Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Systemet har slut på appminne" - vad göra?


Sundaykid
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag får meddelandet "Systemet har slut på appminne".  Se bild nedan.  Vilket minne är detta, och vad kan jag göra för att avhjälpa bristen?  Gäller en MacBook Pro, mitten 2014, hårddisk 120GB, varav ca 22GB ledigt, RAM-minne 8GB, körs på MacOS Big Sur vers 11.3.1.  Få program körs, endast vanliga typ Mail, Safari, Kontakter, Anteckningar, WhatsApp.  Inga spel eller grafiktunga applikationer.

Tacksam för råd!

högerklicka för fler alternativ.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan tänka mig är att du har för lite plats på din lagringsenhet. 22 GB av 120 GB kan vara för lite då det ska skyfflas tillfälliga filer på detta lediga utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Sundaykid säger:

..."Systemet har slut på appminne".  Se bild nedan.  Vilket minne är detta, och vad kan jag göra för att avhjälpa bristen?  ...

 

Du kan undersöka lite närmare, Program>Verktygsprogram>Aktivitetskontroll, välja fliken minne. Längst ner, i mitten ser du summeringen.

Appminne är den del av RAM-minnet som du använder för appar. Systemet behöver sin del.

Med så välfylld disk som du har så är det inte lätt för systemet att skyffla runt saker mellan disk och RAM-minne.

När gjorde du "säker start" senast? Hur många flikar/fönster har du igång samtidigt i Safari? har du övervägt att låta iCloud hjälpa dig med optimerad lagring?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för Era svar.  Ett intressant faktum är att jag lämnade datorn en halvtimme, utan speciella aktiviteter, och under mellantiden sjönk tillgängligt minne från 22GB till 7 GB!  Gick in för att kolla minnesanvändning i Aktivitetskontroll, men innan jag hann slutföra det hade fria minnet ökat till 22 GB igen.  Återkommer så småningom med en Skärmdump från AK när jag får ett läge där det fria utrymmet plötsligt har minskat igen.

 

Svar till Sven: Det fria utrymmet är ca 22 GB efter att jag för några veckor sedan raderade 12 GB.  Innan dess hade jag bara max 10 GB fritt men fick aldrig dessa problem. Säker start har jag inte prövat, antal öppna flikar brukar vara ca 5 st, och iCloud används för viss lagring, men mest som backup; samma filer finns också på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Sundaykid säger:

under mellantiden sjönk tillgängligt minne från 22GB till 7 GB

Precis vad jag misstänker, du har en för liten SSD. Om du inte kan minska på vad du lagrar mer behöver du uppgradera din SSD.

Det finns sådana att köpa inom EU: https://www.owcshop.eu/catalog/index.php/macbook-retina-macbook-retina-late-2013-2015-c-124_255_330
Kanske kan du hitta original begagnat. Det finns också adapter att köpa så att man kan använda vanlig M.2.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Sundaykid säger:

...Ett intressant faktum är .......Innan dess hade jag bara max 10 GB fritt men fick aldrig dessa problem. Säker start har jag inte prövat, antal öppna flikar brukar vara ca 5 st, och iCloud används för viss lagring, men mest som backup; samma filer finns också på datorn.

Då har du haft tur! Att bara ha 10 GB fritt är som att vänta på vilket som är strået som knäcker kamelens rygg.

Säker start, töm papperskorg, normal start igen är en bra åtgärd. Tömmer olika cache-filer som bl a kan använda din hårddisk och ditt internminne.

5 flikar är inte mycket, borde inte ställa till problem om inte flera av dem innehåller strömmande video, bevakningskameror eller liknande.

Time Machine sparar lokala ögonblicksbilder på din dator om den externa hårddisken inte är ansluten, kan ta en del plats.

Att det fungerade för några veckor sedan men inte nu kan bero på flera saker, uppdateringar av macOS och av appar t ex. 

Optimerad lagring kan vara bra för dig, https://support.apple.com/sv-se/HT206996

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Alix, det blir nog en större hårddisk.  Tack också Sven,  jag tar till mig Dina råd inför fortsättningen...

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...