Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kopierar man filer med copy/paste?


Maria1
 Share

Rekommendera Poster

14 timmar sedan, Maria1 säger:

Detta har jag försökt med i terminalen iallafall och texten är mycket lättare att se där än i Finder . Det är iallafall bra att jag har texten blå. Blå är min favoritfärg.  Men jag verkar inte hitta usb-minnet... Men det kanske blir lättare om jag döper det till något annat än No Name ? Och för att kunna bifoga bilden så var jag tvungen att zooma 3 gånger:-( men jag behöver inte zooma in och ut när jag skriver i forumet i allafall . 

/Maria

 

 

 

Screenshot 2021-06-26 at 20.28.22.png

Det går garanterat snabbare att zooma och använda Finder jämfört med att starta tråd här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-27 11:38, Stab säger:

Det går garanterat snabbare att zooma och använda Finder jämfört med att starta tråd här

Det är det jag inte vill! Jag hatar Finder eftersom jag ser dåligt.

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-26 20:52, Telly82 säger:

Nybörjare i Terminalen, kanske?

Ja jag är nybörjare i terminalen och jag hittar ingen info om det på nätet om det jag vill veta. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-26 20:51, Alix säger:

Maria1 skriver i sin profil att hon började använda mac 1987*. Så varför postas detta i ”Hjälp! Jag är nybörjare på Mac”?

 

*”Macanvändare sedan    
Allra första gången var 1987 på AMI. Då använde jag system 7 tror jag.”

Det enda jag gjorde på en mac då var att skriva i ett ordbehandlingsprogram och sedan lagra filen på diskett.  Nästa gång jag använde mac var på bibblan och då surfade jag bara. Men jag surfade väldigt lite på en Mac då för texterna som jag ville spara från nätet kunde inte läsas så bra på min Windows dator hemma som jag hade Windows 3.1 på.  Jag använde nog inte Safari  format  då för Safari filer kunde jag ju läsa på min Windows dator då. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Maria1 säger:

Det är det jag inte vill! Jag hatar Finder eftersom jag ser dåligt.

/Maria

 

Du har fått svar i din förra tråd om Finder och dessutom i denna tråd om hur man gör större text i Finder.

 

1 timme sedan, Maria1 säger:

Ja jag är nybörjare i terminalen och jag hittar ingen info om det på nätet om det jag vill veta. 

/Maria

 

Nu har du fått svar i denna tråden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Telly82 säger:

Du har fått svar i din förra tråd om Finder och dessutom i denna tråd om hur man gör större text i Finder.

 

Nu har du fått svar i denna tråden.

Det är inte roligt att hålla på att zooma in och ut hela tiden.  I t.e.x. commander one kan jag ställa in textstorleken en gång för alla och behöver inte hålla på och zooma om jag inte behöver se vissa specialinställningar. .  Kan man inte göra någon specialinställning i Finder som gör att texten blir större utan att. hålla på och zooma in och ut hela tiden ? 

 

Det kan man göra i Windows  så att texten blir större. 

/Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Maria1 säger:

Kan man inte göra någon specialinställning i Finder som gör att texten blir större utan att. hålla på och zooma in och ut hela tiden ? 

 

Jo, det kan man och du har fått reda på flera gånger hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Jo, det kan man och du har fått reda på flera gånger hur man gör.

Tyvärr så hittar jag inte den texten där någon har skrivit hur man får större text i Finder utan att zooma och jag menar inte bara Finder ikonerna utan all text i Finder. 

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Maria1 säger:

Tyvärr så hittar jag inte den texten där någon har skrivit hur man får större text i Finder utan att zooma och jag menar inte bara Finder ikonerna utan all text i Finder. 

/Maria

 

 

Då tar vi det en gång till.

 

1. Öppna ett Finder-fönster, vilket som helst.

2. I Menyn Innehåll, välj Visa visningsalternativ.

 2021913327_Skrmavbild2021-06-28kl_20_55_35.png.901abf88ba2b2e72281517595cd951ca.png

 

3. Nu ska du se ett fönster som ser ut så här, där textstorleken kan väljas. Normalt är det 12 som är storleken.

825021424_Skrmavbild2021-06-28kl_20_56_10.png.5b4382b4f20a621e62b503c4a3fced2f.png

 

4. Välj 16 i stället så blir all text större i Finder.

1741193868_Skrmavbild2021-06-28kl_20_56_17.png.c47787bb5367cfa3f8e22785c0651b11.png

 

5. Stäng fönstret med den röda knappen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Maria1 säger:

Tyvärr så hittar jag inte den texten där någon har skrivit hur man får större text i Finder utan att zooma och jag menar inte bara Finder ikonerna utan all text i Finder. 

/Maria

 

 

Länken var på första sidan, här är den igen och klicka på den https://osxdaily.com/2016/02/25/change-text-font-size-finder-mac-os-x/

Edit: gött mos Telly82. 👍

Redigerad av cokeman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har fått ordning på det nu! Jag köpte en större skärm  17 tums skärm 4:3 eller om det var 5:4 format på den. Där kan jag välja upplösningen 800x480 tror jag det var.  Då ser jag bra... Men för att flytta filer använder jag commander one.Cp kommandon var alldeles krångligt att använda. 

/Maria

 

 

Screenshot 2021-07-15 at 17.25.48.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Maria1 säger:

Jag har fått ordning på det nu! Jag köpte en större skärm  17 tums skärm 4:3 eller om det var 5:4 format på den. Där kan jag välja upplösningen 800x480 tror jag det var.  Då ser jag bra... Men för att flytta filer använder jag commander one.Cp kommandon var alldeles krångligt att använda. 

/Maria

 

 

Screenshot 2021-07-15 at 17.25.48.png

800x640 var det. Det ser jag nu med min minikikare men den vill jag inte använda mer än nödvändigt. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Maria1 säger:

800x640 var det. Det ser jag nu med min minikikare men den vill jag inte använda mer än nödvändigt. 

/Maria

 

Nu är det större text i Finder och jag använder Gallery view. För att se vilket namn filerna har så måste man klicka på alla filer... Det är för och nackdelar med allt. :-/  

/Maria

 

Screenshot 2021-07-15 at 19.19.12.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...