Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stora problem vid uppdatering av min iMac 24” från 2009.


Pampas
 Share

Rekommendera Poster

Har fått stora problem vid uppdatering av min iMac 24” från 2009. Jag gjorde som jag uppfattade att jag skulle göra av inlägg på forumet men måste ha gjort misstag. Jag försökte uppdatera till Sierra genom att hålla R nedtryckt vid omstart och sedan peta in från AppStore det som angavs vara det rätta. Tyvärr har jag hamnat i ett Moment22 -läge för hur jag än gör kommer budskap enligt bifogade bild fram. Det går inte att komma vidare.

 

Jag är inte intill datorn idag men ska försöka att göra en återställning på något sätt senare och vore tacksam för anvisningar på vilka knappar jag ska hålla nedtryckta innan jag försöker starta om med en USB-sticka som jag tänkte ladda ner här i min Mac mini som nu kör High Sierra.

 

Dessutom: ska jag använda samma OS som iMacen har nu (El Capitan) för återställningen eller kan jag ta någon senare variant? Tänkte använda mig av anvisningarna i Mac World ”Skapa en startbar installerare för macOS” som stått tidigare (2018). Eller finns det bättre och nyare anvisningar (helst på svenska)?

 

Frustrerad Macare.

IMG_0023det.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, man uppgraderar inte till Sierra genom att hålla inne R vid uppstart.

Nej, en iMac 24" Early-2009 kan inte köra Sierra. Inte utan modifikationer.

Startar datorn El Capitan som vanligt vid start?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sorry!

Jag kommer inte ihåg tillvägagångssättet, det är ett par veckor sedan det hände. Jag kan ha tryckt på shift o alt  o nån annan också, det som är problemet är att det verkar som om ordinarie El Capitan var raderat och det nya OS som skulle dit istället inte kunde levereras. Finns någon magisk tangentkombination som återställer så datorn går att använda?  Gissar att jag behöver en USB-sticka med lämpligt innehåll, som det verkar åter till ursprunget El Capitan.  Eller...???

 

Jag började med säker start tror jag...

 

Jag är helt vilsen, men kan kanske ladda ner här något som skulle duga när jag återvänder till gamla datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac-återställning och uppgradering

Tangentkombinationer vid uppstart

 

Kommando (⌘)-R

Installera den senaste macOS-versionen som var installerad på din Mac.

Alternativ-⌘-R

Uppgradera till den senaste macOS-versionen som är kompatibel med din Mac.

Skift-Alternativ-⌘-R

Installera om den macOS-version som följde med din Mac eller den närmaste versionen som fortfarande är tillgänglig.

 

Uppgradera från t ex Lion till High Sierra måste gå via El Capitan

https://itunes.apple.com/se/app/os-x-el-capitan/id1147835434?mt=12

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS frågar flera gånger om USB-sticka. Men så vitt jag förstår ska ingen sådan behövas när man använder de tangentkombinationer som polken visar, i alla fall inte så länge datorn har tillgång till internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...