Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera ios 11.4 till 14.5 via datorn går ej.


Pampas
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Har en iPhone 6S som har ett för gammalt OS för bl.a. bankens krav. Minnet (16 GB) är dessvärre alltför fullt för att lyckas uppdatera direkt så jag försöker att göra det  via datorn men då jag trycker på uppdatera händer ingenting hur jag än försöker (bifogar bild). När jag trycker på <UPPDATERA> (som är aktiv) så händer ingenting vad jag kan se.

 

Är det datorn som har fel OS eller gör jag något annat fel? Det är en iMac 24" från 2009 med OS 10.11.6. Lite av moment 22 i så fall, först uppdatera datorn och sedan ev. lyckas fixa mobilen...

 

Finns det någon som kan hjälpa en okunnig?

Uppdatering_av_iOS 14.5.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställa den, vilken av dem? Datorn eller mobilen?

Och vad händer då, försvinner allt i "den"?

 

Hänger inte med, tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Pampas säger:

Återställa den, vilken av dem? Datorn eller mobilen?

Och vad händer då, försvinner allt i "den"?

 

Hänger inte med, tyvärr...

Se dump. Ja, allt försvinner.

 

4E4EF903-9C92-4575-B47E-6DC38846A890.jpeg.f2d5513512de383fe96f9bfa9404c8b4.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FYI: Jag testade något steg med min gamla iPhone 3 GS och då fick jag frågan om jag ville säkerhetskopiera först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vad betyder FYI? Är det en förkortning över något skumt? Kan det vara For Your Information??? Och IPSW, är det företaget OK?

Har iaf gjort en säkerhetskopiering, var lagras den i datorn?

 

Det var intressant att de hade så många ios att erbjuda, kan man uppdatera till mellanliggande

varianter, tro? Den sista 14.5 verkar stuva om rejält på "hemsidan", kan man ha tidigare varianter?

 

Villrådig som bara den... Tack för förslagen, är de sånt jag klarar av?

Redigerad av Pampas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Pampas säger:

Kan det vara For Your Information???

Det stämmer.

 

9 minuter sedan, Pampas säger:

Och IPSW, är det företaget OK?

Det är namnet på filen från Apple. Alla filer laddas ned från Apples servrar.

 

10 minuter sedan, Pampas säger:

Det var intressant att de hade så många ios att erbjuda, kan man uppdatera till mellanliggande

varianter, tro? Den sista 14.5 verkar stuva om rejält på "hemsidan", kan man ha tidigare varianter?

Det är bara de grönmarkerade du kan använda.

 

11 minuter sedan, Pampas säger:

Tack för förslagen, är de sånt jag klarar av?

Svårt att bedöma, kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-02 17:44, Alix säger:

Det stämmer.

 

Det är namnet på filen från Apple. Alla filer laddas ned från Apples servrar.

 

Det är bara de grönmarkerade du kan använda.

 

Svårt att bedöma, kanske.

Tack, jag har laddat ner iPhone_4.7-14.5 till datorn. Men hur ska jag få in filen i mobilen?? Filen har en iTunes-logo vad jag kan se. I mobilen har jag bara 0,86 GB ledigt så det går givetvis inte att uppdatera direkt. Ska jag extrahera någonting eller ska jag dubbelklicka på den för att få den till sin rätta plats?

 

... Det fungerade inte bättre. Jobbigt. Något förslag på åtgärd månne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-02 13:11, Alix säger:

Enklast för återställning är att klicka på Återställa-knappen med alt-knappen nedtryckt och välja ipsw-fil manuellt.

1 minut sedan, Pampas säger:

Något förslag på åtgärd månne?

Det jag skrev innan gör du i Itunes, se dump. Du väljer manuellt den fil du har laddat ned, var den nu ligger, förmodligen i Hämtade filer. Se dump. Följ vidare instruktioner. Jag kan inte förklara det enklare än så, eftersom jag annars måste göra det själv, vilket jag inte har något behov av.

 

4E4EF903-9C92-4575-B47E-6DC38846A890.jpeg.f2d5513512de383fe96f9bfa9404c8b4.jpg.3727a62fb745fe6e2d304b5e93b6544b.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-04 17:04, SirKnasen säger:

Vilken version av iTunes kör du i datorn?

Jag använder f.n. iTunes 12.8.2.3.

 

2021-05-06 20:42, Alix säger:

Hur gick eller går det @Pampas?

Tack alla för att ni hjälper mig som inget kan. Jag har fått flytta tillbaka till min karantänsbostad och där använder jag en Mac mini med  OS Sierra. Jag hann inte fullfölja ämnet i andra vistet så jag har börjat ladda ner Alix fil och gjort en säkerhetskopia av mobilen till den här datorn. Filen är skapligt stor så det går inte så fort. Ca 1,5 GB kvar...  Men nu tror jag att det bör gå att följa anvisningarna. Jag har ju inte tordats (?) gå in på att radera  allt som finns i mobilen, det känns så definitivt men säkerhetskopian innehåller väl allt förstår jag.

