Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur få liv i en Power Mac G4 från 2001


aaberg1963
 Share

Rekommendera Poster

aaberg1963

Jag har Power Mac G4 från 2001 för att hantera gamla OS osv. Har noterat att den senaste tiden varit lite svårstartad. När jag trycker på startknappen på framsidan lyser knappen upp och den har snurrat igång på hårddisken för att efter cirka 10 sekunder stänga av sig. När den väl kommit igång efter ett antal starter har datorn fungerat som den ska. Har kört olika skivverktyg men inte hittat några fel. När jag idag skulle starta går inte hårddisk eller något igång. Startknappen lyser upp när jag tycker på den men inte ett ljud ifrån datorn. När jag dragit ut strömkabeln och den varit så cirka 10 minuter provade jag att sätta i kabeln och då startade datorn direkt. Någon som har tips på vad felet kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om den startar med en bootbar optisk skiva med C nedtryckt är det nog hårddisken som har tackat för sig. Vore väl inte så konstigt med en så pass gammal dator.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

P-ram batteriet?

 

De där äldre har väl ett batteri för att hålla koll på datum mm.

Var detta "slut" kunde startproblem uppkomma.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aaberg1963

Jag tror inte det är batteriet för datumen är rätt när jag startar upp, även om det gått någon vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet är det första jag tänker på. Byt det så är en trolig och vanlig felkälla eliminerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Axelman säger:

Batteriet är det första jag tänker på. Byt det så är en trolig och vanlig felkälla eliminerad.

På min ”G4-tid”, var det svårt att få tag på rätt batteri. Kanske är det lättare nu… eller kanske svårare, det var någon väldigt udda variant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte gratis för heller....;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aaberg1963

På mina andra macar har dåligt batteri alltid visat sig genom att datorn visar fel datum och tid men jag har aldrig haft startproblem på grund av batteriet. Så har ni verkligen fått igång era datorer bara genom batteribytet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 minuter sedan, aaberg1963 säger:

På mina andra macar har dåligt batteri alltid visat sig genom att datorn visar fel datum och tid men jag har aldrig haft startproblem på grund av batteriet. Så har ni verkligen fått igång era datorer bara genom batteribytet?

Som jag minns det hade min g4 (eller g5:a?) svårt att hitta startdisken när batteriet var dåligt, har också för mig att jag kunde få igång datorn mha upprepade omstarter… men det var ett tag sedan, jag kan minnas fel?

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade precis samma symtom på min Quicksilver en gång i tiden. Då var det för att nätaggregatet gett upp, vilket är ganska vanligt på den modellen har jag förstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...