Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Internet Explorer går i graven


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Microsoft har förlorat. Kampen för herraväldet över informationslinan internet genom PCn är nu slut och har förändrats till något annat, maskininlärning, AI, sakernas internet, 5G...

 

Jag tycker faktiskt att mycket blivit bättre med iPhone, trots den lilla skärmen eller kanske tack vare den. Mycket roligare att lyssna på podcasts med min iPhone än iMac till exempel.

 

Är det WebKit/Safari som dominerar internet idag tro? Kanske god tvåa efter Chrome? :fundersam:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, mikaellq säger:

Är det WebKit/Safari som dominerar internet idag tro? Kanske god tvåa efter Chrome? :fundersam:

Tvåa efter Chrome, ja. Men långt före resten.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hela poängen med att slopa IE

var ju att den var integrerad med Windows 

det tog ju ett bra tag innan de ens fick ett 2a alternativ.

 

Redigerad av ronny
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

Hela poängen med att slopa IE

var ju att den var integrerad med Windows 

det tog ju ett bra tag innan de ens fick ett 2a alternativ.

Ja Microsoft skulle till varje pris skydda strypgreppet om marknaden med sin PC-plattform som var det enda de hade. Att tjäna användandet av internet, informationsutbytet, frihetsrevolutionen och den utveckling som sedan kom, kanske till och med naturlig, krävde andra aktörer, Apple.

Också ett skäl till att vara så förtjust i rebellen, hippien Apple, de som förändrade världen.

Jag tror det var om sig själva, kanske speciellt Steve Jobs, de talade i "Think Different"-videon. :nerd:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Tvåa efter Chrome, ja. Men långt före resten.

I rättvisans namn borde jag ha skrivit att Safari är tvåa långt efter Chrome. Men god tvåa ändå, tycker jag. Safari är avsevärt större än resterande webbläsare.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... med tanke på hur mycket strul det har varit att koda webbsidorna

rätt i explorer så är det många utvecklare som kan dra en lättnad suck

nu att det gäller standard i samtliga webbläsare

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, ronny säger:

... med tanke på hur mycket strul det har varit att koda webbsidorna

rätt i explorer så är det många utvecklare som kan dra en lättnad suck

nu att det gäller standard i samtliga webbläsare

Ja att alla Microsoft-slavar, utom kanske en del företag, har vaknat upp och insett att den usla tekniska standarden Microsoft upprätthållit med sin hunger för dominans absolut inte är något vi kunder och användare behöver eller ens bör acceptera.

Det brukar vara så Ronny att det med tiden utvecklas till det bättre. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

I rättvisans namn borde jag ha skrivit att Safari är tvåa långt efter Chrome. Men god tvåa ändå, tycker jag. Safari är avsevärt större än resterande webbläsare.

Spelar väldigt liten roll ur mitt perspektiv. Den verklige vinnaren är vi användare och informationsutbytet världen runt som vinner enormt på standarder och den frihet det ger. Underbart! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Spelar väldigt liten roll ur mitt perspektiv. Den verklige vinnaren är vi användare och informationsutbytet världen runt som vinner enormt på standarder och den frihet det ger. Underbart! :galetglad:

Sant är sant, oavsett. ¯\_(ツ)_/¯

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju mer och mer börjat använda Edge även på Macen för den funkar bäst med Microsofts online appar som Office, Teams, SharePoint etc. 
 

Jag tror nog att de kommer plocka rejäla web-läsar marknadsandelar. Ingen större poäng att köra Chrome som jag ser det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 minuter sedan, Mr Walker säger:

Ingen större poäng att köra Chrome som jag ser det.

Inte Safari då heller, väl?

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att ingen sagt ett ord om att Chrome ägs av ett företag som lever på att sälja information om sina användare. Har jag missat nåt?

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, RonnieL säger:

Konstigt att ingen sagt ett ord om att Chrome ägs av ett företag som lever på att sälja information om sina användare. Har jag missat nåt?

Nä, du har inte missat  nåt. Det är som du säger.
Vi ska vara mer kritiska i allt vi väljer. Allt från mataffären till banken till datorn, smartmobilen, läsplattan och webbläsaren vi väljer att placera vår tillit i.

Jag gillar webbläsaren Chrome men avskyr det Google ÄR.
Så alternativen för min del bör bli Firefox och dess ynglingar (Osiris och Brave) samt naturligtvis Safari den excellenta. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, mikaellq säger:

Firefox och dess ynglingar (Osiris och Brave)

Osiris hittar jag ingen uppgift om men Brave bygger på Chromium (som Chrome också gör).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Alix säger:

Osiris hittar jag ingen uppgift om men Brave bygger på Chromium (som Chrome också gör).

Jag hade för mig att Brave lämnade efter sig det där "tumavtrycket" Mozilla, men ok, jag mindes fel.
Hursomhelst, Firefox ser jag i nuet inga problem med, om nu Safari av någon mysteriös anledning inte duger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag hade för mig att Brave lämnade efter sig det där "tumavtrycket" Mozilla, men ok, jag mindes fel.
Hursomhelst, Firefox ser jag i nuet inga problem med, om nu Safari av någon mysteriös anledning inte duger.

Tror det står Mozilla i allas ”user string”. Jag kollade Chrome och där står:

 

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/90.0.4430.212 Safari/537.36

 

https://www.whatsmybrowser.org/

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-21 12:40, Alix säger:

Inte Safari då heller, väl?

Nää, den fungerar ju knappt ens med Apples hemsidor 😉

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...