Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ominstallation eller köpa nytt?


bjorma
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en MacBookPro mid 2012 med 16 GB minne.

Ca ett år efter inköpet bytte jag disken till en Samsung EVO 1 TB

Datorn blev då grymt snabb i uppstart och annat men nu sex år senare är den seg som sirap i uppstarten

och Safari funkar dåligt, man får sitta och vänta då och då. Då inställer sig några frågor.

 

1. Råder man bot på detta genom formatering och ominstallation, kör HighSierra, kan inte installera Big Sur

2. Om man gör så, hittar man det som finns lagrat i Time Machine sen?

3. Finns annan lösning? Har 20 % ledigt på disken, så det bör inte vara problemet.

4. Köper man en ny har jag förstått att man kan glömma att köra Parallels - rätt fel?

5. Vill absolut kunna använda två externa skärmar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera möjligheter till felkällor:

 

1. Modellen har en ökänt skör Sata-kabel. Byttes den tillsammans med SSD:n?

2. Har TRIM aktiverats för SSD:n? Om inte kan SSD:n ha fått sönderskrivna minnesceller som gör att det krånglar.

3. Har du kollat om det finns firmware-uppdatering för SSD:n?

4. Har du maximerat mängden RAM?

 

Jag har en MBP 13" från 2009 som jag tycker funkar hyfsat, men åldern kan ta ut sin rätt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ad 2: om Time Machine finns på extern disk, ja.

Ad 4: det nyaste, mac med M1, Parallells går, https://www.parallels.com/se/pd/general/?gclid=Cj0KCQjwp86EBhD7ARIsAFkgakhgC13OB9LHInqVf1vFuCoaPXZUiSwP3qkfRf1SK4No9kjpYN5rce8aAl7hEALw_wcB

Ad 5: Macbook Air och Macbook Pro M1-versioner, extern skärm: 1 stycken!

          Mac mini M1: 2 skärmar! https://support.apple.com/kb/SP823?locale=sv_SE
men snart är M1 gammal, då kommer något nytt, t ex större bärbar för riktiga Pro, kanske utökat skärmstöd då

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, sefr säger:

men snart är M1 gammal, då kommer något nytt,

Enligt de premisserna så kan man aldrig köpa en dator, telefon eller bil. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix

 

Satakabeln ej bytt

Trim aktiverat

Har ej kollat firmware - är en 840 EVO

Max RAM 16 GB dvs vad jag har

 

Den blev som en racer när jag satte i SSD, men med tiden har den blivit segare och segare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sefr

 

Endast 1 skärm är inte aktuellt.

Kör 2 nu, den ena via USB, men sånt finns väl inte ens på de nya modellerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 minuter sedan, bjorma säger:

Alix

 

Satakabeln ej bytt

Trim aktiverat

Har ej kollat firmware - är en 840 EVO

Max RAM 16 GB dvs vad jag har

 

Den blev som en racer när jag satte i SSD, men med tiden har den blivit segare och segare

Om inte Satakabeln så kan faktiskt firmware vara orsaken, just den modellen hade problem. Det vet jag för jag har en likadan. Senaste firmware är EXT0DB6Q. Man uppdaterar enkelt via ett USB-minne, se längre ned på sidan. Du hittar info om nuvarande firmware i Systeminformation > Maskinvara > SATA.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, bjorma säger:

Hej!

Har en MacBookPro mid 2012 med 16 GB minne.

13" eller 15"? Har du en 15" är den ca 100% kraftfullare än 13" och räcker till ett tag till. 13" blir väl på gränsen om du vill köra Parallels. Alternativet till en ny är ju en bättre begagnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman

 

15” - har lite svårt att tänka mig köpa beg elektronik. Dessutom cirkulerar alltid en massa ”buret” 🤨

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt två beg Air från forummedlemmar och en beg iMac av en falubo. Inga problem tills batteriet svullnade på min Air mest troligen för att den blev liggande i mer än ett år då jag inte hade användning för den. Men det var en 2011 i7 så den hade varit med ett tag. Jag kommer inte att köpa någon ny Mac. Det blir begade framöver.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

Det blir begade framöver.

Ja, när min mini inte hänger med längre blir den en nyare mini. Fast när? Den jag har nu har tuffat på i åtta år och kan enkelt laddas med Linux, som jag också behärskar. En evighetsmaskin. :) 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix

 

Ser att det är en 850 EVO hade för mig det var 840

Gör det någon skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, bjorma säger:

Alix

 

Ser att det är en 850 EVO hade för mig det var 840

Gör det någon skillnad?

Ja, det ska vara en annan firmware, EMT02B6Q. Jag har en 850 Evo också, men den har det inte varit några direkta konstigheter med, inte som 840 Evo på sin tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste just beskrivningen, låter lite riskabelt!

