Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tillåt alltid cookies - på utvalda sajter


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

Allt detta "Godkänn cookies"... 

Googlade och fann info om hur man gör för att slippa det - fast då så att säga helt och hållet. 

Jag skulle vilja ha det så att jag slipper se det meddelandet enbart på de sajter där jag en (1) gång har sagt OK till det.

 

Är det verkligen "ett eller noll" - eller finns det någon lösning (Safari; iPhone/iPad)? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I AdGuard Pro på Iphone finns filtret I don't care about cookies, se dump. Samma finns i AdGuard för Safari för mac, se dump. Det brukar oftast funka på Iphone i alla fall. Jag använder ytterst sällan Safari på macen, så jag kan inte säga hur det funkar där.

 

IMG_2200.thumb.png.9f1629a997e9f0030abf75a21adb9fee.png

 

1428513719_dump1.thumb.png.81ed4ad2b9a56dd1343bb7bd56991c3a.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-27 17:43, Alix säger:

I AdGuard Pro på Iphone finns filtret I don't care about cookies, se dump. Samma finns i AdGuard för Safari för mac, se dump. Det brukar oftast funka på Iphone i alla fall. Jag använder ytterst sällan Safari på macen, så jag kan inte säga hur det funkar där.

 

 

 

Å den lösningen stödjer då det jag är ute efter, att man kan (löpande) ange vilka sajters cookies man (sedan alltid) accepterar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, TommyS säger:

Å den lösningen stödjer då det jag är ute efter, att man kan (löpande) ange vilka sajters cookies man (sedan alltid) accepterar?

Det du beskriver är så att säga default. Om du ändå får frågor är det fel på sajten. Det jag angav tidigare är att man slipper få frågor alls om cookies, vilket då kanske inte är vad du är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-29 12:31, Alix säger:

Det du beskriver är så att säga default. Om du ändå får frågor är det fel på sajten. Det jag angav tidigare är att man slipper få frågor alls om cookies, vilket då kanske inte är vad du är ute efter.

Nope, inte det jag är ute efter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Den här frågan borde jag dela med mängder av människor på jorden år 2021... tycker jag.🤪

 

Ingen som har någon lösning här i forumet?🙄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-29 12:31, Alix säger:

Det jag angav tidigare är att man slipper få frågor alls om cookies…

Betyder det att man accepterar alla? Eller är det precis tvärtom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, KMN säger:

Betyder det att man accepterar alla? Eller är det precis tvärtom?

”In most cases, it just blocks or hides cookie related pop-ups. When it's needed for the website to work properly, it will automatically accept the cookie policy for you (sometimes it will accept all and sometimes only necessary cookie categories, depending on what's easier to do).”

 

Lite blandat, alltså.

 

https://www.i-dont-care-about-cookies.eu/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, Alix.

Skulle du säga att AdGuard Pro för iOS funkar bra? Värt att lägga pengar på?

Jag har ett flertal annonsblockerare — både köpta och gratisvarianter — och vill egentligen städa upp lite bland dem.

På macen fungerar ju AdGuard (för Safari) på ett tillfredsställande sätt.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, KMN säger:

Skulle du säga att AdGuard Pro för iOS funkar bra? Värt att lägga pengar på?

Det är svårt att bedöma vad någon annan än man själv skulle tycka. Men jag är nöjd för egen del. Man kan göra en massa olika inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, KMN säger:

Tack för svaret, Alix.

Skulle du säga att AdGuard Pro för iOS funkar bra? Värt att lägga pengar på?

Jag har ett flertal annonsblockerare — både köpta och gratisvarianter — och vill egentligen städa upp lite bland dem.

På macen fungerar ju AdGuard (för Safari) på ett tillfredsställande sätt.

Jag har provat dom alla och i mitt omdöme är AdGuard klart bäst. Jag kör dom flesta filter som är markerade recommended på och i security är båda ibockade. I språkfiltret så se till att Frellwit's Swedish Filter är på också.

Sen så finns det DNS inställningar i Pro varianten att leka med men jag kör dom i routern istället kostnadsfritt!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-21 21:20, Alix säger:

Men jag är nöjd för egen del.

 

2021-06-22 01:41, cokeman säger:

…i mitt omdöme är AdGuard klart bäst.

Har testat deras gratisversion nu. Känns bekant från AdGuard för Safari, som jag redan har i macen, och den verkar göra sitt jobb.

