Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spänning på laddare? Magsafe 1.


poi ran
 Share

Rekommendera Poster

Vår enda laddare, till två 15" Macbook Pro 2008 och 2009 lade av. Kanske åverkan av barn, vad vet jag. 

 

Köpte en icke-Apple-laddare från en datorfirma, tror den är importerad av Deltaco, och efter att vi kopplat in den 2x (första gången hände inget) så började den lysa grönt och sedan laddade den upp datorn till 17%. 

 

Och sedan slutade den ladda. Tycks helt död. Mätt upp "tomgångsspänningen" till 5.8, på en del sidor på nätet sägs att den ska vara ca 6.8. 

 

Min multimeter kanske inte är bäst i världen, men finns det en möjlighet att laddaren ger för låg spänning för att våra datorer ska signalera OK till laddaren, tända lampan och dra på 16V laddning? 

 

Har svårt att tro att båda våra datorer har död laddning, speciellt som den ena laddade i flera minuter, men det är ju tänkbart att den tidigare laddaren tog med sig datorerna när den gav upp. 

 

Jag har återsrällt SMC på båda. Laddaren går i retur efter helgen om jag inte hittar fel på våra datorer, ska försöka hitta en laddare till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är den jag köpte faktiskt, fast 100kr billigare, vet inte om de höjt priset nu. 

 

Lyser din först orange och sedan grönt vid laddning? Jag tror min gick direkt till grönt enda gången den fungerade, men då det inte var jag själv som anslöt laddaren såg jag inte säkert. 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, poi ran säger:

Det är den jag köpte faktiskt, fast 100kr billigare, vet inte om de höjt priset nu. 

 

Lyser din först orange och sedan grönt vid laddning? Jag tror min gick direkt till grönt, men då det inte var jag själv som anslöt laddaren såg jag inte säkert. 

Orange lyser den vid laddning, grönt när den är fulladdad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt då, tack för svaret, synd att jag inte såg exakt hur vår såg ut. Vore ju konstigt om den tyckte det var färdiglsddat vid 17%. Nu är datorn på 5% och avstängd, laddningen verkar omöjligt att få igång igen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering, efter att ha legat och vilat hela natten, kanske funderat på livet som laddare,  funkade laddaren imorse, i kanske 5 minuter. Sedan stoppade den.

Funkade inte i någon av datorerna. Lade den i en påse ute på (den inglasade och torra) balkongen för att svalka lite mer, kopplade sedan in den och den laddade igen, lite längre denna gång, provade båda datorerna. Båda datorerna går alltså att ladda, men laddaren verkar funka knas när den blir "varm" (ljummen) och det hjälper inte att låta den ligga och vila en kvart inomhus, det krävs mer. 

 

Blir retur alltså, något bör vara fel på laddaren. 

F.ö tycks jag ha lagt det här inlägget i fel forumsdel, svårnavigerat på telefon (macbookarna var ju döda), ursäkta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, poi ran säger:

Uppdatering, efter att ha legat och vilat hela natten, kanske funderat på livet som laddare,  funkade laddaren imorse, i kanske 5 minuter. Sedan stoppade den.

Funkade inte i någon av datorerna. Lade den i en påse ute på (den inglasade och torra) balkongen för att svalka lite mer, kopplade sedan in den och den laddade igen, lite längre denna gång, provade båda datorerna. Båda datorerna går alltså att ladda, men laddaren verkar funka knas när den blir "varm" (ljummen) och det hjälper inte att låta den ligga och vila en kvart inomhus, det krävs mer. 

 

Blir retur alltså, något bör vara fel på laddaren. 

F.ö tycks jag ha lagt det här inlägget i fel forumsdel, svårnavigerat på telefon (macbookarna var ju döda), ursäkta.

Helt klart ett reklamations objekt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...