den i externt kabinett uppträder den på samma sätt med inkoppling via USB. Filerna på disken är ganska värdefulla så jag hoppas verkligen att kunna få ut dem innan den är helt slut. Någon som har några förslag?

IMG_0922.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Med tanke på dina symptom OCH att den verkar viktig - så kanske du skall skicka den till en proffsfirma - som kan lägga över lagringsskivorna till en identisk disk och rädda data därifrån. Men räkna med att det blir DYRT - om det ens finns identisk disk att få tag på.

 

Alt. 2 (som jag hade testat själv) är att försöka hitta identisk disk begagnad men fungerande och byta PCB - och hoppas att det är någon komponent på PCB som har gett sig och därför inte kommunicerar OK med datorn/mottagaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

 

21 minuter sedan, Stereotypen säger:

Men räkna med att det blir DYRT - om det ens finns identisk disk att få tag på.

Vad ska man tänka är dyrt att få den proffstestad? Talar vi om 1000lappar?

 

Har funderat på om strömförsörjningen till disken kan ha varit problemet. Testat med eliminator till kabinettet som ger 1800 mA i 12v. Borde väl räcka? 

Datorns ursprungliga huvuddisk sitter som berg i sin släde i datorn. Annars hade jag testat att sätta den i den släden...(har numera en SSD som startdisk i fack nr 3. Nr 4 är tyvärr kaputt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Minst 20K skulle jag tro - kanske 50 är realistiskt....kolla med SirKnasen - tror han har skickat till proffs.

 

Du har testat att ansluta på 2 olika sätt och samma symptom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor
15 minuter sedan, Stereotypen säger:

Du har testat att ansluta på 2 olika sätt och samma symptom?

Ja, men det externa testet är lite chansning, har lyckats med andra urplockade Mac-diskar men inte med denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju prova med en PC och linux; jag utgår ifrån att den här skivan är formaterad i HFS+, så hitta en lämplig linux-variant som man kan boota från skiva/USB, kolla att den kan läsa HFS+ och skriva NTFS (eller exfat, ext4 eller vad man nu vill), koppla sedan in disken i PCn. En del diskar funkar bättre om de är svala, men risk för kondens gör att man kanske inte ska lägga dem i frysen. 

Ta själva kortet från en "identisk" hårddisk är inte säkert att det funkar, nån gång i den vevan individualiserades nåt chip så att det måste flyttas/programmeras över. Så var det iaf på min 1TB Samsung, av ungefär samma årgång, som tur är gick den att hitta i Linux (men inte Windows eller MacOS). 

https://www.donordrives.com/pcb-replacement-guide/ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, larslucidor säger:

Filerna på disken är ganska värdefulla

Hur menar du då? Eftersom du inte har någon backup på dem. Om det handlar om bitcoinmiljoner är förstås ett dataräddningföretags kostnader ingenting att bråka om. Men om det handlar om bilder och annat av sentimentalt värde är det svårt att rekommendera något som du är beredd att betala för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har man "oersättliga" filer på sin dator och inte tar regelbundna backups, på minst 2 hårddiskar ..suck..

Hårddiskar är förbrukningsvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en hårddisk måste inte monteras på skrivbordet för att vara tillgänglig i teknisk mening. Inte för Terminalprogram som PhotoRec.

Kolla om du kan se disken i Terminalen med kommandot diskutil list. Om den syns där bör du kunna köra PhotoRec.

https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Om det känns för jobbigt att lära sig PhotoRec ifrågasätter jag om filerna är särskilt värdefulla. Då är det mer en pose, givet situationen.

Om mitt inlägg känns ovänligt så är det egentligen inte det, bara krasst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor
6 timmar sedan, poi ran säger:

Man kan ju prova med en PC och linux; jag utgår ifrån att den här skivan är formaterad i HFS+, så hitta en lämplig linux-variant som man kan boota från skiva/USB, kolla att den kan läsa HFS+ och skriva NTFS (eller exfat, ext4 eller vad man nu vill), koppla sedan in disken i PCn. En del diskar funkar bättre om de är svala, men risk för kondens gör att man kanske inte ska lägga dem i frysen. 

Tack för bra tips Poi ran! Nedkylning får disken att montera och fungera en stund till dess den blir varm igen! Ska kolla in terminalen också. Mycket talar alltså för att den blivit värmeskadad. Har jag tur kan jag rädda över det viktigaste 😅

 

5 timmar sedan, Pocahontas säger:

Har man "oersättliga" filer på sin dator och inte tar regelbundna backups, på minst 2 hårddiskar ..suck..

Hårddiskar är förbrukningsvara.

Visst, en stor del har jag fler kopior av, men denna disk bedömde jag som säker. Men så ska man aldrig tänka. Flera kopior av varje kritisk disk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor
5 timmar sedan, Alix säger:

Kolla om du kan se disken i Terminalen med kommandot diskutil list. Om den syns där bör du kunna köra PhotoRec.

https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Om det känns för jobbigt att lära sig PhotoRec ifrågasätter jag om filerna är särskilt värdefulla. Då är det mer en pose, givet situationen.

Terminalen tycks se disken: 

/dev/disk2 (external, physical):

   #:                       TYPE NAME                    SIZE       IDENTIFIER

   0:      GUID_partition_scheme                        *750.2 GB   disk2

   1:                        EFI EFI                     209.7 MB   disk2s1

   2:                  Apple_HFS Nr 2-800                749.8 GB   disk2s2

 

Så jag testar med PhotoRec

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...