Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med iPhoto


Mats A
 Share

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en iMac från 2008 (!!) som fortfarande rullar på om än långsamt. Jag har med åren ackumulerat enorma mängder foton från familjens alla iPads och iPhones och lagt dem på iPhoto. För något år sedan räckte utrymmet inte till så nu har jag rubbet på en extern hårddisk - ca 50.000 foton i ungefär 250 album i kronologisk ordning - totalt nästan 400 gb. Men det har blivit svårare och svårare att lägga in nya bilder från våra iPhones. Importen fungerar inte. iPhoto är väl för gammalt och bilderna från min nya iPhone 12 går inte alls att få in.  Jag har just köpt en ny iPad Air som kommer snart. Hur gör jag i fortsättningen med bildimport? Fungerar iPhoto med en ny iPad Air? Jag vill ogärna lägga över alla 250 fotoalbum med 50000 bilder till något helt nytt program om iPhoto är för gammalt. Jag håller inte på mycket med redigering (än så länge) utan har allt mest som ett digitalt fotoalbum. Några bra tips skulle tacksamt emottas! Mvh, Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övergå till nyare "Bilder" istället för iPhoto.

Bilder gör automatiskt om ditt iPhotobibliotek till ett Bilderbibliotek

Överväg att synka biblioteket med iCloud. Samma sak med dina iOS enheter.

Slå på optimerad lagring i dina enheter för att få plats med bilderna i enheterna.

Bildöverföring sker helt automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

En backup innan om du inte har gjort det - även "idiotsäkra" saker kan gå åt helvete - o så sitter man med skägget i den blå brevlådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, bara en tanke, det är inte bara det nya HEIC formet som strular? Prova att ställa in iPhone att exportera som .jpg istället. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, SirKnasen säger:

Övergå till nyare "Bilder" istället för iPhoto.

Bilder gör automatiskt om ditt iPhotobibliotek till ett Bilderbibliotek

Överväg att synka biblioteket med iCloud. Samma sak med dina iOS enheter.

Slå på optimerad lagring i dina enheter för att få plats med bilderna i enheterna.

Bildöverföring sker helt automatiskt.

Han måste ju köra en äldre variant av macOS, när kom "Nya Bilder"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tror Bilder går att köra i Yosemite, och El Capitan, men, en backup innan man eventuellt uppgraderar en så gammal dator till nyare (?) MacOS kan ju verkligen rekommenderas.

Är det inte mer än 400GB hade jag själv nog satsat på en bluraybrännare och ett 25-pack skivor också, för extra säkerhet.

Icloud är krångligt och långsamt, enligt min mening, men kan ju vara bra som komplement kanske. 

Redigerad av poi ran
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
PixelHermit
2021-05-31 21:49, BjornS säger:

Han måste ju köra en äldre variant av macOS, när kom "Nya Bilder"?

OS X Yosemite släpptes 2014, men då fortfarande "bara" med iPhoto. Det nya programmet Bilder släpptes året därpå, i samband med att Yosemite uppdaterades till version 10.10.3. Det fungerar även med alla senare versioner av OS X och macOS.

 

Den gamla trotjänaren iPhoto släpptes redan 2002, och fungerar upp till och med macOS Mojave (släppt 2018), men inte med Catalina eller nyare. Om man har uppdaterat från Mojave kan det hända att programmet iPhoto fortfarande finns kvar i programmappen, men det går inte att starta utan man är hänvisad till Bilder istället. Som tidigare nämnts av SirKnasen kan dock Bilder automatiskt konvertera ett gammalt iPhoto-bibliotek till ett nytt Bilder-dito.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...