Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 2008 El capitan installation


RogerLIND
 Share

Rekommendera Poster

15 timmar sedan, RogerLIND säger:

Problemet är att jag inte kan få fram installationsfilen som ska läggas i Appar

@RogerLIND du har PM.

Sven

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, RogerLIND säger:

Om du menar installMacOSX.dmg så har jag den i hämtade filer. När jag kör den kommer InstallMacOSX.pkg, som jag förstått ska köras för att få fram .app-filen. Då får jag beskedet att min dator inte är kompatibel.

 

16 timmar sedan, Telly82 säger:

Det går ju inte.

 

....

 

När man ska packa upp .pkg-filen för att få fram appen så blir det:

 

1312469072_Skrmavbild2021-05-13kl_19_42_38.thumb.png.cf1da4551cbc48e4021c3a808e95eecd.png

Vad händer om du klickar på "stäng"? Är inte meddelandet att den kompletta OS X 10.11 är inkompatibel? Men att den mycket lilla installerar-appen går att få fram och att den lägger sig i program-mappen? Visserligen går den inte att köra där eftersom det finns ett nyare OS på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, sefr säger:

Vad händer om du klickar på "stäng"? Är inte meddelandet att den kompletta OS X 10.11 är inkompatibel? Men att den mycket lilla installerar-appen går att få fram och att den lägger sig i program-mappen? Visserligen går den inte att köra där eftersom det finns ett nyare OS på datorn.

Får kolla det när jag kommer hem, men det gick så snabbt att få upp meddelandet att det rimligen inte hunnit packas upp någon så stor fil. Jag fick inte ens välja var jag ville lägga filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Telly82 säger:

Får kolla det när jag kommer hem, men det gick så snabbt att få upp meddelandet att det rimligen inte hunnit packas upp någon så stor fil. Jag fick inte ens välja var jag ville lägga filen.

Installeraren, det är ett litet program, app. Bara 7 MB! Det är när den körs från Programmappen som alla macOS-filer läggs på plats. Tills dess ligger de i .dmg-filen tror jag. Den ska ligga kvar i hämtad-mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sefr säger:

Installeraren, det är ett litet program, app. Bara 7 MB! Det är när den körs från Programmappen som alla macOS-filer läggs på plats. Tills dess ligger de i .dmg-filen tror jag. Den ska ligga kvar i hämtad-mappen.

Jag har öppnat .dmg-filen och där låg bara en .pkg. När jag dubbelklickar på den får jag upp installeraren som då vägrar att lägga en .app i Program-mappen.

Men ovanstående är jag bara 99,5% säker på, ska kolla i kväll så jag blir 100% säker. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Jag har öppnat .dmg-filen och där låg bara en .pkg. När jag dubbelklickar på den får jag upp installeraren som då vägrar att lägga en .app i Program-mappen.

Men ovanstående är jag bara 99,5% säker på, ska kolla i kväll så jag blir 100% säker. :) 

På min macbook pro retina mitten 2014 13 tum som kör Big Sur 11.3.1 går det fint. Provat nu.

Jag har glömt vilket OS den kom med, men enligt tabell var det 10.9. Kanske därför det går fint att lägga till installerare El Capitan 10.11. 

Ingen mac-dator kan ju köra ett OS som är äldre än den levererades med. Men hantera filer och öppna paket trodde jag de kunde.

Har någon annan med 2018 eller nyare någon idé hur TS går vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Telly82 säger:

Jag har öppnat .dmg-filen och där låg bara en .pkg. När jag dubbelklickar på den får jag upp installeraren som då vägrar att lägga en .app i Program-mappen.

Men ovanstående är jag bara 99,5% säker på, ska kolla i kväll så jag blir 100% säker. :) 

Testat igen och 100% säker, tyvärr. :( 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Apple gör det inte lätt, bara möjligt. Efter en hel del svett och tårar.

Jag önskar jag hade svart bälte i "Terminalen". Då tror jag en del uppgifter skulle gå lättare. När man läser här så blir jag trött direkt: extern disk, virtuell maskin, lite Terminal, lite nedladdning och vips kan man vara mac-arkeolog....https://macworld.idg.se/2.1038/1.750153/installera-gammalt-mac-os

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...