Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skriva ut som pdf på iphone?


litet_my
 Share

Go to solution Solved by polken,

Rekommendera Poster

En grej jag stör ihjäl mig på med iphone är att det inte går att välja ”Skriva ut som pdf”. Det använde jag jättemkt på mina tidigare Androidenheter (HTC). Nån som vet varför det inte fungerar eller hur jag ska göra för att få det att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, jessica.kjell säger:

En grej jag stör ihjäl mig på med iphone är att det inte går att välja ”Skriva ut som pdf”. Det använde jag jättemkt på mina tidigare Androidenheter (HTC). Nån som vet varför det inte fungerar eller hur jag ska göra för att få det att fungera?

Jodå, det går, se dumpar nedan. I Safari:

 

IMG_2746.thumb.jpg.4eeebf5d923d9dc42ac9e6131dbc496b.jpg

IMG_2747.thumb.jpg.e067467851cbb5b4a3821edd4c1b6283.jpg

IMG_2748.thumb.jpg.f4e4b8e8ae71da273b587ff6a34c4209.jpg

IMG_2749.thumb.jpg.1ee37bc0d9c60d1c5abc7ac36d90261b.jpg

IMG_2750.thumb.jpg.fadab93245de6a6af397b07d0cb14d4d.jpg

 

I sista dialogrutan får du välja skrivare, et cetera.

 

Edit: I fjärde rutan kan det hända att du måste gå in i ”Redigera åtgärder...” för att få fram utskriftsmöjligheten.

 

Redigerad av Alix
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Alix säger:

Jodå, det går, se dumpar nedan. I Safari:

 

IMG_2746.thumb.jpg.4eeebf5d923d9dc42ac9e6131dbc496b.jpg

IMG_2747.thumb.jpg.e067467851cbb5b4a3821edd4c1b6283.jpg

IMG_2748.thumb.jpg.f4e4b8e8ae71da273b587ff6a34c4209.jpg

IMG_2749.thumb.jpg.1ee37bc0d9c60d1c5abc7ac36d90261b.jpg

IMG_2750.thumb.jpg.fadab93245de6a6af397b07d0cb14d4d.jpg

 

I sista dialogrutan får du välja skrivare, et cetera.

 

Edit: I fjärde rutan kan det hända att du måste gå in i ”Redigera åtgärder...” för att få fram utskriftsmöjligheten.

 

TACK 🙏🏻 Använder allra mest Chrome och där har jag inte lyckats med det men ska testa i Safari nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det funkade ju. Men det går inte att göra i Chrome på en iPhone alltså? På Android kunde man ju bara välja ”Skriv ut” och sen välja ”Som pdf” i listan på skrivare men det alternativet finns INTE på min iPhone iaf via Chrome. 
 

En annan grej, om man tex vill göra om ett mejl man fått till en pdf? Och skicka som fil? Tex i Messenger om man inte har personens e-post? Hur gör man då? Förutom att fråga personen om hens e-post förstås 🙈

Redigerad av jessica.kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, jessica.kjell säger:

Men det går inte att göra i Chrome på en iPhone alltså?

Jodå, men du får börja med att klicka på ett annat ställe, se dump. Sedan är det samma arbetsgång.

 

5A012225-8412-436C-AE2E-AB08E566D571.thumb.jpeg.25d6794c02eb06f15d98d95e6f4c03bf.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, jessica.kjell säger:

 

En annan grej, om man tex vill göra om ett mejl man fått till en pdf? Och skicka som fil? Tex i Messenger om man inte har personens e-post? Hur gör man då? Förutom att fråga personen om hens e-post förstås 🙈

Om du bara vill skicka vidare och det inte är viktigt att det är PDF:

 

Tryck länge i texten i mejlet. I pop-up-menyn välj "markera allt" och sedan "kopiera". 

Gå till din andra app (t.ex. Messenger). Peka i textfältet och tryck länge. I pop-up-menyn välj "klistra in".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, jessica.kjell säger:

En annan grej, om man tex vill göra om ett mejl man fått till en pdf? Och skicka som fil? Tex i Messenger om man inte har personens e-post? Hur gör man då?

