Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Program att göra quiz/spel med bilder och gifs


Gullanjr
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har försökt googla men hittar inget vettigt som passar det jag är ute efter. Jag är ute efter ett program eller app till mac att göra ett quiz/spel på. 

Grundtanken är såhär:

Jag har sparat ned massa gif-filer från olika filmer och tänkte nu göra ett qiuz/spel med där man ska få ta ställning till filmen, betygsätta den eller svara på frågor om den. 

Helst skulle jag vilja att programmet självt skulle kunna utifrån de mappar där jag har gif-filerna ska kunna slumpa fram säg 20 bilder, idag sorterade i mappar som Klassiker, Western, Drama, Thriller etc etc. Är inte heller ett skallkrav men hade varit smidigt, men åtminstone att man kan slumpa frågorna man gjort, säg att man gjort 100 frågor med tillhörande gif, men programmet slumpar fram 15 till själva quizet/spelomgången/vad man nu vill kalla det. Eller att beroende på svar så ska man få en specifik fråga. 

 

Jag gjort quiz i google-formulär men så fort man använder gifs blir det snabbt tungt och tycker inte formulär är så smidigt att jobba i och känns ganska rudimentärt. Jag ser framför mig något slags quiz-program kanske man kan jobba i. Vill helst inte ha molnbaserat utan just ett program på datorn.

 

Sedan är tanken då att en person ska kunna göra testet/quizet och man ska kunna sammanställa resultatet.

 

Vet ni något bra program? Några kronor kan det få kosta men inte mer än någon hundralapp. Kostar det kommer jag vilja ha fler funktioner att bygga ut testet/spelet/quizet än mer med olika roliga funktioner.

 

Tipsa på det ni har, det mesta är nog av intresse, då jag har en grundtanke, men utifrån vad hittar kan jag ändra lite upplägg.

 

Glasklart! Jag vet, inte helt. Hoppas ni förstår ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skriver du i och för sig att du inte vill ha något web-/molnbaserat. Men har du testat Kahoot!? Har gjort flertalet quiz där och det är oerhört smidigt. Man svarar med hjälp av sina mobiler och statistik sammanställs automatiskt. Betalar man en slant finns där många quizfråge-varianter man kan använda sig av. Men det går fint att använda gratis också. 
 

Länk: https://kahoot.it

Redigerad av maqs
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
15 minuter sedan, maqs säger:

Nu skriver du i och för sig att du inte vill ha något web-/molnbaserat. Men har du testat Kahoot!? Har gjort flertalet quiz där och det är oerhört smidigt. Man svarar med hjälp av sina mobiler och statistik sammanställs automatiskt. Betalar man en slant finns där många quizfråge-varianter man kan använda sig av. Men det går fint att använda gratis också. 
 

Länk: https://kahoot.it

Har kikat lite på dem och verkar intressant.

 

Ett litet aber är vem som äger det man gör, är det Kahoot eller en själv? och de man gör är de öppna för alla användare? Verkar vara lite syftet att man ska dela.
Sedan att som i detta fall så är det ju gif filer som inte är mina från början, även om inte ska använda de i kommersiellt syfte, så kanske inte kahoot gillar att man laddar upp sådant material. Eller kanske är lite övertänk...  Men lite därav jag har tanken på ett inte göra det online.

Redigerad av Gullanjr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man väljer själv om det man gör på Kahoot! ska vara offentligt, för alla, eller bara privat. Vad man laddar laddar upp för bilder tror jag inte dom bryr sig nämnvärt om, speciellt om du bara ska använda det privat. Vem som äger Quizet kan jag inte svara på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...