Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 2008 El capitan installation


RogerLIND
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

 

Har fått en gammal imac som förra ägaren inte orkade pilla med. Har ett usb-minne med el capitan. Dock syns den inte då jag startar med Option+power. Har fixat usb-minnet med Transmac i windows, då min macbook är för ny att användas med t ex Install Disk Creator. Internet Recovery verkar inte finnas på denna dator. Försöker jag installera från recovery mode, slutar det alltid med "objektet är inte tillgängligt". Antar att El Capitan inte finns på appstore helt enkelt. 

 

Finns det nåt sätt att installera från usb-minnet via terminalen t ex, då den inte dyker upp som startalternativ?

Det som dyker upp när jag startar med alt+power är recovery disk, men det slutar bara i recovery mode.

 

Tänkte jag skulle slippa handla dvd-skivor, så om nån har tips tas det emot med tacksamhet. En variant jag funderar på är att bränna dvd-skivor själv och använda dmg-filen jag laddat ner, men vill kolla andra idéer först.

Redigerad av RogerLIND
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to iMac 2008 El capitan installation

Har provat installera från recovery mode som sagt, och det slutar med "this item is temporarily unavailable".

 

Kan tillägga att förmodligen är hårddisken utbytt, är inte hundra på det dock. Förra ägaren tänkte sälja den, men gjorde tydligen nåt fel då de skulle återställa, typ raderade os:et.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, RogerLIND säger:

Har provat installera från recovery mode som sagt, och det slutar med "this item is temporarily unavailable".

 

Kan tillägga att förmodligen är hårddisken utbytt, är inte hundra på det dock. Förra ägaren tänkte sälja den, men gjorde tydligen nåt fel då de skulle återställa, typ raderade os:et.

Sorry, hade inte hunnit få kaffe, så mina två hjärnceller bråkade med varandra (de var griniga). Allmänt är det ett elände att få till det numera med äldre OS. Det kan handla om allt från utgångna certifikat till att objekten inte hittas.

 

Det enda jag kan säga är att det bör fungera med den här guiden även på din nyare mac:

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

 

Fan tro't...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag är glad att nån öht bryr sig! 🙃

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Alix säger:

Det enda jag kan säga är att det bör fungera med den här guiden även på din nyare mac:

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

 

 

Problemet är detta: 

 

"Öppna skivavbilden på en Mac som är kompatibel med El Capitan"

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, RogerLIND säger:

Problemet är detta: 

 

"Öppna skivavbilden på en Mac som är kompatibel med El Capitan"

Din iMac är kompatibel med El Capitan. (Du behöver alltså inte KÖRA El Capitan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Din iMac är kompatibel med El Capitan. (Du behöver alltså inte KÖRA El Capitan.)

Problemet är nog att det är hans MacBook som inte är kompatibel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Problemet är nog att det är hans MacBook som inte är kompatibel.

Missade att iMacen inte verkar ha något OS alls. :( 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Problemet är nog att det är hans MacBook som inte är kompatibel.

Ja, precis. Därför gjorde jag en installationspinne i Windows (Transmac) Men den upptäcks inte som startskiva i iMacen. Irriterande..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Missade att iMacen inte verkar ha något OS alls. :( 

Den har ju base-os, så kommer ju in i recoverymode, kan köra kommandon i terminalen osv. Så min fundering från början var om jag kunde köra installationen från usb med hjälp av terminalen, utan att behöva starta datorn med usb-minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna använda internet recovery och installera ett fungerade OS på iMacen och sedan installera El Capitan därifrån.

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Du borde kunna använda internet recovery och installera ett fungerade OS på iMacen och sedan installera El Capitan därifrån.

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Har förstått att internet recovery inte finns på den här årgången. Provade åtskilliga gånger innan jag såg info om detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag var nog otydlig med att det inte finns något os alls. För mig går det bra med vilket os som helst, bara datorn går att använda, är tänkt till surf för barnen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar på det USB-minnet du har i Skivverktyg på din MacBook, vad står det då för partitionskarta (borde vara GUID) och vad för skivkatalog (borde vara Mac OS Extended).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Om du kollar på det USB-minnet du har i Skivverktyg på din MacBook, vad står det då för partitionskarta (borde vara GUID) och vad för skivkatalog (borde vara Mac OS Extended).

1418186649_Skarmavbild2021-05-13kl_18_30_43.thumb.png.a1c0dfdce93e1c5e93c5feb36369aa36.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

På info står det dock "Startbar: nej", men det gör det på alla skivor i imacen. Skulle ju kunna vara det helt enkelt, usb-minnet funkar inte för ändamålet? Samma på ett annat usb jag provade med först.

Redigerad av RogerLIND
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det BORDE ju fungera. 

Men det finns rätt många trådar om att Transmac inte skapar bootbara skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt så trist att man inte kan använda den näst senaste macbook pro till så enkla saker!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Nu drar vi i handbromsen lite......

 

Har du laddat ner installationsfilen till din nyare dator?

Kika i program-mappen och se om installationsfilen ligger där.

 

Om ja - så skall vi få ner den på ditt USB-minne.

För du skall inte använda El Capitan på din nyare dator.

Du skall "bara" använda ett terminalkommando för att få ner filen på USB-minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Stereotypen säger:

Nu drar vi i handbromsen lite......

 

Har du laddat ner installationsfilen till din nyare dator?

Kika i program-mappen och se om installationsfilen ligger där.

 

Om ja - så skall vi få ner den på ditt USB-minne.

För du skall inte använda El Capitan på din nyare dator.

Du skall "bara" använda ett terminalkommando för att få ner filen på USB-minnet.

Om du menar installMacOSX.dmg så har jag den i hämtade filer. När jag kör den kommer InstallMacOSX.pkg, som jag förstått ska köras för att få fram .app-filen. Då får jag beskedet att min dator inte är kompatibel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Stereotypen säger:

Du skall inte göra så.

 

Stoppa in din USB-sticka och öppna Skivverktyg.

Radera stickan och ge den nytt namn : Untitled

 

Följ detta:

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.458724/el-capitan-usb-stick

Problemet är att jag inte kan få fram installationsfilen som ska läggas i Appar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vad menar du?

 

Du har ju installationsfilen *.dmg i Programmappen.

Följ instruktionen jag länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 minuter sedan, Stereotypen säger:

Vad menar du?

 

Du har ju installationsfilen *.dmg i Programmappen.

Följ instruktionen jag länkade till.

Det går ju inte.

 

Om man kollar på Apples instruktioner står det (min fetstil, Alix länk i början av tråden):

"Detta hämtas som en skivavbild med namnet InstallMacOSX.dmg. Öppna skivavbilden på en Mac som är kompatibel med El Capitan och kör startskivan InstallMacOSX.pkg som finns där. Då installeras en app som heter Installera OS X El Capitan i mappen Program. Du skapar startskivan från den här appen, inte från skivavbilden eller .pkg-installeraren."

 

När man ska packa upp .pkg-filen för att få fram appen så blir det:

 

1312469072_Skrmavbild2021-05-13kl_19_42_38.thumb.png.cf1da4551cbc48e4021c3a808e95eecd.png

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...