Se dump fyra, där väljer du då app i stället för att skriva ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Jodå, men du får börja med att klicka på ett annat ställe, se dump. Sedan är det samma arbetsgång.

 

5A012225-8412-436C-AE2E-AB08E566D571.thumb.jpeg.25d6794c02eb06f15d98d95e6f4c03bf.jpeg

Aha tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, TB-000 säger:

Om du bara vill skicka vidare och det inte är viktigt att det är PDF:

 

Tryck länge i texten i mejlet. I pop-up-menyn välj "markera allt" och sedan "kopiera". 

Gå till din andra app (t.ex. Messenger). Peka i textfältet och tryck länge. I pop-up-menyn välj "klistra in".

 

Det var just viktigt att det skulle bli en pdf, det andra vet jag, så dålig koll har jag inte som tur är 😂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, jessica.kjell säger:

Aha tack!

Nej funkar inte hos mig. 
Då kommer samma ruta upp om att jag ska välja skrivare bara och där i den rullisten finns ju då inte pdf med.

 

 

2BB5E9FD-1094-4FD7-AE4E-B8705B260383.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

191941C3-A73D-490D-901C-895C749A4C42.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Se dump fyra, där väljer du då app i stället för att skriva ut.

Det där förstår jag inte alls. Har inte dom valen när jag är i Gmail öht? 

Var skulle jag välja app när jag är inne i mejlen menar du?

 

Det finns bara det vanliga alternativet, dvs välja att skriva ut, och väljer man det finns inte pdf som alternativ som sagt.

 

Märkligt att det bara är i Safari som det funkar, dåligt av Apple att det inte fungerar mer smidigt med Googles program / appar.

 

 

 

21458419-5199-4430-9574-090D8E785FA9.jpeg

B6D984D9-31AC-400A-8F20-B522D539B427.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Då får det duga med Safari.

Tack för ditt engagemang dock Alix uppskattar det 🙏🏻👍🏻

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, jessica.kjell säger:

Det där förstår jag inte alls. Har inte dom valen när jag är i Gmail öht? 

Var skulle jag välja app när jag är inne i mejlen menar du?

 

Det finns bara det vanliga alternativet, dvs välja att skriva ut, och väljer man det finns inte pdf som alternativ som sagt.

 

Märkligt att det bara är i Safari som det funkar, dåligt av Apple att det inte fungerar mer smidigt med Googles program / appar.

 

 

 

21458419-5199-4430-9574-090D8E785FA9.jpeg

B6D984D9-31AC-400A-8F20-B522D539B427.jpeg

Du måste välja PDF innan du gör det, se dump 2 och 3 tidigare. Om du har valt automatiskt blir det mest sannolikt en länk.

Allmänt sett gör du klokt i att fråga dig ”Hur gör man på en Iphone?” snarare än att du utgår från att man inte kan göra det på en Iphone som man kan på en Android.
Den senare inställningen leder osvikligen till att man snabbt, men sannolikt felaktigt, konstaterar att det inte går. Man blir lätt besviken och ger upp.
Varför det inte funkar i Chrome vet jag inte, men just alternativa webbläsare är begränsade i IOS, det medges, Chrome har inte ens sin egen renderingsmotor.

Edit: Räkna inte med att detta går i någon av Googles appar. Men i Apples egna appar ska det gå.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jessica.kjell säger:

Det var just viktigt att det skulle bli en pdf, det andra vet jag, så dålig koll har jag inte som tur är 😂

Om jag trycker länge i texten i ett email, och i pop-up-menyn väljer dela så får jag upp möjligheten att välja "Convert to PDF" men det kanske är beroende av vilka appar man har... (Jag har en app PDF Converter på min iPhone och det är kanske den som lägger till det alternativet.)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
28 minuter sedan, TB-000 säger:

Om jag trycker länge i texten i ett email, och i pop-up-menyn väljer dela så får jag upp möjligheten att välja "Convert to PDF" men det kanske är beroende av vilka appar man har... (Jag har en app PDF Converter på min iPhone och det är kanske den som lägger till det alternativet.)

