Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Face ID funkar inte som tidigare


JLJ
 Share

Rekommendera Poster

Tjena, i går drabbades min iPhone 11 av "black screen" när jag skulle ta kort med kameran. Jag felsökte och hittade olika lösningsförslag, och efter att ha testat dem återstod bara att nollställa alla inställningar. Det var rätt lösning och efter det funkade kameran som den skulle.

 

Jag fick ställa in en hel del igen, inklusive Face ID, men det gick också bra, så jag "öppnar" mobilen precis som tidigare med Face ID.  Men sen skulle jag logga in på min bank, Nordea, och då använda BankID. Trots att det är iklickat att BankID ska få använda Face ID (se bild) så funkar det inte, utan den begär hela tiden att jag ska fylla i min lösenkod, som jag gjorde innan jag hade en iPhone med Face ID.

 

Jag har testat att starta om mobilen, klicka av och på på bilden nedan, men det spelar ingen roll, jag får inte upp Face ID vid användande av BankID, utan kan endast använda lösenkod.

 

Någon som har något förslag på vad jag kan göra?

Foto 2021-04-27 10 20 28.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår din beskrivning rätt så har du med Mobilt BankID installerat på din iPhone har du nollställt den och ställt in FaceID igen.

 

Jag gissar: BankID-appen har antagligen knutit sig till den gamla inställningen av FaceID. Det kan antagligen hjälpa att avinstalla BankID-appen och installera den igen. (Då måste du antagligen också ta ut ett nytt bank-id via din bank.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var på väg att skaffa nytt nu när jag såg att jag missat kolla inställningarna i själva BankID-appen, och där var jag tvungen att aktivera Face ID för att det skulle funka.

 

Tack för hjälpen iaf, ärendet löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...