Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var hittar jag en extern DVD-brännare som bränner/läser 16x ?


Telly82
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Som sagt: Var hittar jag en extern DVD-brännare med USB som bränner/läser 16x ?

Slimline 8x brännare verkar det gå 13 på dussinet av, men 16x hittar jag faktiskt inga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Telly82 säger:

Hej,

 

Som sagt: Var hittar jag en extern DVD-brännare med USB som bränner/läser 16x ?

Slimline 8x brännare verkar det gå 13 på dussinet av, men 16x hittar jag faktiskt inga.

Jag antar att du menar hastighet för DVD(±R)? Finns inga slimline som klarar det, vad jag vet.

 

https://www.prisjakt.nu/c/optiska-enheter-for-datorer?r_864=16-25.6&r_865=16-25.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
14 minuter sedan, Alix säger:

Jag antar att du menar hastighet för DVD(±R)?

Korrekt.

14 minuter sedan, Alix säger:

Finns inga slimline som klarar det, vad jag vet.

Nej, just det är problemet. Jag hittar bara slimline och de är för långsamma.

14 minuter sedan, Alix säger:

Där fanns inga externa heller, bara Bluray-brännare och därmed för dyra. :( 

 

Men tack ändå :) 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, polken säger:

Det gör inget att den inte är slim, nästan en fördel faktiskt. Dock är det Bluray och det har jag ingen nytta av och priset är därmed för högt. Till sist så vill jag undvika utländska sajter. Vill köpa svenskt med riktig garanti och med gällande konsumentköpslag. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa en ”intern” 5,25” brännare och en USB-till-SATA-kabel. Inte så snyggt, men antar att du inte använder den så ofta, så släng i en låda när det inte används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
7 timmar sedan, pajj säger:

Du kan köpa en ”intern” 5,25” brännare och en USB-till-SATA-kabel. Inte så snyggt, men antar att du inte använder den så ofta, så släng i en låda när det inte används.

Det är plan B. :) 

Men jag vill helst följa plan A till vägs ände först.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modellen finns på svenska sajter också. Vilket är pristaket?

Prisjakt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, polken säger:

Modellen finns på svenska sajter också. Vilket är pristaket?

Prisjakt

 

Tack.

 

Hoppades på kanske runt 600-700 spänn, men det är kanske för optimistiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vad är det som gör att du vill bränna i 16x istf 8x?

Hur mycket tid sparar man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Vad är det som gör att du vill bränna i 16x istf 8x?

Hur mycket tid sparar man?

Snarare rippa mina hem-dvd-filmer. De är många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Så det är snabb läshastighet du behöver då......(primärt).

 

Kikat på Tradera/Blocket mfl?

Eller är det enbart ny som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Så det är snabb läshastighet du behöver då......(primärt).

Eller är det enbart ny som gäller?

Japp och japp. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du ha upprepat  brännare flera gånger. Finns t o m 24x läsare för bra peng. 

 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
29 minuter sedan, polken säger:

Du ha upprepat  brännare flera gånger. Finns t o m 24x läsare för bra peng. 

 

Jo, jag vill ju kunna bränna också, men där har jag redan en långsam slimline, för det gör jag inte så ofta numera.

Visste inte att det fanns snabba läsare, det vore ju faktiskt ett bra alternativ. :) 

 

EDIT: Kollade på Prisjakt, men hittade inga läsare där, bara brännare.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Telly82 säger:

Kollade på Prisjakt, men hittade inga läsare där, bara brännare.

Alla brännare kan läsa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, polken säger:

Alla brännare kan läsa. 

Ja, naturligtvis. Men du skrev att det finns 24x läsare. Var hittar jag en sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, naturligtvis. Men du skrev att det finns 24x läsare. Var hittar jag en sådan?

Nja, jag menade att det finns de som kan läsa 24x. Var lite otydlig, sorry. Tror det är svårt att hitta de som bara kan läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, polken säger:

Nja, jag menade att det finns de som kan läsa 24x. Var lite otydlig, sorry. Tror det är svårt att hitta de som bara kan läsa.

