Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 27" på väg till skroten...?


adad
 Share

Rekommendera Poster

Blir ledsen att en Mac dator som är lite äldre än 6 år med defekt grafikkort ej går att reparera . Det blir tippen nästa  !!!!!  Funderar att det blir den sista Mac datorn i vårt hem. Har även en 21 tum. Fundering är det möjligt att flytta över denna dators grafikkort till 27:an ?? Köpte en Lenova till hustrun med Windows operativsystem. Lite ovant , men det fungerar ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, adad säger:

Blir ledsen att en Mac dator som är lite äldre än 6 år med defekt grafikkort ej går att reparera

Vilken Macmodell rör det sig om, exakt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, adad säger:

lite äldre än 6 år

Är det denna i din andra tråd? Där skrev du att den var tio år.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to iMac 27" på väg till skroten...?

Modifierade rubriken. Snälla skriv vettiga och beskrivande rubriker.

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, adad säger:

Blir ledsen att en Mac dator som är lite äldre än 6 år med defekt grafikkort ej går att reparera . ...

Det var tråkigt för dig. Livslängden på elektronik är begränsad. Ibland går bara en komponent sönder och övriga är felfria. Allt går att laga men är det ekonomiskt försvarbart? Apple tillhandahåller reservdelar en begränsad tid, oftast 7 år sedan de utgick ur sortimentet, läs här https://support.apple.com/sv-se/HT201624

Därefter får man söka reservdelar på ebay och övriga begagnatmarknaden.

Redan 2018 var du uppmärksam på reservdelsförsörjningen.

adad

......

 

Har tidigare haft ett inlägg angående reservdelar till Mac datorer, då de tillhandahåller reservdelar till datorerna i max 6 år.

 

Marknadspriset för en 6-10 år gammal iMac, 5000-6000 kr, t ex denna på Tradera idag https://www.tradera.com/item/302405/464321397/imac-27-i-toppskick-med-32gb-ram-och-fusion-drive

så om du köper ett grafikkort för 1000-3000 kr, byter kortet själv, värderar din arbetstid till 0 kr så kan det vara värt. Men lämna till firma för att få jobbet gjort så är det väl knappast värt.

 

Låt oss hoppas att framtida modeller får lång livslängd. Mer modulära verkar de inte bli, Apple M1 har ju det mesta på ett enda kort.

Sven

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Kan man få en 7år gammal Lenovo reparerad?

Kan man få en 7år gammal Asus reparerad?

Kan man få en 7år gammal HP reparerad?

Osv...

Men som sagt... återkom med exakt modell av dator så kan vi försöka kolla upp alternativ till Apple och dess Service Providers.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, SirKnasen säger:

Får vi någon återkoppling?

Hade du förväntad dig det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-08 11:39, adad säger:

Blir ledsen att en Mac dator som är lite äldre än 6 år med defekt grafikkort ej går att reparera . Det blir tippen nästa  !!!!! ....

 

2021-05-08 13:46, SirKnasen säger:

...

Men som sagt... återkom med exakt modell av dator så kan vi försöka kolla upp alternativ till Apple och dess Service Providers.

 

4 timmar sedan, SirKnasen säger:

Får vi någon återkoppling?

1 timme sedan, lappen71 säger:

Hade du förväntad dig det? 

Ja. Trådskaparen är ledsen, forumet försöker visa en framkomlig väg så att trådskaparen kan vara  mindre ledsen. Då är det normalt i en vuxen gemenskap att samtalet fortsätter.

Ett barn som ramlar, skriker "dumma stenen", inte får medhåll i sin utsaga och springer därifrån hoppas vi kan utvecklas till ett mera vuxet beteende.

Sven

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sefr säger:

 

 

Ja. Trådskaparen är ledsen, forumet försöker visa en framkomlig väg så att trådskaparen kan vara  mindre ledsen. Då är det normalt i en vuxen gemenskap att samtalet fortsätter.

Ett barn som ramlar, skriker "dumma stenen", inte får medhåll i sin utsaga och springer därifrån hoppas vi kan utvecklas till ett mera vuxet beteende.

Sven

Frågan var om "vi" kommer få någon återkoppling på dom motfrågor som ställdes och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, första frågan: Får vi någon återkoppling? Svar: inte hittills, troligen inte senare heller.

andra frågan: Hade du förväntat dig det? (återkoppling alltså) Svar: Ja.

Och sedan la jag till en personlig reflektion.

Även om den andra frågan var ställd till @SirKnasen

så tycker jag att man ska förvänta sig svar i ett samtal i ett forum.

Sven

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, sefr säger:

Nja, första frågan: Får vi någon återkoppling? Svar: inte hittills, troligen inte senare heller.

andra frågan: Hade du förväntat dig det? (återkoppling alltså) Svar: Ja.

Och sedan la jag till en personlig reflektion.

Även om den andra frågan var ställd till @SirKnasen

så tycker jag att man ska förvänta sig svar i ett samtal i ett forum.

Sven

 

Om vi ska vara så petig så var inte frågan ställd till dig utan SirKnasen.

Ja man ska förvänta sig svar men vis av erfarenhet så är vissa individer inte benägna att ge något återkoppling. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag hade nog större förväntningar på återkoppling.

Vill ju gärna hjälpa TS och jag har eventuellt ett par gamla iMacs att plocka grafikkort ur om intresse för begagnade delar finnes. Gratis dessutom.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sitter med en I-mac 21 tums med fungerande grafik kort samt har en 27 tums med defekt grafik kort. Någon som vet om dessa datorer har samma grafik kort. Min tanke är flytta över grafik kortet till defekta 27 tum datorn. En vidare fråga är om något annat grafik kort skulle få datorn att fungera !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

På tok för lite information för att svara på, tyvärr.........

Har dock för mig att 21" är fastlödda medans 27" är separata kort, kan minnas fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Postad (redigerade)

Kollat på MacFixit? 

ifixit.com

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Byta grafikkort iMac?
Postad (redigerade)
16 minuter sedan, adad säger:

Sitter med en I-mac 21 tums med fungerande grafik kort samt har en 27 tums med defekt grafik kort. Någon som vet om dessa datorer har samma grafik kort. Min tanke är flytta över grafik kortet till defekta 27 tum datorn. En vidare fråga är om något annat grafik kort skulle få datorn att fungera !

Kolla med Mactracker så ser du beteckningen på grafikkorten. Mig veterligen har alla 21" grafiken inbakad och även en del 27"-are också. Men iMac har funnits sen hedenhös så en viss hjälp vore ju om du berättade vilken/vilka modeller det är fråga om...;)

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väntar fortfarande på svar i din andra tråd om samma problem...

Mina förväntningarna på återkoppling är dock nära 0 nu och fler har visat intresse av begagnade (gratis) iMac 27" grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Postad (redigerade)

Det finns några årsmodeller som har GPU på nån sorts dotterkort. Men det verkar bara gälla iMacar fram till 2011.

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adads två trådar om grafikkort sammanslagna. PM har utgått till TS med uppmaning att gensvara på hjälp. Man startar EN tråd om en sak och man är AKTIV i den tråden. Annars kommer man att bli utan hjälp. 

 

Axelman moderator

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...