 

Tack så länge, återkommer med lägesrapport när det fullföljts.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puuhhh!!

 

Då inte något gjorde att jag kunde uppdatera tog jag mig för att radera tillräckligt antal bilder för att kunna  göra det hela i mobilen. Det tog en del tid om man säger så...

 

Men till slut hade jag fått undan så att det fanns en bra bit över 5 GB ledigt i minnet, alltså väl tillräckligt att uppdatera och det hela fortlöpte som det skulle tills jag skulle installera det stora programmet. Då  snurrade en markör länge för verifiering, och så kom budskapet:

 

"Kunde inte installera uppdatering. Ett fel inträffade när iOS 14.5.1 skulle installeras."

"Försök igen"  -

"Påminn mig senare".

 

Hur jag än försökt gick det inte att få något annat resultat. Ska jag radera den nedladdade uppdateringen och börja om från början eller ska jag köra "hårda vägen" enligt Alix? Jag har säkerhetskopierat till datorn.

 

Är det fel på mobilen eller programmet som laddats ner? Vill helst inte lämna in mobilen för reparation, den är nog för gammal för att kosta på nåt sånt.  Eller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pampas säger:

ska jag köra "hårda vägen" enligt Alix?

Du har knappast något alternativ. Om det hade varit fel på telefonen hade det märkts på annat sätt. Det finns helt enkelt inte lagring nog för att göra en vanlig uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Du har knappast något alternativ. Om det hade varit fel på telefonen hade det märkts på annat sätt. Det finns helt enkelt inte lagring nog för att göra en vanlig uppdatering.

OK, jag gör ett nytt försök. Håll tummarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej igen!

När jag tryckt på den nedladdade filen i datorns mapp "Hämtade filer" händer absolut ingenting !! (se bild).  Är jag för otålig eller finns det andra ställen att sätta igång proceduren?

 

Det är för detta som jag undrar om det är fel på mobilen...

 

Någon som ser en lösning??

 

Ska jag radera ALLA bilder som finns kvar i minnet?  Ska jag radera den nedladdade filen i mobilen först (ca 3,74 GB)??

 

Uppdatering_av_iPhone_16.5.21.jpeg

Redigerad av Pampas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Pampas säger:

Hej igen!

När jag tryckt på den nedladdade filen i datorns mapp "Hämtade filer" händer absolut ingenting !! (se bild).  Är jag för otålig eller finns det andra ställen att sätta igång proceduren?

 

Det är för detta som jag undrar om det är fel på mobilen...

 

Någon som ser en lösning??

 

Ska jag radera ALLA bilder som finns kvar i minnet?  Ska jag radera den nedladdade filen i mobilen först (ca 3,74 GB)??

Du ska inte trycka direkt på ipsw-filen, utan välja den via Itunes, se dump:

 

dump.thumb.jpg.aea45e94ee6c69e9238df9926ac1b168.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
30 minuter sedan, Alix säger:

Du ska inte trycka direkt på ipsw-filen, utan välja den via Itunes, se dump:

 

dump.thumb.jpg.aea45e94ee6c69e9238df9926ac1b168.jpg

Jag gjorde det efter att jag gjort skärmdumpen, men nej... Ingenting.

Ingenting som snurrar eller visar att processen kommit igång.

Redigerad av Pampas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Pampas säger:

Jag gjorde det efter att jag gjort skärmdumpen, men nej... Ingenting.

Funkar utmärkt, se bifogad video. Håller du nere alt-knappen när du trycker på ”Återställ iPhone...”?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Funkar utmärkt, se bifogad video. Håller du nere alt-knappen när du trycker på ”Återställ iPhone...”?

 

 

Jo, så där långt har jag också kommit. Men när jag öppnat uppdateringen på det viset så händer ingenting, absolut ingenting. Borde det inte synas att något händer medan uppdateringen pågår? Någon snurrande cirkel eller dyl.? Och efter att det gått ett par timmar är mobilens OS kvar på den gamla iOS 11.4 (15F79).

 

Moment 22 eller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Pampas säger:

Jo, så där långt har jag också kommit. Men när jag öppnat uppdateringen på det viset så händer ingenting, absolut ingenting. Borde det inte synas att något händer medan uppdateringen pågår? Någon snurrande cirkel eller dyl.? Och efter att det gått ett par timmar är mobilens OS kvar på den gamla iOS 11.4 (15F79).

 

Moment 22 eller...?

Då kanske det är fel på mobilen ändå. Dags att skaffa nytt, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Stereotypen säger:

Har du testat att sätta den i sk DFU-läge och därifrån återställa den via iTunes?

Följ bara instruktionerna via iTunes.

 

Hur du sätter den i DFU:

 

https://iphoneguiden.se/guider/guide-hur-du-satter-iphone-i-dfu-lage/

Ska testa den varianten, tack!

Återkommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...