Har du inte haft problem med din känns det säkrast att låta bli, vill inte bli stående utan dator 

Det är ju framför allt omstart som känns grymt seg, men det gör jag ju inte så ofta så det är kanske säkrast att låta bli. Allt annat funkar bra utom Safari och Outlook som körs i Safari som kan lagga då och då. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, bjorma säger:

Läste just beskrivningen, låter lite riskabelt!

Har du inte haft problem med din känns det säkrast att låta bli, vill inte bli stående utan dator 

Det är ju framför allt omstart som känns grymt seg, men det gör jag ju inte så ofta så det är kanske säkrast att låta bli. Allt annat funkar bra utom Safari och Outlook som körs i Safari som kan lagga då och då. 

Jag tror att det är Satakabeln. Den är ökänt skör på den modellen. Den kan ge symtom när som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad kan skada den, sitter ju där den sitter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, bjorma säger:

Och vad kan skada den, sitter ju där den sitter?

Den är så tunn och sladdrig att den brukar gå sönder vid byte till SSD, eller åtminstone försvagas, så att den felar med tiden. Det är ett känt problem att kabeln är opålitlig. Googla annars, så ser du.

 

2 minuter sedan, bjorma säger:

Alix 

 

Är det vettigt att köpa en APPLE MacBook Pro 16" (2019) Bärbar Dator - Grå (MVVK2KS/A)

med bara 16 GB minne, verkar finnas bara såna numera, hade velat ha 32

Jag kan inte rekommendera en Intel-mac nu när Si / M1 är här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, bjorma säger:

Alix 

 

Är det vettigt att köpa en APPLE MacBook Pro 16" (2019) Bärbar Dator - Grå (MVVK2KS/A)

med bara 16 GB minne, verkar finnas bara såna numera, hade velat ha 32

Nu frågade du Alix, men tillåt mig inflika:

Mediamarkt och liknande säljer bara vissa standardmodeller. Utökat minne och större lagring beställs hos Apple och vissa Premium Resellers. 16-tummaren finns med internminne upp till 64 GB om du vill. https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/16-tum-rymdgrå-2,3-ghz-åttakärnig-processor-1tb

Vettigt? Under vissa förutsättningar: - Du behöver datorn inom några veckor.

- Du önskar Intel-baserat chip under datorns livslängd

-Du blir inte besviken när en prestanda Macbook Pro med M1x eller M2 från ARM/Apple kommer med tredubblad prestanda för samma pris

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Sven!

 

Blir att sitta still i båten 🤨

 

Björn

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, bjorma säger:

Datorn blev då grymt snabb i uppstart och annat men nu sex år senare är den seg som sirap i uppstarten

Har du ominstallerat systemet utan framgång misstänker jag starkt att din hårddisk har tröttnat. Jag skulle satsa på en ny SSD-hårddisk. Det är billigare.... 6 år för en hårddisk är bortom bäst föredatum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, bjorma säger:

....

 sitta still i båten 🤨

 

Björn

och under tiden kan du fantisera om vad din nya 16" kommer att klara. Några med kristall-kula skriver här:  ...M2 under tillverkning i April...kan komma i Juli....

https://www.macrumors.com/guide/14-inch-macbook-pro/

https://www.macrumors.com/2021/04/27/apple-m2-mac-chip-enters-mass-production/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Har du ominstallerat systemet utan framgång misstänker jag starkt att din hårddisk har tröttnat. Jag skulle satsa på en ny SSD-hårddisk. Det är billigare.... 6 år för en hårddisk är bortom bäst föredatum.

Jag misstänker Satakabeln, den är aldrig bytt. Ett vanligt problem på den modellen, men TS verkar skeptisk. Själva SSD är slitstark, och hade den haft fabrikationsfel hade det visat sig för länge sedan. Så tror jag, men jag tänker inte tjöta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Jag misstänker Satakabeln, den är aldrig bytt. Ett vanligt problem på den modellen, men TS verkar skeptisk. Själva SSD är slitstark, och hade den haft fabrikationsfel hade det visat sig för länge sedan. Så tror jag, men jag tänker inte tjöta.

Känner till SATA-kabeln mer än väl. Vill bara påpeka att en hårddisk är bara hel tills den går sönder. ;)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman / Alix

 

Jag har inte ominstallerat systemet, var en del av ursprungsfrågan.

 

Jag funderade själv igår på om en ny disk skulle vara lösningen, de kostar ju hälften nu mot för 7 år sen, som jag vid närmare fundering kommit fram till att det var då jag bytte 😜 då kunde man ju byta SATA-kabeln samtidigt 🤨och bli av med damm 😉

Vart man nu hittar en sån?

Vilken disk skulle ni rekommendera?

 

Känner mig dock lite osäker på gången efter 7 år - alltså inte hårdvarumässigt utan backup/installation. Kan man lugnt räkna med att allt finns på den externa Time Machine backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...