Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur för jag över mina inspelade LP-skivor till min iPhone?


kjellrei
 Share

Rekommendera Poster

Har en del äldre LP-skivor som jag tidigare har fört över till min dator samt några som ännu inte är överförda. Nu till min fråga men först lite fakta:

 

Jag har en iPhone 6 Plus med iOS 12.5.3 (går inte att uppdatera mer). Har här appen Music.

På min iMac har jag MacOS Mojave (10.14.6). Vill inte uppdatera till Catalina eller Big Sur eftersom flera program jag använder samt en del släktforsknings-CD jag har kommer att sluta att fungera då. På datorn har jag iTunes. Spelar in mina låtar från min skivspelare och öppnar och sparar dem i iTunes. Så långt allt väl. 

 

Nu vill jag kunna lyssna på dem i min mobil. Kopplar in mobilen med USB-kabel till datorn och den dyker upp i iTunes. Där ser jag min musik jag har på mobilen sedan tidigare men jag kan inte längre föra över mina nya mp3-filer. 

 

Jag har inte Apple Music men vad jag läst mig till så löser inte detta problemet. Här kan jag köpa nya låtar men inte mycket mer. Har letat efter något annat program dit jag skulle kunna lägga mina LP-låtar men hittar inget som löser detta problem. 

 

Någon som har någon idé?

 

Mvh

Kjell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, kjellrei säger:

Har en del äldre LP-skivor som jag tidigare har fört över till min dator samt några som ännu inte är överförda. Nu till min fråga men först lite fakta:

 

Jag har en iPhone 6 Plus med iOS 12.5.3 (går inte att uppdatera mer). Har här appen Music.

På min iMac har jag MacOS Mojave (10.14.6). Vill inte uppdatera till Catalina eller Big Sur eftersom flera program jag använder samt en del släktforsknings-CD jag har kommer att sluta att fungera då. På datorn har jag iTunes. Spelar in mina låtar från min skivspelare och öppnar och sparar dem i iTunes. Så långt allt väl. 

 

Nu vill jag kunna lyssna på dem i min mobil. Kopplar in mobilen med USB-kabel till datorn och den dyker upp i iTunes. Där ser jag min musik jag har på mobilen sedan tidigare men jag kan inte längre föra över mina nya mp3-filer. 

 

Jag har inte Apple Music men vad jag läst mig till så löser inte detta problemet. Här kan jag köpa nya låtar men inte mycket mer. Har letat efter något annat program dit jag skulle kunna lägga mina LP-låtar men hittar inget som löser detta problem. 

 

Någon som har någon idé?

 

Mvh

Kjell

 

Hmm i iTunes kolla om du kan konvertera dem till M4a format. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett denna handledning, men inte räknat med att den kommer att fungera. Denna handledning är ju "gjord för" Big Sur. Alternativet man kan välja i stället för Big Sur är Catalina. Jag har, som jag skrev, Mojave.

 

Tror du att det ens är någon idé att tro att denna vägledning kommer att fungera för Mojave?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, kjellrei säger:

Har sett denna handledning, men inte räknat med att den kommer att fungera. Denna handledning är ju "gjord för" Big Sur. Alternativet man kan välja i stället för Big Sur är Catalina. Jag har, som jag skrev, Mojave.

 

Tror du att det ens är någon idé att tro att denna vägledning kommer att fungera för Mojave?

Om du missade det så kan du välja högst upp på sidan vilket OS du har och få således ”rätt” guide. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat instruktionerna en gång till. Där står:

 

1. Anslut enheten till datorn med en USB-kabel.

2. Markera enheten i Finder-sidofältet i Finder på datorn.

...

Tyvärr dyker det inte upp någon enhet (mobil) i Finders sidofält.

 

Då klickar jag på länken  "Om en enhet inte visas i sidofältet .." 

 

Där står att jag skall kontrollera att rätt alternativ är valt i Finder-inställningarna. Har så gjort. Där finns inte ens möjlighet att bocka för enheten "mobil". (se bild nedan)

 

Slutligen står det: Uppdatera enheten till den senaste versionen av iOS så att den säkert är kompatibel med  synkroniseringsfunktionerna i macOS.

 

Som jag skrev så kan man inte uppdatera en iPhone 6 Plus mer än till iOS 12.5.3. 

 

Så min fråga kvarstår. Finns det någon annan lösning på mitt "problem"?

 

Finder-inställningarna.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag kan bara välja mellan Big Sur och Catalina längst upp i handledningen. Finns inga andra alternativ. I alla fall inte för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för ditt svar!  Skall kolla om jag kan göra på det sätt som beskrivs. Just nu får jag göra ett litet uppehåll, men skickar en feedback när jag kollat upp det hela.

 

Mvh

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack igen, lappen71!  Nu har jag lyckats med det jag var ute efter. Tack för att du tipsade mig om rätt instruktioner. Förstår inte varför jag inte kunde hitta dem själv eller komma på hur jag skulle göra, men det löste sig ju till slut. 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, kjellrei säger:

Tusen tack igen, lappen71!  Nu har jag lyckats med det jag var ute efter. Tack för att du tipsade mig om rätt instruktioner. Förstår inte varför jag inte kunde hitta dem själv eller komma på hur jag skulle göra, men det löste sig ju till slut. 

 

Kan tipsa om iTunes Match som gör att man inte behöver synkronisera alls. Utan ens egen musik streamas från ”molnet” 

https://support.apple.com/sv-se/HT204146

 

Har använt det ända sedan det lanserades 2014 i Sverige 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...