Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utgående mailserver iCloud lurar Exchange?


Mossbo
 Share

Rekommendera Poster

När jag skickar från mail programmet så kommer nästa alltid mailet i utkorgen och sedan får man frågan om vilken utgående mail server man vill använda, iCloud eller Exchange server. Jag har klickat bort iCloud från mail på Internetkonton redan, det verkar inte hjälpa. Även under iCloud drive har jag mail bortklickat.

Inga problem på andra Apple enheter än på våra macbook och iMac...

Kör senaste uppdateringar redan.

Jag vill minnas att detta började med BigSur.

Har haft samma lösning i typ 10 år utan bekymmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du valt server för utgående mejl i Mail?

 

Gå till Mail > Inställningar > Konton, klicka på det konto som du vill ställa in, sen klicka på fliken Serverinställningar. Vid "Server för utgående e-post (SMTP)", välj den server du vill använda. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Det är valt Exchange där, och kollar man så står det på iCloud "nerkopplat" överallt.

Men iCloud dyker upp som ett imap i listan längst till vänster. Ska man ta bort detta trots att det står Status Frånkopplad och en röd plutt efter?

Kollar man på IMAP kontot så står det under server inställningar, utgående server, där står; iCloud (nedkopplad).

Jag är rädd om man tar bort iCloud att man missar övriga iCloud funktioner, eller rör det bara mailen tro?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta bort iCloud-kontot från mejlen om du inte vill använda det. Eller gå till Systeminställningar > Internetkonton och markera ditt iCloud-konto där. Bocka sen ur Mail i listan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...