Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple börjar testa lösenordslösa inloggningar


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
4079372372.jpg
IOS 15 och Mac OS Monterey innehåller en testversion av en kommande teknik som Apple hoppas till slut ska kunna få slut på loginnamn och lösenord.

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Nyhetsroboten säger:


IOS 15 och Mac OS Monterey innehåller en testversion av en kommande teknik som Apple hoppas till slut ska kunna få slut på loginnamn och lösenord.

Läs hela artikeln här

Och hur ska man logga in på själva datorn då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Telly82 säger:

Och hur ska man logga in på själva datorn då?

Fingeravtryck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Fingeravtryck

På en Mac utan fingeravtrycksläsare?

Och även om man har en sådan Mac, vad händer om man skär sig i fingret/fingrarna?

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

På en Mac utan fingeravtrycksläsare?

Du får väl hitta på något. Inte direkt raketforskning 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Du får väl hitta på något. Inte direkt raketforskning 

Det är ju inte jag som vill skrota lösenorden, det är Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Telly82 säger:

Och hur ska man logga in på själva datorn då?

Jag undrar detsamma men ser ingen annan lösning än lösenordet till kontot i din Mac, så vi gör nu för att kunna ändra viktiga funktioner i macOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Det är ju inte jag som vill skrota lösenorden, det är Apple.

Till webbsidor ja. Inte in på datorn. Läs artiklen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Jag undrar detsamma men ser ingen annan lösning än lösenordet till kontot i din Mac, så vi gör nu för att kunna ändra viktiga funktioner i macOS.

Inget att undra över utan artiklen handlar om webbsidor. Inte inloggning på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Till webbsidor ja. Inte in på datorn. Läs artiklen.

Jag läste artikeln och där nämns inte ens webbsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Inget att undra över utan artiklen handlar om webbsidor. Inte inloggning på datorn.

Din privata nyckel för WebAuthn kommer att finnas i Nyckelringen och iCloud, associerat till dig och ditt konto på datorn från första mötet med servern med vilken du ska bevisa att du är du.
Att bevisa att du är du och i praktiken göra det omöjligt för någon annan att ta sig in är det av avgörande betydelse, likt hur Bank ID fungerar fast snart inbyggt i Mac, iPad och iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan nu, med iCloud Keychain och av denna skapade, starka lösenord, är inloggningar till stor del knutna till de egna enheterna.

Kan inte det innebära en del problem? Någon gång kanske man vill logga in någonstans från en enhet som inte är ens egen.

Eller har jag missat något där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, KMN säger:

Redan nu, med iCloud Keychain och av denna skapade, starka lösenord, är inloggningar till stor del knutna till de egna enheterna.

Kan inte det innebära en del problem? Någon gång kanske man vill logga in någonstans från en enhet som inte är ens egen.

Eller har jag missat något där?

Idén är att säkra att du är du genom någon form av tvåfaktorsautentisering och dessutom bli av med behovet av lösenord helt som är så svårt att skydda enligt Apple.
Som jag förstått det så är hela tvåfaktorsautentiseringen knuten till din alldeles egen nyckel som du antingen alltid har med dig som exempelvis en USB-nyckel med just den privata nyckel som Apple talade om i sin teaser eller inom en snar framtid i form av din iPad, iPhone eller Mac. Åtminstone din iPhone bör du alltid ha med dig och kan därför användas som privat nyckel.

För sidor på webben utan implementation av WebAuthn måste Nyckelringen fortsätta fylla i användare och lösenord. På andra enheter, kanske en PC, blir det nog lurigare till att börja med, antagligen godkänna med den där kortlivade koden nu genererade av appar som till exempel Googles Authenticator eller Authy, snart direkt i Apples operativsystem som iOS.

Men även detta godkännande av en ny dator är en säkerhetsrisk om fler människor har tillgång till den.
Jag tänker vara mycket strikt med att bara använda min iMac och iPhone för inloggningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Jag tänker vara mycket strikt med att bara använda min iMac och iPhone för inloggningar.

Jovisst, det är ju en sund grundinställning. Men allt kan ju hända…

Säg att du vaknar upp naken och bakfull i Cuernavaca, har supit bort telefon, pengar och andra personliga tillhörigheter. Finns det då inte ett behov av att medelst lånad dator/telefon kunna komma åt sitt digitala universum för att ordna upp den prekära situationen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp då en ny iPhone. Den privata nyckeln finns i ditt eget iCloud. Överväg ett nyktert liv.

Lösenord i Nyckelringen kommer att innebära visst besvär med att logga in på andra enheter men säkerheten on-line kommer att förstärkas REJÄLT när detta kommer igång på allvar.
Men detta förutsätter att resten av världen följer med, inte bara Google.

 

Från Apples teaser som länkas till i artikeln.

 

security (1).png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, mikaellq säger:

Köp då en ny iPhone.

Vilket i sig är svårt i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en reservmobil med tvåfaktorsautentisering på. Mobiler kan komma bort. Om jag ska på luffen i Mali eller Afghanistan, eller så, får jag nog komma på något annat sätt.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Jag har en reservmobil med tvåfaktorsautentisering på. Mobiler kan komma bort. Om jag ska på luffen i Mali eller Afghanistan, eller så, får jag nog komma på något annat sätt.

Det enda som inte får komma bort är ditt Apple ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Jag läste artikeln och där nämns inte ens webbsidor.

Inte?

 

1626322443_Skrmavbild2021-06-11kl_13_29_30.thumb.png.9cfd75502849c20e484ca71f4a36d90d.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Alix säger:

Jag har en reservmobil med tvåfaktorsautentisering på. Mobiler kan komma bort.

Det är kanske något man skulle överväga.

 

Så länge solen skiner och inget oväntat inträffar, då fungerar ju systemet bra och smidigt. Men visst finns det väl en gräns där boten blir värre än soten?

Jag har — hittills — i och för sig inte haft några större problem med Apples tjänster. Däremot Google kan ju formligen mejlbomba en med information om avvärjda, misstänkta inloggningsförsök. Ofta beroende på att någon enhet befunnit sig på en oväntad plats, på ett oväntat nätverk eller att den inte identifierats korrekt.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...