Ok, då förstår jag.

Men var hittar jag en brännare som kan läsa i 24x ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
20 minuter sedan, Telly82 säger:

Ok, då förstår jag.

Men var hittar jag en brännare som kan läsa i 24x ?

Vete sjutton var jag sett den. Här är i alla fall en som kan bränna 24X till DVD men det hjälper ju inte dig. Vilket format har du lagrat dina filmer på DVD? Är de lagrade som DVD-film kan begränsningen vara 4,8x även på en läsare som klarar läsa 24x data. Tänkte så du inte skjuter högre än du behöver. Jag kan inte sånt men kolla specen på denna så förstår du vad jag menar.

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, polken säger:

Vete sjutton var jag sett den. Här är i alla fall en som kan bränna 24X till DVD men det hjälper ju inte dig. Vilket format har du lagrat dina filmer på DVD? Är de lagrade som DVD-film kan begränsningen vara 4,8x även på en läsare som klarar läsa 24x data. Tänkte så du inte skjuter högre än du behöver. Jag kan inte sånt men kolla specen på denna så förstår du vad jag menar.

Märkligt, den kan tydligen bränna fortare (24x) än den kan läsa (16x).

Inte verkar den säljas längre heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

 bränna fortare (24x) än den kan läsa (16x).

 

Verkar vara ganska vanligt av någon konstig anledning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är inte alla som klarar att läsa i 16x heller,  trots att de är 16x-drivar; jag har patchat om ett par enheter (interna, så inte aktuella för dig) för att ta bort rip-lock. Det kallas väl inte riplock av tillverkarna, "silent play" och annat kanske, det gör åtminstone att DVD-läsaren tar det lugnare så man kan se på film utan att störas av en våldsamt snurrande skiva. Med nackdelen att man inte heller kan rippa den snabbt, ibland. 

Var för länge sedan för att komma ihåg vilka modeller det var som hade denna begränsning, jag har säkert 7-8 olika läsare och har inte rippat DVD på flera år. Men det är inte säkert att ens de dyra USB3-drivarna rippar i 16x. (och då börjar de på typ 6-7x och arbetar sig upp mot 16x efter hand)

Ska man patcha om mjukvara ryker väl garantin, och eventuellt måste man göra det i Windows, om det ens går på nya modeller av brännare/läsare. 

Oavsett intressant, USB kommer att vara det som gäller om man ska ha optiska läsare i ett par decennier till, antar jag. Inte ens alla större PC-chassin har plats för interna brännare längre. 

Jag hade nog köpt ett 5.25"-chassi och satt in någon billig äldre läsare för nån hundring på Tradera. 

Kollade lite snabbt på https://club.myce.com/ men det forumet har bytt till ny programvara som är totalt användarovänlig, jag hittar ingenting längre länns det som. Annars finns säkert mycket info där.

 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-21 22:12, Telly82 säger:

Det gör inget att den inte är slim, nästan en fördel faktiskt. Dock är det Bluray och det har jag ingen nytta av och priset är därmed för högt. Till sist så vill jag undvika utländska sajter. Vill köpa svenskt med riktig garanti och med gällande konsumentköpslag. :) 

Jag trodde nästan att jag var en av de få som brände skrivor... Jag har blivit hånad för att jag bränner skivor. Det finns bättre lagringsmedia har jag fått veta...  Jag undra just om det finns så mycket bättre lagringsmedia än Delkin Devices Archival Gold  DVD-R? Jag vet inte om Mdisc har DVD.R ? De kanske bara har blu-ray ? Jag brukar bränna Mdisk på 100 Gb... Men bränn inte flera session på såna skivor då slutar de som väggprydnad.☹️ De funkar inte att ha som underlägg... Superlimmet som jag använde till stenarna när jag skulle klistra ihop 2 skivor  klarar inte värme. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, polken säger:

Verkar vara ganska vanligt av någon konstig anledning.

 

Skivor ska brännas med så låg hastighet som möjligt. Då är risken för att det blir fel inte så stor.  Jag bränner alltid skivor på så låg hastighet som möjligt .

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...