Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Full hårddisk


engelbrekt
 Share

Rekommendera Poster

Min iMac börjar bli seg med lång uppstart och allmänt långsam. Har backup men undrar om jag kan tillföra ytterligare en extern hårddisk och flytta hela mina bildmappar till den. Den ska vara åtkomlig och tillfälligt komma upp på skärmen med mappar och deras innehåll. En vanlig frpga kanske men tacksam för svar. Det gråa fältet är mina bildmappar. Tack på förhand.

Skärmavbild 2021-06-23 kl. 08.34.10.png

Skärmavbild 2021-06-23 kl. 08.33.19.png

Redigerad av engelbrekt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det övergår mitt förstånd varför inte 100% av Apple-användare har ett iCloud-konto och optimerad lagring påslaget.

På det viset kan backup nästan helt glömmas bort tack vare lysande automatik.

Jag själv prenumererar på 200 GB vilket verkar vara optimalt för mig som bara gjort åt tvåtredjedelar av det.

Skärmavbild 2021-06-23 kl. 10.56.29.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att besvara frågan, så bör det fungera. Se bara till att i finders inställningar ha ikryssat att hårddiskar ska visas på skrivbordet. Sedan måste man i applikationer som man använder för att öppna dessa bilder (typ applikationen Bilder) ställa in var biblioteksplatsen finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att det ska fungera med en extern hårddisk. Numera behöver inte en snabb SSD kosta så mycket heller.

 

Däremot tycker jag att det låter konstigt att din iMac skulle blivit seg, långsam och ta god tid på sig att starta, när du ändå har 176 GB ledigt — beroende på full hårddisk, alltså.

Redigerad av KMN
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, KMN säger:

Däremot tycker jag att det låter konstigt att din iMac skulle blivit seg, långsam och ta god tid på sig att starta, när du ändå har 176 GB ledigt — beroende på full hårddisk, alltså.

Det är en gammal hederlig snurrdisk som är seg av naturen. Den är sju år gammal och segheten kan vara första tecknet på att den tänker hälsa hem. Jag skulle öppna iMacen och stoppa i en ny Samsung Evo så kommer den att bli som ny och hålla ett antal år längre.

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, har du förslag på någon hårddisk som skulle passa i min mac? Behöver förm hjälp i såfall. Är det komplicerat?

Tack för alla svar o tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung 870 EVO är perfekt. Samsung är ohotad etta på SSD-toppen.

 

 

Skärmavbild 2021-06-24 kl. 14.07.59.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byta är lite krångligt och tar lite tid men något som de flesta fixar. iFixit har utmärkta guider. Man bör läsa igenom den och bekanta sig med procsessen samt köpa de verktyg och tillbehör som behövs därifrån.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du behöver inte den blå "kilen". Lägg datorn på ett mjukt underlag och se till att du är jordad så ingen statisk elektricitet bränner upp kretsar. Gäller vad man än gör med en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsungdisken är mer än fem gånger snabbare än den mekaniska. Allt som involverar hårddisk som uppstart av datorn går superfortare än förr. Klart värt varenda krona. SSD hanterar också tillfälliga filer som skrivs på hårddisken när RAM-minnet är slut blixtsnabbt så det upplevs ofta som om RAM-minnet räcker längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, då kollar jag med byns snille om hen kan detta. Stort tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja. Jag är ingen datapulare och bytte till SSD i min iMac. Det tog lite tid men det var inget större problem. Att jag är moderator betyder inte att jag är expert på Apples produkter. Det betyder att jag är ordningsman här plus att man lär sig lite varje gång man surfar in här. Jag vill använda min dator, inte skruva med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-23 10:58, mikaellq säger:

Det övergår mitt förstånd varför inte 100% av Apple-användare har ett iCloud-konto och optimerad lagring påslaget.

För att då har du ingen backup, bara ett original som du inte har någon riktig kontroll över. 

Vilket ansvar tar Apple för att dina bilder inte ska försvinna? Har du lusläst användarvillkoren?

Förmodligen står det "använd på egen risk, vi tar inget ansvar", fast på kanslisvenska (eller kansliengelska).

Redigerad av Telly82
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Telly82 säger:

För att då har du ingen backup, bara ett original som du inte har någon riktig kontroll över. 

Vilket ansvar tar Apple för att dina bilder inte ska försvinna? Har du lusläst användarvillkoren?

Förmodligen står det "använd på egen risk, vi tar inget ansvar", fast på kanslisvenska (eller kansliengelska).

Du har rätt såklart. Jag har nu aktiverat Time Machine igen. Tack. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, mikaellq säger:

Du har rätt såklart. Jag har nu aktiverat Time Machine igen. Tack. :ThumbsUp:

Jag har rensat hårddisken i TC och dessutom döpt om den för att börja om på nytt med min relativt nya iMac.
Har inte använt Tidsmaskinen sedan tiden med min MacBook Pro.
Känns rätt att använda det igen.
Femton timmar säger den att den kommer att behöva.
Det får ta den tid det tar. :nerd:

 

backup.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Den som väntar på något gott......

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Stereotypen säger:

Den som väntar på något gott......

Väntar ALLTID för länge. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, mikaellq säger:

Du har rätt såklart. Jag har nu aktiverat Time Machine igen. Tack. :ThumbsUp:

Fast om du har optimerad lagring påslaget så har du ändå inte backup på dina bilder. Bara på de du RÅKAR ha i full upplösning på din Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, mikaellq säger:

Du har rätt såklart. Jag har nu aktiverat Time Machine igen. Tack. :ThumbsUp:

Som Telly säger det hjälper inte. Jag har en Mac Mini som står och går där inte optimerad är aktiverad. Som i sin tur är ansluten till TM. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Som Telly säger det hjälper inte. Jag har en Mac Mini som står och går där inte optimerad är aktiverad. Som i sin tur är ansluten till TM. 

Superbra. Men tänk på att inte städa skrivbordet!! rofl.gif.c15b5cff72f8d3c9d428a046e1e9db62.gif Trevlig midsommar!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Superbra. Men tänk på att inte städa skrivbordet!! rofl.gif.c15b5cff72f8d3c9d428a046e1e9db62.gif Trevlig midsommar!

Ja, simma lugnt. Inget att oroa sig till överdrift över.

Men de har rätt i att det som inte finns lokalt i det optimerade utrymmet hamnar heller inte på Tidsmaskinens backup.

Just nu orkar jag inte bekymra mig över det som strax ska iväg och fira midsommar.

Sent ikväll när jag kommer hem igen så är Tidsmaskinen färdig med sitt och jag med magen full av sill och potatis.

 

Skärmavbild 2021-06-25 kl. 12.43.46.png

Redigerad av mikaellq
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...