Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple TV: Krominans och Format?

Rekommendera Poster

vote

Hej,

Har nya Apple TV 4k 2021 och tänkte höra om bästa inställningar för bild. Har ändrat till Krominans 4:2:2 för ökad skärpa och upplever en förbättring.

Formatet står nu på 4K HDR 50 Hz och det är förvalt. Jag tänker att 4K HDR 60 (59,94 Hz) låter bättre (högre bildfrekvens?) men det kanske inte är korrekt att välja det? Står att det är standard för Nordamerika och att 50Hz är standard för Europa, så det kanske inte har med bildfrekvens att göra?

Har en höghastighets HDMI-kabel från Belkin och en Samsung TV med 4K HDR.

Tacksam för svar!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

Du ska INTE har HDR som förval för det innebär att allt material som inte är HDR konverteras till HDR och det ser för jävligt ut.

Utan du ska ha 4K SDR som förval och istället matcha dynamiskt omfång och bildfrekvens. https://support.apple.com/sv-se/HT208288

Då spelas det som är HDR upp som HDR och det som är SDR upp i SDR

Länk till inlägg
vote
16 minuter sedan, lappen71 säger:

Du ska INTE har HDR som förval för det innebär att allt material som inte är HDR konverteras till HDR och det ser för jävligt ut.

Utan du ska ha 4K SDR som förval och istället matcha dynamiskt omfång och bildfrekvens. https://support.apple.com/sv-se/HT208288

Då spelas det som är HDR upp som HDR och det som är SDR upp i SDR

OK! Och det där om 50 och 60 Hz?

Länk till inlägg
lappen71
8 timmar sedan, vote säger:

OK! Och det där om 50 och 60 Hz?

Smaksak. Märker du ingen skillnad spelar valet ingen roll. 

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Mr Walker

Beror väldigt mycket på vilken typ av skärm/projektor du har. Med min nya TV som sväljer alla HDR-formaten och hanterar olika bilduppdateringsfrekvenser lika bra så spelar det ingen roll. Då kör jag med fördel den inställning som Lappen rekommenderar (matcha dynamiskt omfång och bildfrekvens). Min gamla TV trivdes bäst med 60 Hz. Min gamla projektor ville inte alls trivas om man körde källmaterial med 24 Hz. Så prova dig fram!

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Telly82

Nu har jag en Apple-TV 3, men den och min TV trivs bäst med 50Hz. Tittar mest på Svt Play som ju skickas med 50Hz.

• Rösta upp 1
Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...