Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta datumformat från Excel till Numbers


vitpeppar
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

jag försöker lägga om word och exceldokument till Pages och Numbers. Det har gått bra i Word, men när jag lyfter ett dokument som handlar om bokföring i hushållet från Excel, så får jag inte med datum. De tycks visas som värdeekod. Jag har försökt att trixa lite men det har inte hjälpt. Kanske har någon mött liknande problem och löst dem. 
Formatet i Excel är image.png.2ea15ad16785c10dd8422f27d31075cd.png och skrivs i Numbers som fem siffror. 

Det är en del andra överföringsproblem också som att text försvinner. 

Tacksam tips då jag gärna framdeles gärna använder Pages och Numbers. 

 

Magnus 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka versioner av Excel och Numbers används?

Kan du ge några exempel på vad ett datum i Excel ger för värde i Numbers?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Numbers, men kan man inte ställa cellers cellformat i programmet? Dvs. de ”fem siffrorna” borde Numbers själv kunna omvandla till ett datum… om cellformatet är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver ”lägga om” och ”lyfter”. 
Vad händer om du helt enkelt väljer att öppna en excelfil direkt från numbers?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det har med att göra att alla format för datum inte är kompatibla mellan programmen? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Microsoft365, så det är alltid senaste versioner. Använder Apple McBook Air från 2020 köpt i år. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Obs!: Excel lagrar datum som serienummer så att de kan användas i beräkningar. 1 januari 1900 har serienummer 1 och 1 januari 2008 har serienummer 39448, eftersom datumet infaller 39 447 dagar efter den 1 januari 1900. Du måste ändra talformatet (Formatera celler) för att visa ett verkligt datum.

https://support.microsoft.com/sv-se/office/datum-funktionen-datum-e36c0c8c-4104-49da-ab83-82328b832349

365,25*121,5 = 44377,875

 

Så skärmdumpen visar julutgifterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du har datumvärdena i kolumn A, jag använder rad 1 i exemplet.

I cell B1: LÖPTID(;A1;;;;)

I cell C1: DATUM(1900;1;1)

I cell D1: B1+C1

 

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...