Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kopierar man filer med copy/paste?


Maria1
 Share

Rekommendera Poster

Jag undrar hur kopierar man filer med cp?  Det tar ju jättelång tid att kopiera med commander one eller Finder. För övrigt så gillar jag inte Finder för jag måste zooma in för att få läsbar text och sen zooma ut igen för att välja en annan meny eller se en dialogruta... I dos och Windows är det inga problem att kopiera från kommandotolken. Det går fort också att kopiera ett visst antal filer med t.e.x. ett visst tillägg. copy *.doc e: backslash dokument  t.e.x. om e är enheten där usb-minnet finns och har en mapp som heter dokument

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

För förtydligande:

Det är Copy/Paste du menar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jaha funkar det kommandot på 2 sätt? Att man både kan kopiera och klistra in med det ?  Jag vill inte använda ett kommando som först klipper ut och sen klistrar in  för om man klipper ut för många filer som inte  lagras i internminnet tills man har klistrat in dem på usb-minnet eller någon annanstans så kan man förlora filer.   Så funkar det iallafall från kommandopromten i Windows 7 och kanske även i Windows 10. jag är inte så van vid Windows 10. Jag använder mest den datorn till att ringa med .

/Maria

 

Redigerad av Maria1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Terminal (Macen motsvarighet till Windows kommandotolk kan man säga) så skriver du så här för att kopiera en fil:

cp filnamn1 filnamn2

 

och så här för att kopiera en mapp:

cp -R Mapp1 Mapp2

 

Om du vill kan du ange olika sökvägar till de olika mapparna och filerna.

https://support.apple.com/sv-se/guide/terminal/apddfb31307-3e90-432f-8aa7-7cbc05db27f7/mac

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man drar en fil (eller mapp) från Finder till Terminal så kopieras sökvägen in i som text i terminalfönstret. Det är praktiskt att inte behöva skriva hela sökvägen. 

 

Generellt kan man säga att man med kommandon i Terminal inte har lika mycket skydd från att göra bort sig som i grafiska miljön. Man kan t.ex. inte ångra att man raderat en fil, för den bara försvinner (flyttas inte till papperskorgen som i grafiska miljön). Terminalen är kraftfull, men riktad mot användare som "vet vad dom gör" och är beredda att ta konsekvenserna när dom missar.

 

Ett ofarligt kommando i Terminal är "man" som visar manualsidan. För att få reda på vad man kan göra med cp skriver man:

man cp

232435662_Skrmavbild2021-06-26kl_19_43_06.thumb.png.46413a872f26b67190b49579d5ceafec.png

 

(tryck på q-tangenten för att avsluta manual-läsningen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kopierar jag till ett usb-minnen? Vad heter den enheten i Mac ? I Windows kan den heta e: t.e.x. om man har en hårddisk uppdelad i 2 partitioner , 

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, TB-000 säger:

Om man drar en fil (eller mapp) från Finder till Terminal så kopieras sökvägen in i som text i terminalfönstret. Det är praktiskt att inte behöva skriva hela sökvägen. 

 

Generellt kan man säga att man med kommandon i Terminal inte har lika mycket skydd från att göra bort sig som i grafiska miljön. Man kan t.ex. inte ångra att man raderat en fil, för den bara försvinner (flyttas inte till papperskorgen som i grafiska miljön). Terminalen är kraftfull, men riktad mot användare som "vet vad dom gör" och är beredda att ta konsekvenserna när dom missar.

 

Ett ofarligt kommando i Terminal är "man" som visar manualsidan. För att få reda på vad man kan göra med cp skriver man:


man cp

232435662_Skrmavbild2021-06-26kl_19_43_06.thumb.png.46413a872f26b67190b49579d5ceafec.png

 

(tryck på q-tangenten för att avsluta manual-läsningen.)

Jag frågade här för att slippa läsa hela man sidan om kommandot cp och bli ännu mera förvirrad. Om man läser om kommandot copy i en manul till Windows eller dos så blir man också förvirrad om man inte läser Ulf Lingädes bok förståss. den är mera begriplig när det gäller dos-kommandon. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Maria1 säger:

Men hur kopierar jag till ett usb-minnen? Vad heter den enheten i Mac ? I Windows kan den heta e: t.e.x. om man har en hårddisk uppdelad i 2 partitioner , 

/Maria

Enheter har inte namn med kolon på mac, utan allt har en sökväg.

Enklast är att hitta ditt USB-minne i finder och dra till Terminal så skrivs sökvägen in. 

Annars ligger alla enheter som /Volumes/namn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min rekommendation är att inte använda kommandon i Terminal om du tycker att det är förvirrande.

