Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips angående nätverkskabel-kraschar mottages tacksamt!


kantorskan
 Share

Rekommendera Poster

Mitt livs första mac är en MacBook pro, big sur, och den har efter ett knappt halvår börjat tjorva av oklar anledning. Innan dess har jag lovordat dess driftsäkerhet, men nu är jag inte lika odelat nöjd... När jag är på jobbet och vill använda nätverket där, alltså det fasta nätverket med kabel, så kraschar den. Varje gång jag sätter i kabeln. Skärmen blir svart, sen lila och sen startar den om och jag får ett felmeddelande att den stängts oväntat. Efter att det hände första gången tycker jag också att den blivit lite mer opålitlig. Hänger sig lite, känner inte alltid av när jag sätter nåt (ljud m.m.) i ingångar m.m... 

Om nån har nåt tips på vad jag kan göra för att i första hand åtgärda nätverksproblemet vore jag mycket tacksam!

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 13-tum, M1, från 2020. Big sur, ver. 11.4. Hoppas att det var svar på första frågan.. 😅

Sen har jag en sån där adapter till usb-c ingången, med flera olika kontakter i, och däribland en nätverksingång. Märket på den är Satechi.

 

Det har funkat förut, att koppla in och komma åt internet via den lösningen. Men i och med ett byte av IT-plattform här på jobbet, till Office 365, började dessa problem. Vet inte om det har nåt med varann att göra, men det sammanföll i tid med "migreringen". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst om fler som har liknande problem som du med nya M1 datorer när de använder sig av tillkopplade USB-C multiport-adaptrar.

 

Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem. Har du möjlighet så testa en annan adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...