Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Envisa tomma filer på skrivbordet


GunMarie
 Share

Rekommendera Poster

Sedan jag uppdaterade till OS big sur på min macbook air från 2015 så lägger sig ca 80 st tomma filer på skrivbordet. När jag lägger dem i papperskorg och tömmer den är de borta tills att jag stänger av datorn och stänger på den igen. De går ej att ta bort och verkar inte innehålla något , otäcka är att om jag lämnar dem och något viktigt råkar hamna på en av dem så försvinner det in i den tomma filen. Hittar ingenting någonstans om liknande problem och ingen jag frågar verkar veta vad som hänt. Skriver därför här ... vet inte om det är ett forum för problem 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova gör en säker start. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips ska testa igen men har testat starta på alla sätt möjliga även en startsäker ( inte jättebra på datorer men det är väl när jag pressar ner avstängningen samt den krokiga pilen ? ) fast det märkliga är att datorn inte gör en ordentlig "omstart" som tidigare.. den bara startar utan att den gör en sådan grundlig omstart 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av eller starta om datorn. Under uppstartsprocessen håller du ner shift-tangenten tills inloggningsrutan kommer fram. Logga in som vanligt. När du blivit inloggad startar du om datorn igen utan att hålla in shift-tangenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökt många ggr nu igen just detta ,  nej de kommer tillbaka en efter en och lägger sig på skrivbordet numrerade med ett index som kommer med fattar inte vad detta är de är tomma dessutom och var jag än lägger dem eller i papperskorgen och raderar så kommer de åter till skrivbord igen efter omstart. hihi  :)  tack för tips ändå :) Kan man få virus i Mac det säga att man inte kan få det ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en dump på skrivbordet nr 1 , en på klickad fil Indexnr 2,  en klickad fil med något i som ej går öppna. nr 3.  De verkar ej tomma något på som inte går öppna 

1 .png

2.png

3.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att du har installerat ett program och lagt det på skrivbordet. Dom mappar som skapas är när du startar programmet. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

Min gissning är att du har installerat ett program och lagt det på skrivbordet. Dom mappar som skapas är när du startar programmet. 

I så fall finns det väl 4 program att välja på, jag kan inte identifiera vilka de är förutom Mail och nåt från Google?

Det kan inte vara spotlight som fått fnatt, nåt verkar indiceras?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort apparna Spotify och Messenger(är väl den blålila pratbubblan?) som verkar vara igång från start.

Om Lappen71's teori stämmer så kan det vara de apparna.

Du kan installera dem på nytt när du fått bukt med problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så det var spotify som spökade , fenomenet försvann när jag tog bort det helt från datorn. Startade om fler ggr fenomenet var borta ! så tack !

 

Men då jag installerade S ånyo så återuppstår fenomenet :)  en bugg i spotify eller vad ? :) men behöver ej ha S i datorn räcker med mobilen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har valt att spara offlinefiler på skrivbordet. Skapa en mapp någon annanstans där den inte stör och välj den i Spotify.

Gå in i Spotify > Klicka på ditt namn högst upp till höger > Inställningar > Visa avancerade inställningar > Change location.

2013816262_Skrmavbild2021-06-07kl_20_14_35.thumb.png.2aec8824ed0dc1e0793192cde54488cd.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JA ! tack,  så måste det vara.

Det var jag själv som var buggen. 

Tack för all hjälp 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...