Terminal är för den som säger: "Jag vet vad jag gör! Om jag riktar pistolen mot foten och trycker av så är det för att jag vill skjuta mig i foten!" 😉

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, TB-000 säger:

Enheter har inte namn med kolon på mac, utan allt har en sökväg.

Enklast är att hitta ditt USB-minne i finder och dra till Terminal så skrivs sökvägen in. 

Annars ligger alla enheter som /Volumes/namn

Skulle du tycka om att alltid behöva zooma in och ut hela tiden när du ska göra något i Finder ?  Jag tycker inte att det är kul iallafall . Men det måste jag göra för att kunna se vad jag gör. Det behöver jag inte göra i commander one eller i Windows Total commander. Jag har ställt in textstorleken en gång för alla så att jag ser den bra. Jag vet flera som har frågat om man kan öka textstorleken i finder och det verkar inte funka utan att behöva zooma in och ut med Ctrl+scroll på musen. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har jag försökt med i terminalen iallafall och texten är mycket lättare att se där än i Finder . Det är iallafall bra att jag har texten blå. Blå är min favoritfärg.  Men jag verkar inte hitta usb-minnet... Men det kanske blir lättare om jag döper det till något annat än No Name ? Och för att kunna bifoga bilden så var jag tvungen att zooma 3 gånger:-( men jag behöver inte zooma in och ut när jag skriver i forumet i allafall . 

/Maria

 

 

 

Screenshot 2021-06-26 at 20.28.22.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maria1 skriver i sin profil att hon började använda mac 1987*. Så varför postas detta i ”Hjälp! Jag är nybörjare på Mac”?

 

*”Macanvändare sedan    
Allra första gången var 1987 på AMI. Då använde jag system 7 tror jag.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Maria1 säger:

Men det kanske blir lättare om jag döper det till något annat än No Name

Det är mycket lättare om du döper USB-minnet till något utan mellanslag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Så varför postas detta i ”Hjälp! Jag är nybörjare på Mac”?

Nybörjare i Terminalen, kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänger inte med här.

Varför alla dessa superkomplicerade omvägar för att kopiera filer till ett USB-minne?

Dra och släpp för tusan!

 

Har du suttit med tidtagarur och kommit fram till att Commander och Finder är långsammare än Terminalkommandon? Hur mycket långsammare? 

Gärna en tidsjämförelse på Dra och släpp filer kontra starta terminalen och knacka kommandon.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, SirKnasen säger:

Varför alla dessa superkomplicerade omvägar för att kopiera filer till ett USB-minne?

Dra och släpp för tusan!

Hon har för liten skärm, för många fönster och har problem med synen. Och tydligen ryms inte en större skärm, trots att det skulle lösa många problem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Maria1 säger:

Jag vet flera som har frågat om man kan öka textstorleken i finder och det verkar inte funka utan att behöva zooma in och ut med Ctrl+scroll på musen.

Det går visst. Kolla denna länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Telly82 säger:

Nybörjare i Terminalen, kanske?

I så fall ska 99,9 procent av alla inlägg postas i detta delforum...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

I så fall ska 99,9 procent av alla inlägg postas i detta delforum...

Det har du rätt i.

Vad blir bäst: "System- och diskverktyg" eller "Övriga Program"? :fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Telly82 säger:

Det har du rätt i.

Vad blir bäst: "System- och diskverktyg" eller "Övriga Program"? :fundersam: 

Tja, Terminalen är ju en del av Mac OS, ett program i Verktygsmappen. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Maria1 säger:

För övrigt så gillar jag inte Finder för jag måste zooma in för att få läsbar text och sen zooma ut igen för att välja en annan meny eller se en dialogruta...

 

Det går ju enkelt att välja textstorleken i Finder upp till 16 punkter. Behöver du ha större text än så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Alix säger:

Tja, Terminalen är ju en del av Mac OS, ett program i Verktygsmappen. :) 

Det ger tre val, inget av dem känns som ett självklart val. En liten övervikt för "System- och diskverktyg" tycker jag nog; det är ju ett systemverktyg. :) 

Redigerad av Telly82
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Hur kopierar man filer med copy/paste?

Justerade rubriken

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte problemet. Copy/paste gör man för att flytta saker i eller mellan öppna dokument. Tex från en webbsida till en sida i Pages. Filer drar man och släpper där man vill ha dem. Apple uppfann drag och släpp. Så dra och släpp! När du drar och släpper inom datorn flyttas det du drar och släpper till det nya stället. När du drar till ett USB-minne eller hårddisk kopieras filen automatiskt och finns då både i datorn och dit du släppte filen.

...

USB-minne ger man namn på dess plats när de dyker upp på skrivbordet.

1. Markera tomrummet där text ska vara eller befintlig text under ikonen. Rutan blir mörkblå.

2. Tryck enter och rutan blir ljusblå.

3. Sen kan du skriva vad du vill.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...