Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMacen och det trådbundna/USB-anslutna tangentbordet avbryter emellanåt samarbetet


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har ett återkommande problem som när det inträffar är riktigt bekymmersamt, minst sagt.

 

Till min iMac använder jag trådbundet tangentbord. 

Allt som oftast så funkar det som det ska. 

 

Utan förvarning så kan emellertid ”kopplingen” (?) mellan det och iMacen försvinna, det går inte använda tangentbordet och man är sålunda helt låst. Samtidigt fortsätter musen att fungera.

Det allra vanligaste strulscenariot är dock att detta händer vid start av datorn, redan i inloggningsläget. 

 

Utvägen blir att stänga av datorn. Normalt sett då utan framgång, att starta om.

I uppstartsläget så blir det då precis som att iMacen letar efter ett bluetooth/trådlöst tangentbord för efter en stund så får man ett sånt meddelande - inte att ”inget tangentbord hittas” utan specifikt just ”inget trådlöst/bluetooth...”. 

 

Jag har inte någon info i nuläget att komplettera med vad gäller ”hur får du det så småningom att fungera?”, det har jag ingen känsla eller uppfattning om. 

 

Vill minnas att jag haft trådlöst tangentbord anslutet någon gång historiskt. 

Enda egna teorin just nu... Kan det vara så att det är det som ligger och spökar någonstans i iMacen - att datorn plötsligen får för sig att glömma att det finns ett USB-anslutet tangentbord...?

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Testa ett annat tangentbord för att se om problemet ligger i iMacen eller tangentbordet.

 

Vill du ta barort ett gammalt tangentbord som är blåtandsanslutet går du in på systeminställningar och tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte på teorin om att ett annat ihågkommet tangentbord ställer till det. Du kan ha 127 tangentbord anslutna samtidigt och använda dem alla. 
Jag tror mer på att tangentbordet är trasigt. 
Prova byta uttag mellan mus och tangentbord och se om felet flyttar med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Testa ett annat tangentbord för att se om problemet ligger i iMacen eller tangentbordet.

 

Har ont om Apple-tangentbord... Funkar det även med ”vanliga, PC”?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, polken säger:

Tror inte på teorin om att ett annat ihågkommet tangentbord ställer till det. Du kan ha 127 tangentbord anslutna samtidigt och använda dem alla. 
Jag tror mer på att tangentbordet är trasigt. 
Prova byta uttag mellan mus och tangentbord och se om felet flyttar med. 

Oki. 
 

Skrev inte det men musen är bluetoothansluten (Magic mousse).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, TommyS säger:

Har ont om Apple-tangentbord... Funkar det även med ”vanliga, PC”?

Det går alldeles utmärkt. Windows-knappen=Command.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...