Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern hårddisk går ej att nå över SMB


niklasthulin
 Share

Rekommendera Poster

niklasthulin

Har ett problem som jag inte kan hitta ett svar på när jag söker i forumet och på nätet, möjligtvis att jag söker med fel fras men ni kanske kan hjälpa mig/leda mig rätt.

Har en Mac Mini från 2010 som jag har 3 stycken externa hårddiskar anslutna till.  Alla är delade via SMB enligt alla guider, även rättigheterna är fixade (se bild) image.png.7c82f9c59e5982be0584ecaaca38fe3a.png

 

Lika med alla hårdiskar i listan. Fil hårddisk och Media hårddisk kan jag ansluta till med min bärbara Mac samt min nya Mac mini m1, dels via finder och dels ansluta som en Time Machine hårddisk, men jag kan inte ansluta till "Media two" via Finder men den går att ansluta via Time Machine. 

Problemet i Finder är att direkt när jag ansluter till Mac Minin (Gamla) så ser man att "Media two" är mountad, men när jag klickar på den så dyker inte filträdet upp. När jag dubbelklickar på hårddisken så får jag följande meddelande:

 image.png.7de0394290c1615df82b14ba7ecb3dd9.png


Den går inte heller att mata ut, har provat starta om alla enheter.  Se bild hur det ser ut när jag klickar på den: image.png.b200128f8a3102c68c6b88c2cd40076d.png

 

Någon som har en idé? Vill helst slippa formatera om den.

Redigerad av niklasthulin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

6 timmar sedan, niklasthulin säger:

 image.png.7de0394290c1615df82b14ba7ecb3dd9.png

Du verkar ha ett alias som pekar på fel "Media Two", en som inte längre kan hittas. 

Det kanske är ett alias till den lokala "Media Two", men som nu istället är en utdelad disk på en annan dator.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att äldre versioner av OS X har problem med smb, jag antar att din Mac mini kör ett äldre system.

 

Om du googlar ”smb osx problem”,  hittar du mängder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...