Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med TimeMachine


boevil
 Share

Rekommendera Poster

(Om du inte orkar läsa allt, hoppa till mina frågor mot slutet av mitt inlägg)

 

 

Jag har min iMac retina 5k (2017) med 40 GB RAM och 512 GB SSD, kopplad trådlöst till min Synology-NAS, (DS216) där jag använder TimeMachine. Jag har system Mojave 10.14.6.

 

Häromdagen var det dags igen, TM upplyste att min säkerhetskopia var skadad och att jag var tvungen att skapa en ny.

Det är tredje gången det sker inom ett halvår, varje gång förlorar jag all historik. I mitt fall, ingen jättekatastrof men det kan ju bli i framtiden om och när det verkligen gäller.

 

Jag har börjat felsöka och kan se flera möjliga orsaker till problemen.

 

Söker man på nätet med "corrupt backup TimeMachine" hittar man mängder av länkar till hur man kan reparera en skadad backup. Reparation är väl sista utvägen om det gäller "liv och död".

Men det tyder ju på att det inte är helt ovanligt att problemet uppstår. Är det ev. TM som är mitt problem? TM och det nya filsystemet APFS?

 

Söker man på nätet efter problem kopplade till Synology blir det än mer oroväckande.

 

T.ex https://9to5mac.com/2020/08/20/how-to-easily-back-up-your-mac-with-time-machine-and-a-synology-nas-video/

Citat

Michael Kobb : "I’ve never had any luck at all using Time Machine with a third-party NAS, including Synology. Invariably, after a few months, I’ll get an alert saying that the backup is corrupted and it has to be started over."

https://community.synology.com/enu/forum/9/post/121649

 

Citat

 

BenMay 01, 2021

"I did manage to get multiple Macs backing up, but sadly I found that Time Machine on to the NAS just isn't reliable. Every few weeks it fails and you lose all the backup data, and have to start again. Synology support blame Apple. Ultimately if a backup solution isn't totally reliable then it's pretty useless to me. Tried using the Synology backup software solution instead and ended up having problems with that too, seemed fine until software updates to my NAS broke it. 

Ultimately I've gone back to plugging physical USB drives into my Macs and using Time Machine the old-fashioned way. And my Synology drive sits there largely unused. Bit of a shame. "

Vissa inlägg hävdar t.o.m att det inte går att återställa från backupen, även om den inte är skadad.

 

I min Nas har jag tilldelat 1.0 TB för TM, trots det säger TM-dialogen att 1.1 TB är tillgängligt. Tittar jag i filen "info.plist", som sparas i backupens bundle (XML-fil), står det size 1044536046080, dvs. ca 1.04 TB. Kan det vara så att TM försöker skriva "utanför" diskens fysiska begränsning? Ska jag kanske gå in i Synology och öka TM:s tilldelning något?

(Även om jag använder 1024 istället för 1000 vid omvandlingen TB till B, stämmer det inte)

1521804994_Bild2021-05-07kl_11_54_24.png.f875f6fc6255d3d625f7d1826839c8c0.png

 

Min iMac låste sig häromdagen när jag försökte klicka bort "Säkerhetskopiera automatiskt", jag var tvungen att tvångsavsluta med strömbrytaren. Kan mitt system vara skadat?

 

Jag har problem med mitt trådlösa bredband emellanåt, jag vet inte om det påverkar mitt lokala nätverk, men internet försvinner ibland. Kan det vara problem med WIFI som orsakarTM:S  problem?

 

Hårddiskarna i min NAS är 2 x WD Caviar- RED 3 TB, de är ca 5 år gamla och kopplade med Synologys variant av Raid (SHR), med 3 TB tillgängligt utrymme och 3 TB säkerhet. Ca 1 TB är ledigt. Nasen säger att diskarna är ok, men kan man lite på 5 år gamla diskar? (Axelman säger nog nej…, men vad säger ni andra)

 

Som första åtgärd tänker jag införskaffa ethernet- kabel och koppla nasen med tråd till datorn.

Andra åtgärden blir nog att köpa nya hårddiskar… 2 x 1500 = 3000 kr :(

 

Vad kan man göra mer, och i vilken ordning bör man göra det?

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Frågor

1. Hur tillförlitlig är TM, har du fått skadade backup:s?

2. a) Har du haft problem med TM-säkerhetskopior till Synology eller annan NAS?

b) Har du återställt en TM-backup från en NAS?

3. Visar din TM- dialog rätt tillgängligt utrymme, dvs. tillgängligt utrymme=diskens storlek?

4. Har du din TM kopplad via WIFI utan problem?

5. Hur skulle du gå till väga för att felsöka, om du hade mina problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Problem med TimeMachine

Ok det var för mycket text för mig att orka läsa och ta in... 🤣

 

Jag har haft en Synology och upplevt exakt samma sak att en backup måste tas för att den existerande inte går att verifiera.

Men inga problem att återställa enstaka filer eller helt system när backupen är ok.

 

Ett tag körde jag TM mot en unraid server och aldrig några problem med den.

Nu använder jag den absolut bästa som finns, synd bara att den är nedlagd, AirPort Time Capsule.

 

Har hunnit köpa på mig fyra st av denna underbara maskin 

 

385094814_Skrmavbild2021-05-13kl_16_35_32.thumb.png.ad0d7dce5de379690b62bc74d56c9b37.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Ok det var för mycket text för mig att orka läsa och ta in... 🤣

 

Jag har haft en Synology och upplevt exakt samma sak att en backup måste tas för att den existerande inte går att verifiera.

Men inga problem att återställa enstaka filer eller helt system när backupen är ok.

 

Ett tag körde jag TM mot en unraid server och aldrig några problem med den.

Nu använder jag den absolut bästa som finns, synd bara att den är nedlagd, AirPort Time Capsule.

 

Har hunnit köpa på mig fyra st av denna underbara maskin 

 

385094814_Skrmavbild2021-05-13kl_16_35_32.thumb.png.ad0d7dce5de379690b62bc74d56c9b37.png

 

Ok, aldrig några problem med TC?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

Ok, aldrig några problem med TC?

 

Nej nej inte någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej nej inte någon gång.

Minns du vilket system du använde när din Synology krånglade, jag hade aldrig problem före Mojave och APFS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, boevil säger:

Minns du vilket system du använde när din Synology krånglade, jag hade aldrig problem före Mojave och APFS.

 

Nej jag gör inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-14 15:02, lappen71 säger:

Nej jag gör inte det.

Tack för din hjälp.


Jag hade en WD My Cloud, som jag eg. köpt för andra ändamål. 
Nu kör jag dubbla TM-backup, både DS och WD. Båda borde inte paja samtidigt. 🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...