 

Det får INTE jag trots att jag har en liknande app? Tycker iphone är så ologisk och onödigt krånglig många ggr. Men det är säkert för att jag hellre använder Googles tjänster trots att jag är på en iPhone, det verkar ju vara där skon klämmer. Har en gammal S6 ska nämnas också, kanske beror på det? Nedan bild är de enda alternativen jag får upp när jag trycker i texten och sen väljer ”Dela”.

 

 

3A83EA2E-E89B-4EBD-A3C7-31FA345C5CD1.png

Redigerad av jessica.kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, jessica.kjell säger:

Men det är säkert för att jag hellre använder Googles tjänster trots att jag är på en iPhone, det verkar ju vara där skon klämmer.

Ja, så är det nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Du måste välja PDF innan du gör det, se dump 2 och 3 tidigare. Om du har valt automatiskt blir det mest sannolikt en länk.

Allmänt sett gör du klokt i att fråga dig ”Hur gör man på en Iphone?” snarare än att du utgår från att man inte kan göra det på en Iphone som man kan på en Android.
Den senare inställningen leder osvikligen till att man snabbt, men sannolikt felaktigt, konstaterar att det inte går. Man blir lätt besviken och ger upp.
Varför det inte funkar i Chrome vet jag inte, men just alternativa webbläsare är begränsade i IOS, det medges, Chrome har inte ens sin egen renderingsmotor.

Edit: Räkna inte med att detta går i någon av Googles appar. Men i Apples egna appar ska det gå.

Jag minns inte vilka dump 2 och 3 var, menar du att jag ska välja det som favorit? Det var ju bara i Safari det fungerade? Inte i Gmail? Jag vill använda Gmail och kunna konvertera till pdf, märkligt att inte iPhone och Apple kan lösa det.

 

Och tro mig, jag har försökt ge iPhone många chanser men tycker helt enkelt att det är ett ologiskt system jmfrt med Android. Då är jag en normal användare och faktiskt inte helt lost vad gäller teknik, tycker jag själv. Har iOS en egen mejlapp? Varför inte anpassa sig till den som väldigt många har? Nej dom ska envisas med att ha sitt eget. En blir typ galen 🙈

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix kan du skicka dump 2 och 3 igen? Visa var jag ska förvälja PDF?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, jessica.kjell säger:

Jag minns inte vilka dump 2 och 3 var, menar du att jag ska välja det som favorit? Det var ju bara i Safari det fungerade? Inte i Gmail? Jag vill använda Gmail och kunna konvertera till pdf, märkligt att inte iPhone och Apple kan lösa det.

 

Och tro mig, jag har försökt ge iPhone många chanser men tycker helt enkelt att det är ett ologiskt system jmfrt med Android. Då är jag en normal användare och faktiskt inte helt lost vad gäller teknik, tycker jag själv. Har iOS en egen mejlapp? Varför inte anpassa sig till den som väldigt många har? Nej dom ska envisas med att ha sitt eget. En blir typ galen 🙈

Du kan inte använda en Iphone som om vore det en Android. Nu tycker jag att det blir för tröttsamt att försöka peka i rätt riktning. Byt till en Android.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

Det går att skapa pdf’er från alla appar du kan skriva ut ifrån. Även Chrome. 
Välk skrivut som vanligt. När du ser sidminiatyren drar du isär med två fingrar. Då skapas en pdf av sidminiatyren.  Tryck på delasymbolen och välja spara där du vill ha den eller skicka den i mail mm. 

Redigerad av polken
  • Rösta upp 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2021-06-30 20:21, polken säger:

Det går att skapa pdf’er från alla appar du kan skriva ut ifrån. Även Chrome. 
Välk skrivut som vanligt. När du ser sidminiatyren drar du isär med två fingrar. Då skapas en pdf av sidminiatyren.  Tryck på delasymbolen och välja spara där du vill ha den eller skicka den i mail mm. 

Tack! Du löste det 😀

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share



×
×
  • Skapa nytt...