Märkte dock att på aftonbladet.se får jag en massa tomt utrymme där annonserna tagits bort. Det är kanske så på andra sidor också, men de flesta jag provat med beter sig så att även tomrummen tas bort — precis som i AdGuard för Safari.

Något ni känner igen? Har det med någon inställning att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur man fixar det, tyvärr, har sett att det varierar. Ublock origin verkar alltid fixa det i Chrome.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

”Acceptera alla” dyker upp på olika ställen.

Vad betyder det... Vad innebär det att klicka ”Acceptera alla” på t ex nedan?

 

Å om jag ville behålla den inställning som till synes är den befintliga (”Nödvändiga”), väljer man då ”Avvisa” - eller måste man in (varje gång man går in på sidan...) under ”Visa detaljer” för att uppnå just det (behålla inställning ”Nödvändiga”)?

 

 

 

8A261E6E-E23C-4FA8-8A7F-0D27CD8DBC3B.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, TommyS säger:

”Acceptera alla” dyker upp på olika ställen.

Vad betyder det... Vad innebär det att klicka ”Acceptera alla” på t ex nedan?

 

Å om jag ville behålla den inställning som till synes är den befintliga (”Nödvändiga”), väljer man då ”Avvisa” - eller måste man in (varje gång man går in på sidan...) under ”Visa detaljer” för att uppnå just det (behålla inställning ”Nödvändiga”)?

 

 

 

8A261E6E-E23C-4FA8-8A7F-0D27CD8DBC3B.jpeg

Jag vet inte, men man kan tolka det som ”acceptera alla nödvändiga”, när nödvändiga är valt. Men med liknande ”logik” skulle avvisa innebära ”avvisa nödvändiga”….?

Du blir nog tvungen att välja något alternativ och sedan ”visa detaljer” för att se vad det blev.

 

Kontakta tidningen o fråga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, boevil säger:

Jag vet inte, men man kan tolka det som ”acceptera alla nödvändiga”, när nödvändiga är valt. Men med liknande ”logik” skulle avvisa innebära ”avvisa nödvändiga”….?

Du blir nog tvungen att välja något alternativ och sedan ”visa detaljer” för att se vad det blev.

 

Kontakta tidningen o fråga.

 

 

Precis, det är det som (obegripligt nog) är tolkningsbart!

 

Å detta var bara ett exempel ur mängden. 

Att kontakta varje företag specifikt för att begripa hur man skall göra för att få det som man vill är ju... urbota korkat, ineffektivt.

 

Ett skäl till huvudfrågan i denna tråd, frågan jag dryftar. 

 

🤨

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, TommyS säger:

Precis, det är det som (obegripligt nog) är tolkningsbart!

 

Å detta var bara ett exempel ur mängden. 

Att kontakta varje företag specifikt för att begripa hur man skall göra för att få det som man vill är ju... urbota korkat, ineffektivt.

 

Ett skäl till huvudfrågan i denna tråd, frågan jag dryftar. 

 

🤨

Stängs dialogen om man klickar bredvid den? Kanske ett sätt att behålla den befintliga inställningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag blev nyfiken o gick in på illustrerad vetenskap.

Efter diverse klickande o sökande kom jag fram till att man ska klicka avvisa… då behålls befintliga inställningar. 


Det är nog inte tänkt att man ska förstå?

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, boevil säger:

Det är nog inte tänkt att man ska förstå?

Nej, precis. Man ska luras att tillåta så många kakor som möjligt. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, precis. Man ska luras att tillåta så många kakor som möjligt. :( 

Jo.

Nu undrar jag hur man ändrar KAK-inställningarna på macworld-forum?

Hittar det inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

Jo.

Nu undrar jag hur man ändrar KAK-inställningarna på macworld-forum?

Hittar det inte

Nu hittade jag, väl gömt men möjligt att hitta.🕵️♀️
FE4AAE10-F113-4A48-9FB1-CEDB59B81579.thumb.jpeg.60d3c9c662da93cf5bce1075dd6482b6.jpeg

 

inställningen borde väl finnas i min profil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta ser det ju ut så här: En tydlig knapp för att acceptera alla kakor och en otydlig för att slippa dem. I värsta fall så måste man rulla ner för att se den knappen (om den ens finns).

1371931740_Skrmavbild2021-07-04kl_12_06_42.thumb.png.2b5c9465621bbc2b636dcb52b1a094d9.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...